EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Præsentation til forældremøder
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
EUD og vejledningsreform
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Max 3 forsøg på eud.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Efterskolernes Vejlederkonference
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2019
Præsentationens transcript:

EUD-reform og unge i HTK

Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10. klasse er faldet fra ca. 30 pct. for ti år siden til 19 pct. i dag 2.Mange af dem, der påbegynder en erhvervsuddannelse, gennemfører ikke – knap 50 pct. falder fra undervejs 3.Elevernes meget forskellige alder med en betydelig andel af voksne elever udfordrer erhvervsuddannelsernes karakter af at være en ungdomsuddannelse 4.Erhvervsuddannelserne opleves som en blindgyde, - ”man kan ikke læse videre” 5.Erhvervsuddannelsernes imageproblem/tilvalg eller fravalg

Formål med erhvervsuddannelsesreformen 1.Mindst 25 pct. skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2020, og i 2025 skal andelen være på mindst 30 pct. 2.Fuldførelsen skal stige fra 52 pct. i 2012 til mindst 60 pct. i 2020 og mindst 67 pct. i Andelen af de dygtigste elever – målt ved andel af elever med den samlede mængde fag, der afsluttes på højere niveau end det obligatoriske minimumsniveau fastsat af de faglige udvalg – skal øges år for år 4.Elevernes trivsel og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod 2020

Tilmeldinger 2013 og 2014 fra 9. og 10. kl. Grupperet på kommune og uddannelsesvalg, procent

Indførelse af adgangskrav En ansøger til en erhvervsuddannelse skal have opnået karakteren 02 i dansk og matematik ved folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse OG være vurderet uddannelsesparat til en erhvervsuddannelse – Opfylder ansøger ikke karakterkravet, kan personen optages ud fra en helhedsvurdering, herunder en skriftlig prøve i dansk og matematik samt en personlig samtale – Opfylder ansøger karakterkravet, men er vurderet ikke uddannelsesparat, kan personen optages, hvis personen på baggrund af en samtale vurderes at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse – Ansøgere der har en uddannelsesaftale med en virksomhed får direkte adgang uden opfyldelse af kravene – Elever uden uddannelsesaftale kan kun påbegynde grundforløbets del 1 én gang, og kun en erhvervsuddannelse 3 gange

gennemsnitlige karakterer under 02. Fordelt på kommuner, køn og etnisk herkomst 2013

Under 02 i mat. og/eller dansk ved FSA & 10.kl. prøve juni 2014: Med erhvervsuddannelsesreformen, der træder i kraft 1. august 2015, er der indført adgangskrav som en betingelse for optagelse på de erhvervsrettede uddannelser. Det er en forudsætning fremover, at eleven har 2 eller derover i både dansk og matematik til folkeskolens afgangsprøver. Albertslund52 elever Ballerup42 elever Glostrup16 elever Høje-Taastrup89 elever Rødovre29 elever

En ny struktur for erhvervsuddannelserne De nuværende 12 fællesindgange erstattes af 4 erhvervsfaglige hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport De nye grundforløb får ensartet opbygning på tværs af hovedområder Grundforløbet har en varighed på op til 1 år (1. del – 20 uger/2. del – 20 uger) Elever uden uddannelsesaftale kan kun påbegynde grundforløbets del 1 én gang, og kun en erhvervsuddannelse 3 gange Grundforløb udbydes med EUX, - fag svarende til hf-niveau, med henblik på at kunne læse videre

EUD for personer under 25 år (som ikke kommer direkte fra 9.kl. eller 10.kl. Adgangskrav som for unge, - 2 i dansk og 2 i matematik 20 ugers undervisning på grundforløb 2/EUX Opkvalificering: Særlige kommunale opkvalificeringstilbud / VUC Erhvervsskolers mulighed for at udbyde enkeltfag er uafklaret

En ny erhvervsuddannelse for personer over 25 år (EUV) 1. Personer med 2 års relevant erhvervserfaring skal have et standardiseret uddannelsesforløb uden grundforløb og uden praktikuddannelse 2.Personer med relevant erhvervserfaring eller tidligere uddannelse skal have et standardiseret uddannelsesforløb med grundforløb og praktisk uddannelse 3.Personer uden relevant erhvervserfaring eller forudgående uddannelse skal have et uddannelses- forløb, der svarer til grundforløbets 2. del=20 uger

En ny erhvervsuddannelse for personer over 25 år (EUV) Realkompetencevurdering er en grundig og systematisk vurdering i forbindelse med optagelse på uddannelsen, som skal danne grundlag for den enkelte persons individuelle uddannelsesforløb De faglige udvalg skal: – Udvikle standardiserede hovedforløb for voksne – Fastsætte kriterier for standardmerit for relevant erhvervserfaring og tidligere uddannelse – indgår i realkompetencevurderingen

Nye højere gærdehøjdekrav Detailhandelsudd. (ansat i butik) Eksamen: Dansk på D-niveau Engelsk på D-niveau Erhvervsøkonomi på C-niveau Afsætning på C-niveau Informationsteknologi på C- niveau Eleven skal samlet have opnået et gennemsnit på 2,0 i de anførte fag. Ejendomsserviceteknikerudd. (arbejde som fx pedel eller i en ejendom) Eksamen: Psykologi på F-niveau, Informationsteknologi på F- niveau, Dansk på E-niveau, Naturfag på F-niveau, certifikater o.l. : Rulle og bukkestillads Kompetencer svarende til førstehjælp efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. september 2014

Kombineret ungdomsuddannelse Ny kompetencegivende ungdomsuddannelse – Målgruppen er unge under 25 år med en afsluttet 9. eller 10. klasse eller tilsvarende, som er motiveret for uddannelse, men som ikke umiddelbart har de nødvendige personlige, sociale eller faglige kompetencer, som kræves for at tage en erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse – Formålet er at forbedre elevernes grundlag for beskæftigelse i forhold til et lokalt eller regionalt arbejdsmarked samt at forberede deres mulighed for fortsat – primært erhvervsrettet – uddannelse – Optagelse på uddannelsen sker efter vurdering fra UU - uddannelsesplan – Uddannelsen er opdelt i fire dele af hvert et halvt års varighed, og uddannelsen vil afhængig af den unges forudsætninger og kompetencer have en varighed på indtil 2 år – Elever, der gennemfører uddannelsen, opnår betegnelsen erhvervsassistent indenfor et nærmere bestemt erhvervstema – 188 pladser på Vestegnen i UU-syd og UU-vestegnen