Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOscar Juhl Redigeret for ca. et år siden
1
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder
2
Indhold Baggrund og perspektiv Kerneopgaven i et ledelsesperspektiv Hvad forholder jeg mig til? Hvad forholder jeg mig ikke til?
3
Baggrund og perspektiv Lærer og pædagogisk leder på Overlund Skole Skoleleder på Karup Skole Formand for Skolelederforeningen i Viborg Arbejdet med børn og unge med erhvervet hjerneskade Været tæt på at starte en friskole – ikke i protest! Far til en dreng, der går i 1. klasse på Houlkærskolen Gift med en lærer på Houlkærskolen side 3 ”Mit personlige perspektiv som leder i Viborgs kommunale skolevæsen”
4
Tryghed Trivsel LæringUdvikling Kerneopgaven i et ledelsesperspektiv. side 4 Skolereformens mål Lys i øjnene Fremtidens samfundsborgere i Viborg Kommune Min drømmeskole er ikke et konkret sted eller en konkret bygning Det handler i stedet om de mennesker, der er i den Om det der sker mellem dem, og det de er sammen om
5
Hvad forholder jeg mig til? En vision om lige gode vilkår og muligheder for alle skolebørn i kommunen… Jeg vil prøve at beskrive min drømmeskoles vilkår med afsæt i citatet ”rammer der frisætter”… …Børnene …Personalet …Ledelsen side 5 Tryghed Trivsel LæringUdvikling
6
Fysiske rammer der frisætter… Indretning af bygningsmassen og udearealer der inspirerer og understøtter en fleksibel skoledag med forskellige læringsformer IT hardvare og lærings-software, der matcher kravene i samfundet og forventningerne til den pædagogiske praksis Opdaterede undervisningsmidler Titel på mødet kan skrives i dette felt side 6
7
Rammer der frisætter børnene… side 7 TryghedTrivselLæringUdvikling Gode og tætte relationer til en voksen Et overskueligt læringsmiljø Social dynamikFaglig dynamik Diversitet Gode eksempler at spejle sig i Tilpasse udfordringer Professionelt kompetente voksne Plads til forskellighed En del af fællesskabet
8
Rammer der frisætter personalet… Tid og overskud til kerneopgaverne: Planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og aktiviteter – særligt i forhold til det enkelte barn. Relationsarbejde med både det enkelte barn og børnegrupper. Udvikling af egen og fælles professionel praksis. Involvering af og samarbejde med forældre og eksterne ressourcepersoner. At de rette professionelle og fag-faglige kompetencer er til stede og kan bringes i anvendelse i fællesskab. Et tæt og velfungerende teamsamarbejde med høj grad af indflydelse på den fælles opgaveløsning og fleksibilitet i hverdagen. Løbende mulighed for langsigtet og kortsigtet kompetenceudvikling. Grundlag for og adgang til faglig sparing i hverdagen gennem reelle praksisfællesskaber. side 8 TryghedTrivselLæringUdvikling
9
Rammer der frisætter ledelsen… Råderum til strategisk ledelse – fleksibilitet! Målrettede indsatser i forhold til ”lokale” behov (mikro og makro) En supplering af skolebestyrelserne med andre ”kasketter” Pædagogiske beslutninger over økonomiske begrænsninger De nødvendige professionelle kompetencer er til rådighed Tid til ledelses-kerneopgaverne: Pædagogisk og faglig personaleledelse Udviklingsarbejde Tværfagligt samarbejde Løbende kvalitetssikring og udvikling af egen professionalitet gennem kollegial sparring og uddannelse. (Socialt samvær og trivsel) I ledelsesteam (kræver et reelt team og adgang til hinanden) I kollegiale netværk De nødvendige kompetencer i ledelsesteamet og plads til specialisering pga. kompleksiteten i den samlede ledelsesopgave side 9
10
Hvad forholder jeg mig ikke til? Økonomi og tildelingsmodeller: I min drømmeskole er der tid til kerneopgaverne og det der sikrer kerneopgaverne for både ledere og medarbejdere! Skolestørrelser - antal spor? I min drømmeskole er der optimal faglig og social dynamik for både børn og voksne. Placering af skolerne: I min drømmeskole er det tryghedsprincippet frem for nærhedsprincippet, der gælder. I min drømmeskole er der lige gode vilkår og muligheder for alle skolebørn i kommunen… side 10 TryghedTrivselLæringUdvikling
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.