Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007."— Præsentationens transcript:

1 Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007

2 2 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken Hvad jeg vil sige: •Kort om workshops –Mål –Form –Tidsramme •Kort intro til NABC-metoden

3 3 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken Kort om workshops •Målet med workshops er at lave en pitch, som: –Er struktureret efter NABC og som varer 6 min –Fremlægger de 2-3 vigtigste forhold Public Service bør fokusere på + evt. forslag til nordiske projekter •Der er tre temaer •Indhold/tjenester til alle – nye krav fra brugerne •Hvordan får brugerne adgang til indholdet? •Public service brands i en digital verden •Vi bliver inddelt i 6 grupper –Hver gruppe arbejder med et tema –En facilitator i hver gruppe –Metode: NABC

4 4 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken Agenda for workshops

5 5 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken NABC – ultra kort version •NABC er en del af SRI’s ”The Discipline of Innovation” •SRI = Stanford Research Institute

6 6 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken NABC metoden •Vender bøtten på hovedet: –Ofte starter vi med os selv: Programindhold, teknisk infrastruktur, interne organisationsprojekter... –NABC sætter fokus på afdækning og forståelse af konkrete og væsentlige kundebehov (ikke på vore egne eller ”smagsdommeres” opfattelser af disse behov) •Er ikke en akademisk strategi-øvelse men en konkret dataindsamling og afprøvning = ”Reality Check” •Sætter fokus på korte og hurtige innovations-forløb med stadige forbedringer •NABC-metoden påstår: Det er kun dine kunder der definerer din værdi!

7 7 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken NABC er en metode til hurtigt at identificere, dokumentere og kommunikere hvordan vi skaber værdi. •”Værdi” afhænger af, om vi er indsigtsfulde, utraditionelle eller bare fundamentalt klare i forhold til 4 sammenhængende forhold: •N EED: Væsentlige behov hos brugerne / i markedet •A PPROACH: Hvordan vi vil møde disse behov •B ENEFITS: De fordele som kunden vil opleve ved vort approach •C OMPETITION: konkurrerende løsninger eller alternative handlemuligheder kunden har •Dernæst afhænger skabelsen af værdi selvfølgelig af, at vi er i stand til at omsætte denne indsigt til konkret handling!

8 8 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken NEED... •Hvem er ”kunden” / ”markedet”? •Hvad har vi hørt / set? –Hvad ved vi om ”kundernes” behov? •Slutbrugerne •Dem med pengene og den organisatoriske / politiske magt •Eksterne gatekeepere •Andre vi kan forstå som kunder? –Hvordan kender vi disse behov? Kan behovene kvantificeres? •Hvilke kriterier skal vi anlægge for, om et kundebehov er væsentligt, relevant for os og interessant at fokusere på? •Fokuser på de mest relevante og interessante problemstillinger

9 9 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken

10 10 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken APPROACH... •Hvordan omsætter vi viden om kundebehov til unikke og tiltrækkende ydelser? Hvad er egentlig kernen i det vi tilbyder kunderne? Lægger vi vægt på det væsentlige? •En kreativ proces •Brainstorm over hvordan de identificerede behov kan adresseres: –Strategi –Organisation –Teknologi •Hvad kommer brugerne til at opleve?

11 11 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken Brugerne skal opleve at vi er... Vi skal styrke vores... •Tilgængelige •Sammenhængende •Involverende • Reaktionsevne • Ressourceudnyttelse • Innovationsevne

12 12 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken

13 13 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken

14 14 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken BENEFIT... •Hvilke konkrete fordele opnår kunderne ved de foreslåede tiltag? Konkretiser: –Hvem? –Hvor mange? –Hvornår? –Hvor stor er den reelt oplevede fordel for kunden?

15

16 16 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken COMPETITION... •Vi sammenligner os oftest med dem der ligner os mest – men hvad er vor virkelige konkurrence? •Hvilke alternativer oplever kunderne at der er til det foreslåede? –Hvilke kvaliteter knytter sig til disse alternativer? –Hvordan differentierer vores forslag sig ift alternativerne? •Hvilke alternativer er i vækst / indeholder nogle særligt spændende muligheder?

17 17 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken Kort sagt: 1.Se alt fra brugernes vinkel 2.Stil spørgsmål ved ortodoksien (”plejer”) 3.Bland forskellige typer af innovation 4.Find ud af hvad konkurrenterne ikke gør 5.Implementer hurtigt

18 18 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken ”Elevantor-Pitch” •Form: –En kort (5-6 min) og præcis præsentation der kan overbevise! –Elementer •The hook (fange tilhørernes interesse) •The core (NABC) •The close (næste skridt) –Plancher / billeder / inddragelse af publikum... •Indhold: –De 2-3 vigtigste forhold PS bør fokusere på –Evt. forslag til nordiske projekter

19 19 9. februar 2007Digitalisering i Praktiken Agenda for workshops

20 God arbejdslyst


Download ppt "Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google