Vejledning til Demografi Om hvordan du beskriver og analyserer befolkningsdiagrammer / - kurver.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Transitionsmodellen og virkeligheden
Advertisements

Befolkning Hvorfor får man mange børn i nogle lande og få i andre lande? Hvad betyder det for et land, at der er så mange overvægt af gamle og overvægt.
Befolkningsvæksten i et land, definition
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Introduktion til Demografi
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Q1 2006/07 præsentation, 7. februar 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Fokus på handicappedes beskæftigelse Handicapkonference 22. november 2007.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Udfordringer på det akademiske arbejdsmarked v/ regionsdirektør Jan Hendeliowitz.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
EU’s indsats på ældreområdet Ældre i Europa – under sparepolitikken 29.Oktober 2015.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Erhvervsgeografi og Globalisering
Q3 2007/08 præsentation, 27. august 2008 Ved CEO K. E
Fordybelse i et projekt
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Befolkning og bæredygtighed
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Befolkningsudvikling i Ringkøbing-Skjern Kommune
Forberedelse til eksamen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Udvikling i kvælstofudledning
Experians statistik over nyetablerede selskaber i 4. kvartal 2016
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Danmarks befolkning og sundhed
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Køreteknik.
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Stresshåndteringsgruppe
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Virksomheder med vedvarende lav produktivitet
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Placering, orientering og tegngivning
Karl Henrik Flyums model
Knallertens udstyr.
Befolkning.
Dialog mod Vold som business-case
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
En introduktion af Otto
UNI-Login til forældre UNI-Login til ForældreIntra og MinUddannelse
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
- En genre som alle andre
Mette Blauenfeldt, Dansk Flygtningehjælp
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt
MENSTRUATION OG TRÆNING
Ambassadør for udsatte børn og unge
Borgermøde.
Danmarkspanel uge
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Vejledning til Demografi Om hvordan du beskriver og analyserer befolkningsdiagrammer / - kurver

Arbejdsmetode i demografi At beskrive den demografiske udvikling v.hj.a. statistiske data – f.eks fødsels og dødsraten Sætte data i relation til den Demografiske transitionsmodel hvilke faser i transitionen har landet gennemgået? Analysere data – dvs forklare befolkningsudv. som et resultat af samfundsmæssige ( øko, pol, soc og kulturelle) forhold Vurdere konsekvenser af befolkningsudviklingen – f.eks for befolkningens aldersfordeling v.hj.a. befolkningspyramider

Befolkningsbeskrivelse - data 2009DanmarkTysklandNigeria Befolkningstal Fødte Døde Bef.tilvækst DanmarkTysklandNigeria Fødselsrate11,7 ‰8,3 ‰38,0 ‰ Dødsrate10,1 ‰10.4 ‰14,2 ‰ Tilvækst %0,2% - 0,2%2,4 % Kan vi sammenligne befolkningsdata for de tre lande her ? Begrund dit svar … Nej – det kan vi ikke, f.eks vil fødselstallet jo afspejle hvor mange mennesker der i de enkelte lande. Vi skal derfor omregne fødsels og dødstal + befolkningstilvæksten til en tal der er uafhængigt af hvor mange mennesker der er i landet Det har vi gjort nedenfor – og nu kan vi direkte sammenligne data for lande med vidt forskellige befolkningsstørrelser.

At læse data 1950 ‰1975‰2005‰ Fødte , , ,5 Døde , , ,5 Befolkning Bef. tilvækst 1,9 % 1,2% Verdens befolkningen 1950, 1975 og 2005 ( * 1000 ) 1.Når du skal præsentere statistiske data – er det vigtigt at du starter med at fortælle hvad der står - og ikke hvordan du evt fortolker tallene 2.Gør dig klart hvilke tal værdier der er mere eller mindre konstante /uændrede, og hvilke der er stigende og eller faldende. 3.Beskriv hvilke ændringer / udvikling du kan aflæse for de enkelte data Hvad sker der med fødselsraten, dødsraten og dermed befolkningstilvæksten i perioden ? 4.Find derefter ud af hvordan data hænger sammen – f.eks her: Hvordan kan befolkningstallet stige, når fødselsraten er faldende?

Demografisk transition Blackers model for den demografiske udv. I Vesteuropa viser de træk som Blacker fandt var fælles for en række europæiske lande Transitionen – dvs overgangen, er overgangen fra en høj fødsels- og dødsrate (fase 1) til en lav fødsels og dødsrate (fase 4)

Præsentation af figurer 1:3 1.Beskriv den udvikling som dine grafer viser m.h.t. Udvikling i fødsels- og dødsraten ; stigende, faldende eller uændret? Udvikling i befolkningstilvæksten – stiger eller falder denne ? 2.Hvilke af den demografiske transitionsmodels faser har de to lande gennemløbet ?

Præsentation af figurer 2:3 Det første du skal bemærke inden du siger noget som helst om dine figurer er : hvilke skala benyttes på Y-aksen på dine figurer ? Udgangspunktet er altså her, helt forskelligt for de to lande: allerede i 1950’erne lå Tysklands fødselsrate omkring ‰, mens udgangspunktet i Nigeria var næsten 50 ‰ Mange af jer – glemmer denne meget væsentlige detalje !!!

Præsentation af figurer 3:3 Nej –det væsentlige her, er ikke at fødselsraten stiger en smule i 1950’erne, Men at fødselsraten allerede i 1950 ligger lavt – ca ‰ og herefter er faldende til ca 8 ‰ i dag (2010) Dødsraten er stigende og allerede omkring 1970 er dødsraten højere end fødselsraten => negativ bef. Tilvækst Udv. fra > svarer til fase 5 I hele perioden er befolknings tilvæksten meget lav, og endda negativ Det særlige er her den høje befolkningstilvækst i hele perioden Årene svarer til 2 fase, med en høj uforandret fødselsrate og en faldende dødsrate => befolkningstilvæksten er her stigende! Endnu i dag er fødselsraten ca 35 ‰ svarende til hvad vi havde i Dk i 1700 tallet! Fra ca > er både fødsels- og dødsrate faldende = fase 3

Demografisk analyse Samfunds udviklingen Befolknings- udviklingen Årsag og virkningsforhold: På den ene side vil befolkningsudv. – f.eks fødselstallet, været et resultat af samfundsudviklingen i bredeste forstand ( øko, pol, soc, og kulturelle forhold) På den anden side vil befolkningsudviklingen i sig selv påvirke samfundsudviklingen i et eller andet omfang Find eksempler på hver af de to virkningsforhold …

Demografisk analyse Befolknings- udviklingen Samfunds- udviklingen Samfundstype urbanisering levestandard Kvinders sociale status Tradition og normer fødselsrate dødsrate Aldersbetingede fertilitet Forsørgerbyrde … arbejdsstyrke Aldersstruktur nettovandring

Demografisk analyse Lad os nu se hvordan kan disse samfundsmæssige forhold kan belyses statistisk - jeg viser dig hvilke statistiske informationer som kan sige noget om disses forhold.

Samfundsmæssige forhold Samfunds- udviklingen BNP pr indb. samfundstype urbanisering levestandard Tradition & normer Kvinders sociale status % af arbejdsstyrke beskæftiget i landbruget % af bef. som bor i byer Kvinders andel af arbejdsstyrken % kvinder som kan læse / skrive % af bef. under fattigdomsgrænsen % som anvender prævention Fertilitet for årige

Demografisk analyse Her skal vi forklare hvorfor fødselsraten er lav og endda faldene? Hvorfor er dødsraten stigende? Hvad vil konsekvenserne af denne udvikling være for Tysklands folketal? Hvilke problemer og udfordringer stiller det til Tyskland nu og i fremtiden?? Hvorfor den høje fødselsrate i Nigeria – endnu i dag 40 ‰? Hvad er konsekvenserne af denne udv. For Nigerias folketal? Hvilke særlige udfordringer / problemer eller måske muligheder giver dette Nigeria ?

Lav- mellem- og højindkomst lande

Befolk og landegrupper Se landegrupperne: Se landegrupperne:

Nigeria – udvalgte demo. data 38 mio i mio i 1950 High variant – hvis hver kvinde får ½ barn mere end reproduktionsniveauet (dvs 2.6 børn) Medium variant – hvis fertiliteten falder til reproduktionsniveau – dvs 2.1 barn pr Q. Low variant – hvis fertiliteten falder til ½ barn under reproduktionsniveauet - dvs en samlet fertilitet på ca 1.6 High variant – hvis hver kvinde får ½ barn mere end reproduktionsniveauet (dvs 2.6 børn) Medium variant – hvis fertiliteten falder til reproduktionsniveau – dvs 2.1 barn pr Q. Low variant – hvis fertiliteten falder til ½ barn under reproduktionsniveauet - dvs en samlet fertilitet på ca 1.6 Et halvt barn fra eller til gør altså en forskel på ca mio indbygger i år 2100 Når det nu er demografi det handler om – ja så er det samlede folketal jo meget relevant. Derfor – husk at fortælle hvad der ske med befolkningstallet fra !!! Når det nu er demografi det handler om – ja så er det samlede folketal jo meget relevant. Derfor – husk at fortælle hvad der ske med befolkningstallet fra !!! Aldersfordelingen – fremhæv her hvilke aldersgruppe (aktive el. ikke aktive) som vil vokse eller falde. Her er det arbejdsstyrken (15-64 årige ) som i hele perioden er størst – og vil vokse dramatisk i hele dette århundrede Vurdering: I voksende arbejdsstyrke vil være et aktiv for landet – forudsat at der skabes beskæftigelse mv til disse millioner af mennesker – hvis ikke kan det blive en tikkende bombe – som truer den sociale og politiske stabilitet i landet

Når I har tal som viser en udvikling over tid her fra 1950 – 2100, så husk at starte med det som er sket : altså tallene for Derefter kan I sige hvordan man forventer det vil udvikle sig fremover. Her er det jo ikke faldet fra ca 6.3 til 5.5 børn pr Q som er det bemærkelsesværdige, men derimod at fertiliteten ikke er faldet mere - og dermed fortsat er meget høj !!!!!! Også i f.h.t. det øvrige Afrika (den blå kurve) - og Ikke nok med det : endnu i år 2100 forventes fertiliteten at være over reproduktionsniveauet !!! Her er det jo ikke faldet fra ca 6.3 til 5.5 børn pr Q som er det bemærkelsesværdige, men derimod at fertiliteten ikke er faldet mere - og dermed fortsat er meget høj !!!!!! Også i f.h.t. det øvrige Afrika (den blå kurve) - og Ikke nok med det : endnu i år 2100 forventes fertiliteten at være over reproduktionsniveauet !!! Børnedødeligheden - bemærk her at i 1950 døde ca 33 % (= 330 pr 1000 fødsler) af børnene inden de blev 5 år ! I 2010 er dette tal faldet til ca 15 % Børnedødeligheden - bemærk her at i 1950 døde ca 33 % (= 330 pr 1000 fødsler) af børnene inden de blev 5 år ! I 2010 er dette tal faldet til ca 15 % EN faldende børnedødelighed vil oftes være den væsentligste årsag til at den generelle dødelighed er faldet - jvnf jeres transitions figur I udviklingslandene vil dette fald i dødeligheden efter 1950 oftest skyldes vaccinationskampagner – bl.a. af FN, som hurtigt fik nedbragt børnedødeligheden. Faldet i dødeligheden behøver altså ikke at være udtryk for en generelt forbedret levestandart el.lign !

Vurdering af konsekvenser af den demografiske udv. Befolkningspyramiderne viser befolkningens aldersfordeling. I Tyskland har den lave fødselsrate resulteret i en gammel befolkning Mens det høje fødselstal i Nigeria har resulteret i en meget ung befolkning. Begge situationer giver de to lande nogle helt særlige samfundsmæssige udfordringer ! Overvej selv hvilke? Regressiv pyramide Progressiv pyramide

Opgaver til befolkningsanalyse + vejledning og links til databaser mv finder du på Hilsen otto Shanghai - set fra 480 meters højde her bor ca 16 mio mennesker