Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kom i første række som leverandør til offshoreindustrien

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kom i første række som leverandør til offshoreindustrien"— Præsentationens transcript:

1 Kom i første række som leverandør til offshoreindustrien
Esbjerg, den 9. november 2010 Sven Hauberg Nielsen & Ivan Mikkelsen, Bureau Veritas Certification 1

2 Program for dagen Kl.13.00 Velkomst og introduktion
Gennemgang og status for projektet Facts og perspektiver omkring leverandør godkendelse Kl Værktøjer til leverandørkvalificering Status for projektets indledende faser. Kl Pause Kl Hvordan bliver din virksomhed en foretrukket leverandør? Introduktion og anvendelse af evalueringsværktøj i praksis Evaluering af resultater Feedback på anvendelsesmuligheder Kl Sandwich og netværk 2

3 Offshore Supply Workshop Velkomst og introduktion
Esbjerg, den 9. november 2010 Sektorchef Sven Hauberg Nielsen, Bureau Veritas Certification 3

4 De fem delprojekter Offshore supply Substitution af materialer
Koordinering og udvikling af energiuddannelser Rekruttering og profilering Offshore vindsektoren – Forskning

5 Energi på havet Offshore Supply Projektet skal være med til at sikre
Vækst og udvikling i omsætning og antal beskæftigede i klyngen. Tovholder: Offshore Center Danmark Offshore Supply Fokuserer på konkret hjælp til at mindske SMV barrierer. Internationalisering, kvalitet, jura, kontraktforhold ledelse og strategi Tovholder: UDVIKLINGVEJEN Substitution af materialer offshore Her arbejdes der specifikt med plast Plast Center Danmark Koordinering og udvikling af offshore energiuddannelser: Uddannelser indenfor Offshore branchen. AMU-Vest Rekruttering og profilering: Etablering af føde- kæde til offshore uddannelserne. Esbjerg Institute of Technology – Aalborg Universitet Offshore vind- sektoren og Forskning: Klyngeudvikling, og transformation, herunder fokus på SMV muligheder, klyngeprocessor og makroøkonomiske tendenser Syddansk Universitet

6 Offshore Supply for SMV
Formål: At udarbejde hjælpeværktøjer til brug i kvalifikationsprocessen At støtte deres arbejde på at kvalificere sig som leverandør til offshore sektoren At afprøve værktøjer blandt udvalgte pilotvirksomheder At erfaringerne med udarbejdede værktøjer bliver veldokumenterede For pilotvirksomhederne udvikles tillige: værktøjer til brug for opretholdelse af certificeringen værktøjerne til også at omfatte udvalgte eksportmarkeder værktøjerne stilles efterfølgende frit til rådighed

7 Hvilke virksomheder er i projektets målgruppe ?
Godkendt hos en eller flere operatører Godkendt hos en eller flere hovedaktører Underleverandør af dele og uden særlig status Enkelte medarbejdere ”udlejes ” til Offshore Kigger nysgerrigt, men ingen væsentlig kendskab eller erfaring Al hjælp må starte med at finde ”ham” der hvor han er Kierkegaard Målgruppen er alle der vil ”noget mere” Inden for offshore Meget forskellige behov skal imødekommes

8 Output fra interviews med operatører og hovedaktører
Hovedkonklusioner Proven Track Record er et must. Operatører ligger generelt vægt på registrering i ”Achilles” som grundlag for prækvalifikation. Leverandører godkendes pr. projekt ved anlægsopgaver og på serviceaftaler ved driftsopgaver Til anlægsprojekter anvendes kendte leverandører som kan styre det totale forløb. Operatørerne er altid på udkig efter innovative og kreative løsninger på hverdagens udfordringer i den løbende drift

9 Offshore Supply Workshop Værktøjer til leverandørkvalificering
Esbjerg, den 9. november 2010 Ledende Auditor Ivan Mikkelsen, Bureau Veritas Certification 9

10 Hvad bygger vores løsning på
Inputs Offshore håndbogen og især Sven Ole Madsens research Opgaveformulering Interviews med aktører og interessenter Kunder, netværk etc. ”Billeder” af scenariet som har udviklet sig undervejs Emne Vi troede Vi fandt Brancher At krav og betingelser går på brancher At aktiviteter styrer krav og at grænser er flydende Transparens i positioner Rationelt, stepvist og transparente kriterier Opportunities og glidende udvikling (emergens) er typisk Ude eller inde ”De står derude og banker på ” Døren går jævnlig op, men der er trapper, faldgruber og til dels tåget indenfor.

11 Hvilke virksomheder er i projektets målgruppe ?
Godkendt hos en eller flere operatører Godkendt hos en eller flere hovedaktører Underleverandør af dele og uden særlig status Enkelte medarbejdere ”udlejes ” til Offshore Kigger nysgerrigt, men ingen væsentlig kendskab eller erfaring Al hjælp må starte med at finde ”ham” der hvor han er Kierkegaard Målgruppen er alle der vil ”noget mere” Inden for offshore Meget forskellige behov skal imødekommes

12 Indtrædelsestrappen – kompetenceløft trin for trin
Kvalificeret leverandør med trackrecord Kompetenceniveau Kvalifikation Opfyldelse af krav vedr. dokumentation og certificering Gap analyse og certificering Kan honorere dokumentations-krav Dokumentations- og certificeringskrav Her identificeres behov for certificering, dokumentation og sporbarhed. Overblik over krav til dokumentation af ledelsessystemer, produkter og services Overblik over faldgruber og parathed til at agere Lov- og kontraktkrav inkl. forsikring Her identificeres de kontraktlige og lovmæssige krav, som finder anvendelse i relation til virksomhedens offshorefokus. Identifikation af de væsentligste elementer og potentielle barrierer. Solid forretnings-plan. Klare options Strategisk kortlægning og forretningsplan Strategisk analyse af forudsætninger og krav for succes i offshore-industrien f.eks. økonomi, marked, produkter, kvalitet, forretningssystem, medarbejdere, kompetence, organisation og ledelse Udarbejdelse af forretningsplan med mål, aktiviteter, deadlines og kritiske succesfaktorer Tid Priskonkurrencesumpen

13 Kompetencehjulet – omdrejningspunktet for at løfte virksomhedens off-shore profil
Hjulet illustrerer at der er mange områder, hvor kravene skal kendes og imødekommes. Men vigtigheden er forskellig og de er ikke konstante over tid. Det opdeler behov for handling i 5 hovedområder De 5 områder samt underområder er valgt ud fra behov og vigtighed i relation til offshore.

14 Kompetencehjul – samlet eksempel
Ledelse Ledelse Ledelse Love, normer, standarder Ledelse Værditilbud/ produkt Ressource-platform Synlighed

15 Kompetencehjul – fem hovedområder
Ledelse Love, normer, standarder Ledelse Ledelse Ledelse Værditilbud/ produkt Ressource-platform Synlighed

16 Kompetencehjul – 1. del: Ledelse – eks.
Performancemåling "Viser hvordan virksomheden måler sin position ift strategier, mål og krav til processer" Med de rigtige målepunkter og standarder for performance kan der sættes ind de rigtige steder og fremdrift kan synliggøres Mange måler daglig på leveringsevne og reklamationer Alt for få kobler mål og processer så resultat og indsats/årsag hænger sammen. Næsten alle har tal der periodisk viser, hvordan det er gået historisk. Ledelse

17 Graduering af performance -måling
"Ledelsens mavefornemmelse og kassekredittens status ” ”Der er etableret et økonomisk målesystem, som viser nøgletal og deres udvikling ” "Der er yderligere identificeret processer, hvis performance måles i form af Key Performance Indikatorer (KPI)” "Processerne og deres samspil er beskrevet /skitseret. Der er performance-måling/KPI på processerne” "Ledelsen og bestyrelse evaluerer og agerer på kvantitativt input i form af resultater og KPI'er. Balance Score Card tænkning og værktøjer anvendes

18 Kompetencehjul – 2. del: Værditilbud/produkt
Ledelse Ledelse Ledelse Værditilbud/ produkt

19 Kompetencehjul – 2. del: Værditilbud/produkt – eks.
Identifikation af kernekompetence "En kernekompetence skaber betydelig værdi for kunden og er svær at kopiere.” Varig succes på (offshore-) markedet er betinget af, at man har noget væsentligt at tilbyde, som ikke alle kan, og som også skal bruges i morgen. De fleste er vant til at tænke i markeder, konkurrenter og prismekanismer. Færre stiller regelmæssigt spørgsmålet : Hvad kan vi ellers bruge vores styrker til- og hvad er egentlig vort marked? En del har opnået deres position ved at stille skarpt på kernekompetencer og handle når lejligheden kom Værditilbud/ produkt

20 Graduering af kernekompetence
"Virksomheden har kun vage ideer herom. Der arbejdes overvejende med her og nu betragtninger” "Det kan udtrykkes, hvilke processer man behersker specielt godt ift. andre og hvorfor. Det overvejes hvordan man bevarer forspringet” "Kernekompetencen er dokumenteret i vision/mission, kundefokus og politikker. Har prøvet at være under pres og har udviklet sig" "Er analyseret og forstået og er genstand for ledelsens udviklings-prioriteter og produkt/markeds fokus. Er kommunikeret så alle i virksomheden forstår deres relation hertil” "Det lange lys er tændt - udviklingsscenarier er behandlet og der arbejdes med alternativ/udvidet brug af kompetencer

21 Kompetencehjul – 3. del: Synlighed
Ledelse Ledelse Ledelse Synlighed

22 Kompetencehjul – 3. del: Synlighed - eks
Personlige relationer Relationer til personer i og omkring forretningsområdet som vil være opmærksom og anbefale virksomheden Det er ved offshore udtalt vigtigt at have gode forbindelser og døråbnere. Konkurrenterne har det! Dette handler om at have sine ambassadører de rigtige steder Herved opnås informationer om de muligheder der er, og ”rigtige venner” bringer dig i spil når det er relevant Det er ikke urent trav men professionel lobbyisme der lønner sig Unfair adfærd – hvis man går over stregen – fører til blacklisting Synlighed

23 Graduering af personlige relationer
"Der er ikke særlig opmærksomhed herpå ” "Der er bevidsthed, men kontakter er få og plejes ikke bevidst” "Der er flere ledelsesrepræsentanter med relationer på mange niveauer ” "Der arbejdes bevidst med at dyrke relationer, golf, lobbyvirksomhed etc.” "Relationsudbygning er en bevidst proces hvor der målsættes og evalueres af ledelsen"

24 Kompetencehjul – 4. del: Ressourceplatform

25 Kompetencehjul – 4. del: Netværkssamarbejde – eks.
Er virksomheden en del af et netværk ,der samarbejder om at løse opgaver og projekter ? Opgaverne er store så de løses bedst i netværk. Men netværk skal også håndteres, alle har flere motiver Det er vigtigt at være ærlig om sit eget mindset. Netværk er forskellige , hver type har sine risici. Hvis man træder forkert eller svigter er man ”slået hjem”. Ressource-platform

26 Graduering af netværks-samarbejde
"Der er ingen bevidsthed eller erkendelse af behov” Bevidsthed, men er ikke med i kredsen "Er delvis med i netværk. Kan ikke udtrykke spillereglerne" "Deltager i netværk, balance i ”Give and take”. Bevidsthed om etik og uskrevne regler” "Arbejder strategisk med fordele og risici forbundet med netværk"

27 Kompetencehjul – 5. del: Love, normer, standarder
Ledelse Ledelse Ledelse

28 Kompetencehjul – 5. del: Love, normer, standarder – eks.
Forsikringsbehov, -identifikation og -håndtering "Risikostyring som identificerer og håndterer mulig ansvarspådragelse.” "Manglende håndtering sætter virksomhedens indtjening og evt. eksistens på spil. Også kunder og partnere kan blive ramt” Der er mange dimensioner og det er let af overse nogle Formelt er virksomhedens eksistens på spil Reelt er ledelsens nattesøvn truet, hvis der ikke er klarhed her Husk : Alt kan forhandles og det meste skal også Ledelse Love, normer, standarder

29 Graduering af forsikringsbehov
"Der er ikke dokumenteret bevidsthed om risici” "Kunders indkøbsbetingelser er til stede, men er ikke håndteret i forhold til risici” "Ansvar diskuteres med kunderne men der er ingen klare aftaler ” "Der er aftaler om risici og der er gennemført analyse af forsikringsbehov” ”Der er fastlagt ansvar for at følge risikobilledet”

30 Offshore Supply Workshop
Hvordan kan din virksomhed blive foretrukket leverandør? Esbjerg, den 9. november 2010 Sektorchef Sven Hauberg Nielsen, Bureau Veritas Certification 30

31 Hvordan kan din virksomhed blive foretrukket leverandør?
Afprøvning af kompetencehjulet som værktøj til forbedringer Detaljeret introduktion til de enkelte hovedfaser Udpegning af 5 arbejdsgrupper der skal teste værktøjet i praksis: Ledelse Værditilbud/Produkt Synlighed. Ressourceplatform Love, normer og std. Evaluering af testresultater i forum. Information om muligheder for bistand til den videre udvikling Tilhørernes erfaringer med opnåelse af godkendelse hos operatører og hovedaktører.

32 Program for Workshop Gruppen udpeger virksomhed der skal fungere som rollemodel Gruppen scorer det tildelte område i samråd med den udpegede virksomhed ud fra nu-situation Der indikeres mål for forbedringer Gruppen diskuterer handlinger, der skal fremme bevægelse mod målet. Gruppen evaluerer nytteværdi for værktøjet


Download ppt "Kom i første række som leverandør til offshoreindustrien"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google