2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Grundskole forløbet Elevens engagement Henrik Jacobsen Universe Research Lab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Christiansfeld Skole
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
NY STRUKTUR I FREMTIDENS SKOLE
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Astrid, Peter, Mads, Simon, Michael
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Velkommen til Nytårskur..
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
SØNDERMARKSSKOLEN.
Science Class Juelsminde Skole
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Projektopgave klasse.
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
International Linje.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Forskningen i ITMF-projekterne
Tværfagligt undervisningsforløb
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Vejlby Skole –
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Tre klare nationale mål
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
NGG-INFO.
Folkeskolereform Version 1.0
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Ø NSKER OG VISIONER FRA EN LOKALT FORANKRET SKOLE I BALANCE RULL- proces – forældre, elever, medarbejdere ( 2009 – 2011) Lego-projekt – elever ( 2008 –
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Temalinjer Samfundsfaglig Naturfaglig Kunst & Design Drama & Musik Idræt Karrierepilen Medie og It Samt: Base 10 ITO.
Gymnasiet (Stx)
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Informationsmøde 9. klasse
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Ny Fælles Naturfagsprøve
Faglig fordybelse/lektiecafe.  Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt.
Stubbekøbing skole vil fremtiden Et opgør med vanetænkning.
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Velkommen til Vestervangsskolen
Vision mission værdier handleplaner
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til Hellebjerg Idrætsefterskole. Rundvisning Kaffe, information og spørgsmål.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Erhvervsplaymaker Hvem, hvorfor og hvordan…. Erhvervsplaymakeren  Hvem er jeg…  Kasper Bech Pedersen  Lærer i 11år, Lyne Friskole, Blåvandshuk Skole.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Engholmskolen 767 elever 3 afdelinger 10. Klasse for hele kommunen 1 gruppeordning m 3 klasser.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Grundskole forløbet Elevens engagement Henrik Jacobsen Universe Research Lab

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens læsefærdighed Funktionel analfabetisme OECD (2007): funk. analfabeter i DK 25 % af alle 26 årige uden ungdoms udd. ”Taber-drengene” + det feminine udd.system

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement Eleverne -mening, pos. emo., soc. relationer -stimuli

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ I dag: Skolen i sig selv Et paradigmeskifte: I fremtiden: Skolen ud i verden

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement Eleverne Lærerne -Forældreopbakning -Ledelse + kompetence -Blivklog.dk

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement Eleverne Lærerne Forældrene -Ansvarlighed + medejerskab -Opbakning til skolen -Rekruttering

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement Eleverne Lærerne Forældrene Læringsindhold -Sammenhæng og relevans -Fra form til indhold -Overvågningens Dilemma

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Tværfagligt med nye indfaldsvinkler til naturfaglig undervisning Tværfagligt Involverede fag! Fysik Mediekundskab Matematik Geografi Biologi Samfundsfag Engelsk/tysk Dansk Idræt Overvågningens Dilemma

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Mobilmediet og tilhørende teknologier Tværfagligt med nye indfaldsvinkler til naturfaglig undervisning Tværfagligt Nye indfaldsvinkler: Overvågningens Dilemma

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement Eleverne Lærerne Forældrene Læringsindhold -Fra isolation og ud i samfund -Sociale rum + den gode arbejdsplads -IT opkvalificeret - eBag Fysisk facilitet

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ eBag - en digital infrastruktur

2010 FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ Indskoling Grundskole forløbet Mellemtrin 4.-6.Udskoling Elevens engagement Eleverne Lærerne Forældrene Læringsindhold Fysisk facilitet Omverden

FREMTIDENS LÆRINGSMILJØ 2010 Visionen for Fremtidens skole: