Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHanna Larsen Redigeret for ca. et år siden
1
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab
2
T HE SPIRIT IS AROUND US The spirit is around us - like a rainbow around the sun The spirit is around us - like a rainbow around the sunThe Spirit is around us The spirit is around us - like a rainbow around the sun
3
D EN KOMPLEKSE OPGAVE Samfundsudvikling mod individet (forældreønsker – læreplaner ) • lægevidenskaben og diagnoser • teknologiske udvikling i hverdagen • det multietniske samfund Fællesskab skaber vi sammen
4
O VENNÆVNTE VILKÅR BETYDER UFATTELIGT MANGE VALGSITUATIONER OG BESLUTNINGER I LØBET AF EN DAG ! Dette kræver en udstrakt grad af: • fokus på kontinuerlig udvikling, refleksion og fællesskab i afdelingspersonalet • Med - og selvledelse af den enkelte medarbejder samt af de respektive personalegrupper
5
T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI • Samfundet bygger på tillid – eksempler • ydre usikkerhed kan veksles til indre sikkerhed • færre farer - tillid åbner for flere handlemuligheder • når man modtager tillid også mod på at yde tillid. • tillid er induktiv – opfyldt tillid producerer mere tillid
6
T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI Jo større og jo mere tillid, vi har fra forældrene, jo bedre mulighed har vi for at løse vore opgaver I min optik to perspektiver, vi selv kan fokusere på: 1. relationen mellem børn og medarbejdere 1. relationen mellem forældre og medarbejdere
7
T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI Ad. 1: Relationen til børn • relationskompetencer • ledelse af børnegrupper • motivation og mestring
8
R ELATIONER ER GRUNDSTENEN I UDVIKLING D E TRE R` ER I PÆDAGOGIKKEN I DEN GAMLE OG NYE VERSION Børn klarer ikke deres udvikling selv Udvikling er ikke noget, der alene kommer indefra Identitetsdannelse sker i et samspil i de sociale relationer. Læring har en social og relationel dimension Anerkendelse er et dybt menneskeligt behov
9
T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI Ad. 2: Relationen til forældrene • kommunikation, information og dialogen er centrale • vi ønsker at møde jer med tillid • tillid åbner for flere handlemuligheder – færre farer • når man modtager tillid også mod på at yde tillid • tillid er induktiv – opfyldt tillid producerer mere tillid
10
H VEM PÅVIRKER / DANNER BØRNENE ? Forældre Professionelle Vennerne Medierne
11
D ET BEDSTE FOR ALLE I ET DAGTILBUD ER DER, HVOR DE VOKSNE TAGER ANSVARET FOR AT BØRNENE OPLEVER : Nærhed Glæde Fællesskab Læring / fantasi Duelighed og dygtighed
12
P ERSPEKTIVER PÅ INKLUSION Vi vil skabe robuste pædagogiske miljøer, hvor vi bringer alle børns ressourcer og holdninger i spil. Vi vil skabe forudsætningerne for, at alle børn kan og vil indgå i åbne, anerkendende og forpligtende fællesskaber - alle børn skal have lige muligheder.
13
M ÅL FOR FORÆLDRESAMARBEJDET Vi vil skabe konstruktive relationer sammen med forældrene gennem vedkommende og varierende samarbejdsformer. Forældre og dagtilbud indgår i gensidigt forpligtende og vedkommende samarbejde, hvor hver part tager ansvar for børns trivsel og læring og udvikling. Forældrene skal føle sig trygge ved at aflevere deres barn i dagtilbuddet mål
14
S TRATEGI FOR FORÆLDRESAMARBEJDET Barnets trivsel er det overordnede mål for forældre-personale samarbejdet. Forældrenes opbakning og engagement i personalets arbejde er vigtigt for barnets trivsel. strategi
15
S TATUS PÅ FORÆLDRESAMARBEJDET Status- og udviklingssamtalerne (SUS) gennemfører vi i alle afdelinger og disse indgår som overgang mellem vuggestue, børnehave og skole. Vi arbejder med at finde lokale metoder ud fra oplægget i SUS materialet fra Aarhus Kommune. Dagtilbuddet arbejder med SUS som en naturlig del af forældresamarbejdet. Status
16
A NERKENDENDE PÅSTANDE ELLER POINTER, SOM BØR VÆRE STYRENDE, NÅR MAN SKAL SAMARBEJDE OM BØRNS UDVIKLING
17
P ÅSTAND 1 Intet barn er et problem i sig selv. (Børn kan ikke være et problem, men kan være i vanskeligheder – og når børn er i vanskeligheder har de voksne ansvaret.)
18
P ÅSTAND 2 Når problemadfærd i dagtilbuddet individualiseres forstærkes problemerne. (Jon Hellesnes)
19
P ÅSTAND 3 Adfærd som gøres til genstand for opmærksomhed gentager sig.
20
P ÅSTAND 4 Forældrenes holdninger og aktive deltagelse har betydning for om der bliver tale om inklusion eller eksklusion
21
P ÅSTAND 5 Det er umuligt at forandre sig, når man er negativt beskrevet
22
P ÅSTAND 6 Enhver gør sit bedste
23
P ÅSTAND 7 Børn handler i overensstemmelse med det, der giver dem mest mening
24
P ÅSTAND 8 Relationen er vigtigere end personen - sagt på en anden måde: Den kontakt I skaber til børnene og den måde I møder børnene på får stor betydning for deres trivsel og udvikling.
25
P ÅSTAND 9 Led ikke efter skyldige - men tal om hvordan vi i fællesskab løser problemerne.
26
P ÅSTAND 10 Sproget er som en lygte. Det vi taler om er det vi bliver i stand til at se. (Wittgenstein)
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.