Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/2015 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Udviklings- og kvalitetsafdelingen Amager og Hvidovre Hospital Udviklings- og kvalitetsafdelingen Amager og Hvidovre Hospital Organisering af sundhedsområdet.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Siden sidst i Trafikstyrelsen Helene Duprat, fuldmægtig Elbilnetværk for virksomheder 23. april 2015.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” – ”Min hjerneskadede datter oplevede frit fald da hun blev udskrevet”
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
IT understøttelse af tidlig opsporing Jacob Fisker, Konsulent i Digitalisering, Magistratsafdelingen for Sundhed & Omsorg, Aarhus Kommune.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
DANMARK STAT - REGIONER - KOMMUNER Jan Christiansen Sosufyn.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
AULA.
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Informationsmøde 2. halvår 2009
STATENS STYRING AF KOMMUNERNE I DAG
Akutteamets målgruppe
Bygherreleverancer på IMT-området
Hospitalsenheden VEST
CO-CREATION I DANSK POLITI
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Mission, Forretningsmål & Succeskriterie for KDI
21. november 2017 Digitaliseringsstrategien og fælles klassifikationer Temamøde om anvendelse af fælles klassifikationer i det offentlige (FODS initiativ.
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Ejendomsdataprogrammet
Den Nationale Guideline for Organdonation
Next Step for at fremme telemedicin
Kobling af økonomistyring og digitalisering
En vision for almen praksis
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Styregruppemøde 25. maj 2018 Charlotte Holmberg Ph.d.-arbejdsgruppen
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Rammesætning for dagen
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Visionære Regionale Udviklings Planer
Ledelsesevaluering.
Visionære Regionale Udviklings Planer
Region Midtjyllands opgave
KL’s arkitekturrådsmøde
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
30. maj 2018 Dansk profilering af europæiske datastandarder Møde i kommunernes It-Arkitekturråd (FODS initiativ 8.1)   Michael Bang Kjeldgaard Chefarkitekt.
SErvicepartnerskab Indsamling på tværs
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
30. maj 2018 Dansk profilering af europæiske datastandarder Møde i kommunernes It-Arkitekturråd (FODS initiativ 8.1)   Michael Bang Kjeldgaard Chefarkitekt.
December
Sammen forebygger vi (Gen) indlæggelser Healthcare innovation Leadership d. 14.marts 2019 Samarbejdsprojekt mellem Aalborg Universitetshospital, Region.
Præsentation af partnerskab
Vejbelysning – med og uden LED
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
hvordan fælles-kommunale udbud kan bidrage til gode udbuds-løsninger
Præsentationens transcript:

Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/2015 1

Agenda Vision og formål – hvorfor? Hvem er med? Status – hvor er vi kommet til? Fremtid og strategisk fokus 2 Frederik Mølgaard Thayssen Projektleder MTIC Tidligere: Digitalisering, Velfærdsteknologi, Forretningsudvikling og fællesoffentlig udvikling

u Fælles vision Fælles Servicecenter – fundamentet til enkel og tryg telesundhed for borgere og sundhedsfaglige

Formål med Fælles Service Center for telesundhed Formålet med FSC er at gøre det: Enkelt og let for de sundhedsfaglige at anvende telesundhed, så de kan fokusere på kerneopgaven Enkelt, let og trygt for borgerne at anvende telesundhed Effektivt for sundhedsvæsenet at anvende telesundhed, herunder at skalere Muligt med tværsektorielt samarbejde og dermed bedre sammenhæng for borgeren 4

Offentlige parter – Region Midtjylland – Alle 19 kommuner i Regionen – Almen praksis (PLO repræsentation) Private parter – Systematic – Falck – Next Step Citizen 5 OPIOPI Hvem er med?

Tre overordnede faser af FSC Fase 1: Udvikling af koncept for FSC Fase 2: Afprøvning af koncept Udbudsfor- beredelse Fase 3: Udbud og idriftsættelse af FSC 6

Projektplan for Fase 2 7 Aftaleindgåelse med virksomheder Opstart af 2-3 cases Analyse af selvbetjeningsbehov Opstart af Businesscase arbejde. Version 1 1. halvår 2-3 Cases i drift Opstart af 2-3 cases Løsningsforslag på selvbetjening Businesscase version 2 Opstart Udviklings- og videnscenter 2. halvår 5-6 cases i drift Analyse af personlig agent Businesscase version 3 Opstart fællesoffentlig organisering Telemedicinsk infrastruktur klar til afprøvning 3. halvår Forberedelse af udbud Udarbejdelse af kravspecifikation Løsningsforslag for personlig agent Businesscase version 4 Anbefaling til fællesoffentlig organisering og governance 4. halvår Afholdelse af fælles offentligt udbud på Fælles Service Center for telesundhed på vegne af de 19 kommuner og Region Midtjylland Telemedicinsk infrastruktur modnet og klar til stordrift 3. Kvartal 2017 Projektstart maj 2015 Projektslut april 2017 Idriftsættelse af FSC Idriftsættelse af FSC

Hvad består konceptet af? 8

Afprøvning i 3 spor Spor 1: Bæredygtigheden af konceptet – Afprøvning af aktuelle cases ind i FSC: Horsens på forkant, KIH komplekse gravide, Fælles Sårsupport, Virtuel træning, Tidlig Opsporing, Telepsykiatri … Spor 2: Businesscase – Kan det betale sig og hvis ja, hvordan? Spor 3: Fællesoffentlig organisering – Tværsektorielt samarbejde, governance, økonomi 9

Forretningsperspektiv for kommuner, hospitaler og praktiserende læger Hjælp til anvendelse af telemedicin Behøver ikke selv at have medarbejdere til ikke- sundhedsfaglige opgave og kan fokusere på kerneopgaven Løsninger som kan fungere sømløst på tværs Videndeling Færre fejlinvesteringer Standardiserede telesundhedsløsninger – baseret på evidens Telesundhed med positiv bundlinje Brug for evidens før snebolden ruller

Fremtid og strategisk perspektiv Tænk altid FSC ind i når telesundhed er i spil – Også selvom det i starten er mere besværligt end af gøre det selv… det er det bare ikke når der er borgere på 1 fælles servicecenter i stedet for lokale servicecentre = stordriftsfordele – 24/7/365, Standard, kvalitet, det virker – Ens for borgere og medarbejdere – Det er billigt Tværsektoriel vidensdeling og rådgivning – Hurtigere i gang – Jeg behøver ikke selv finde ud af det hele, – Vidensnetværk med kollegaer på tværs 11