Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Advertisements

Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orientering forældremøde 10. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
VEU Center Syd. Udfordringer Ny Erhvervsuddannelsesreform ufaglærte vil i 2020 være uden job! Vi vil mangle faglærte i 2020! Vi mangler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Finanslovsforslag Omprioriteringsbidrag  Omprioriteringsbidraget, som blev indført i FL16, har som konsekvens, at skolerne blev reduceret 2 %
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne

Dagens tekst Hvad er erhvervsskolerne – Opgaver – Organisering Erhvervsskolernes uddannelser – EUD – E-GYM – VEU Nogle af de store spørgsmål

Erhvervsskolernes opgaver Erhvervsuddannelser Erhvervsgymnasiale uddannelser AMU Øvrig VEU – herunder projekter og IDV Rådgivning/konsulent 10 klasse Samarbejde med folkeskolen Og……..

Erhvervsskolernes organisering Classic – monofaglig Kombinationsskoler Kombinationsskoler (+) Alm GYM VUC Almene gymnasier med hhx og EUD Campus 10 klasse Jobcenter

Erhvervsskolernes styring På skolen: – Bestyrelser med partsmajoritet – Lokale uddannelsesudvalg (EUD/AMU) – Praktikcenterråd Centralt: – Rådet for erhvervsrettet uddannelse – Rådet for Voksen og efteruddannelse – Faglige udvalg/efteruddannelsesudvalg – Undervisningsministeriet – Øvrige ministerier Gymnasierne – Undervisningsministeriet

Nogle megatrends Globalisering --- international markedsplads Virksomhedernes afhængighed af DK arbejdskraft mindskes 95 % målsætning er et samfundsanliggende Tilbage til kerneydelsen - leverancen Og det måler vi (”finansen”) på (KPI) ”Alle skal blive så dygtige de kan” For samfundets skyld – individet i baggrunden og tab accepteres

Erhvervsuddannelserne

Baggrund for EUD reformen For mange ufaglærte Mangel på faglærte (velkvalificerede) I 2013 vælger kun 19% EUD direkte fra folkeskolen (18,5 i 2015  ) Frafald, omvalg og dobbeltuddannelse er dyrt Mangel på videreuddannede (erhvervsrettede) Danmark skal leve af både viden og produktion

4 klare politiske mål 1.Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse 2.Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse 3.Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 4.Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

EUD Reform 2015 Nogle nøglepunkter indhold af en reform: Adgangskrav og gærdehøjder Introduktionsforløb for de helt unge Fast længde på grundforløbet EUX/Videreuddannelsesmuligheder Pædagogisk udvikling Kombineret ungdomsuddannelse Uddannelsesgaranti/Praktikcentre

Paradigmeskiftet for EUD EUD som ungdomsuddannelser Fra 95% målsætning til 30% Fra kvantitet til kvalitet Fra gennemførelse for en hver pris til 67%

Grundmodel GF 2 20 uger GF 2 20 uger Hovedforløb (2-4 år) 9/10 kl Øvrige GF 1 20 uger GF 1 20 uger EUXEUX EUXEUX EUXEUX EUXEUX EUXEUX EUXEUX

Merkantil model GF 1 20 uger GF 1 20 uger GF 2 20 uger GF 2 20 uger Hovedforløb (2 år) Hovedforløb (2 år) 9/10 kl Øvrige EUD uger EUD uger Hovedforløb (2 år) Hovedforløb (2 år) Studieforløb (40 uger) Studieforløb (40 uger) Merkantil EUX: GF 2 20 uger GF 2 20 uger GF 1 20 uger GF 1 20 uger Trin 3 (1 år) Trin 3 (1 år)

Konsekvenser for ”leverandørerne” De der kommer for 9./10. klasse 1.Uddannelsesparate 2.Grundkrav (2+2) 3.Klar til efter 20 uger til at vælge konkret uddannelse af de 104 De der skal starte direkte på GF 2 1.Uddannelsesparate 2.Grundkrav (2+2) 3.Valgt konkret uddannelse 4.Bestå grundforløbsprøve på 20 uger

EUD 10 og 20/20 Opfyldelse af grundkrav Skabe forudsætninger for optagelse på hovedforløb Afklare valg af GF1 og fagretning Modne herunder sociale og personlige kompetencer Ungepædagogik og rumlighed. Faglig styrke Faglig styrke Livs duelighed Livs duelighed Erhvervs parat Erhvervs parat

Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte Antal elever – 25% i % i 2025 Flere elever skal fuldføre Fuldføringsprocent 60% i % i 2025 Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever Antal elever EUX Antal elever, der tager fag på ekspertniveau Antal elever, der gennemfører talentspor Beskæftigelses- frekvens Tillid og trivsel skal styrkes Mål for elevtilfredshed Mål for virksomheds- tilfredshed 16 Kvalitet EUD reform

De erhvervsgymnasiale uddannelser hhx og htx

Det gymnasiale serviceeftersyn Baggrunden er karakterdebatten ved EUD reformen DE-L mener der skal ses på følgende: Indgangsniveau som EUD (adgangskrav) Udgangsniveau (højere faglige krav) Grundforløb og grundforløbsprøve Eksamen og eksamensformer

Regeringens udspil 1.Bedre og færre studieretninger 2.Bedre færdigheder 3.Bedre skriftlige færdigheder og klarere feedback fra lærerne 4.Bedre start i gymnasiet 5.Gymnasierne skal være åbne over for omverdenen – og hele tiden udvikle sig 6.Klare mål for gymnasierne 7.Fremtidssikring af hf

Voksen og EfterUddannelse VEU

Status på VEU Aktiviteten falder og falder Regelsanering, modernisering etc. Tilsyn og egenkontrol AMU audit EUV – Erhvervsuddannelse for voksne Uddannelse som beskæftigelsesværktøj

Kan AMU rumme ”det hele”? Virksomhed Samfund Individ Vertikalt Horisontalt Tilgængeligt Transparent Høj kvalitet Klar profil

Nogle af de store spørgsmål Hvad kan vi gøre for at få flere til at vælge EUD ud over det der er gjort? Hvis campus er svaret, hvad var så spørgsmålet? Er måde vi styrer uddannelserne tidsvarende? Hvordan sikre vi at gymnasieuddannelserne bliver for de der skal læse videre? Er det tid til en gennemgribende reform af VEU? 95% Vs Kvalitet (hvad gør vi med resten?) 95% Vs Kvalitet (hvad gør vi med resten?)