Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Breve og mails mvni-selandia.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
2. fremmedsprog i gymnasiet
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Temadag tirsdag d. 29. november Temadagens formål  At du opnår viden og indsigt som forudsætninger for personlig stillingtagen til spørgsmål der.
Studieretningen Engelsk A – Spansk A med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Falkos sproglige studieretning
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kommunikation Intern kommunikation
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Verdens værste bødler Sagprosa.
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
Reportage Fluen på væggen.
Læsning.
Kommentar Dansk.
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
DANSK Intro Dagens program.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Stxstudentereksamen.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Større skriftlig opgave i 2.hf
En APP til unge som er i tvivl om deres seksualitet - Lavet af Melani
Skriveperiode (synopsis)
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Rotary Youth Exchange Distrikt 1470 Familiebriefingen nr. 1
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den dobbelte genreforventning
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
Karrierelæring i dansk på HF
Velkommen til webinar: Brug de digitale ressourcer i børnebiblioteket.
SRO SKRIV!.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015

Genrer artikelobjektiv anmeldelse læserbrev brev/ dagbog/personlig blogsubjektiv

Krav Kravet til genreskrivning er selvsagt ikke så højt i begyndersprog som i dansk og engelsk. Genren, som eleverne skriver i, skal dog være genkendelig. Der prøves i, om eleven har en elementær fornemmelse for genrer. fra Lærerens hæfte

Genre i delprøve 1 og delprøve 2 delprøve 1: afkodning/genrebevidsthed (GB) delprøve 2: eleven skal kunne anvende genrerne (produktion)

Artikel En artikel behandler på baggrund af et kildemateriale et emne og skal informere en modtagergruppe. En artikel kan skrives til forskellige målgrupper og i forskellige sammenhænge. Derfor skal man være bevidst om afsender- og modtagerforhold, jf. det retoriske pentagram.

Ciceros pentagram/Den retoriske pentagon

fra Vejledende opgave 1 Du er lige blevet student og er på rundrejse i Latinamerika. Mens du er i Colombia, besøger du projektet ”Proyecto Golazo”. Skriv en artikel om ”Proyecto Golazo”. Formålet med artiklen er, at unge i Latinamerika skal have information om projektet. I din artikel skal du lave et interview med et af de børn, der er med i projektet ”Proyecto Golazo”. Du skal inddrage tekst A fra delprøve 1 og en eller flere af teksterne B (videoklip), C (artikel) eller D (foto). Du må gerne inddrage yderligere information fra andre tekster.

Anmeldelse En anmeldelse kan have flere funktioner, men dens overordnede mål er at udtrykke afsenderens holdning til en given ting. Det vil fremgå af opgaveformuleringens krav, hvad anmeldelsen skal indeholde, og hvem målgruppen for anmeldelsen er.

Læserbrev/blog Læserbreve skrives ikke af journalister, men af avisens læsere. De kan handle om alt fra vigtige samfundsproblemer til personlige ytringer. Nogle læserbreve er både oplysende og fulde af gode argumenter, andre blot udtryk for helt personlige følelser. Et læserbrev vil også kunne publiceres på en blog.

Brev/ Et brev kan både være formelt og uformelt, og ord, vendinger og høflighedsvendinger varierer derefter. Brevet kan skrives som en mail. Det er vigtigt, hvem afsender og modtager af brevet er. Det vil fremgå af opgaveformuleringen.

fra Vejledende opgave 1 Du er lige blevet student og er på rundrejse i Latinamerika. Mens du er i Colombia, besøger du projektet ”Proyecto Golazo”. Skriv et brev til en af dine venner om dit besøg hos ”Proyecto Golazo”. I brevet skal du fortælle om ”Proyecto Golazo” og det indtryk det har gjort på dig. Du skal inddrage tekst A fra delprøve 1 og en eller flere af teksterne B (videoklip), C (artikel) eller D (foto). Du må gerne inddrage yderligere information fra andre tekster.

Dagbog/blog En dagbog er en bog til at skrive uformelle kronologiske, daterede indlæg. En dagbog er for det meste privat, hvor man skriver til sig selv om sin hverdag, sine tanker, holdninger og ønsker. Men en dagbog kan også bruges mere offentligt i form af en webblog.

fra Vejledende opgave 1 Du er lige blevet student og er på rundrejse i Latinamerika. Mens du er i Colombia, besøger du projektet ”Proyecto Golazo”. Skriv et indlæg til din personlige blog om dit besøg hos ”Proyecto Golazo”. I bloggen skal du fortælle venner og familie om ”Proyecto Golazo” og det indtryk det har gjort på dig. Du skal inddrage tekst A fra delprøve 1 og en eller flere af teksterne B (videoklip), C (artikel) eller D (foto). Du må gerne inddrage yderligere information fra andre tekster.

Eksempel: