Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Herningvejens Skole Onsdag d. 19. november 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Herningvejens Skole Onsdag d. 19. november 2008."— Præsentationens transcript:

1 Herningvejens Skole Onsdag d. 19. november 2008

2 Det bedste et barn kan have med i skolen, er forældrenes interesse.

3 Hvem er jeg? Mor til 2 børn i den danske folkeskole
Skolebestyrelsesmedlem Lokalforeningsformand HB-medlem Instruktør Interesseret i den danske folkeskole Berit Nielsen Tlf.: Mail:

4 Hvem er Skole og Samfund
Forældreorganisation der gerne vil påvirke skolepolitiske holdninger i offentligheden, samt påvirke lovgivningen i spørgsmål om skolepolitik Enten direkte eller gennem fx Publikationer, kurser, Skolebørn og Forældrerådgivningen Yder rådgivning i konkrete sager Foreningen er forældrenes vagthund, der overvåger, at Folkeskoleloven bliver overholdt – i ord såvel som i ånd.

5 Aftenens program Oplæg Gruppearbejde og let traktement
Velkomst Oplæg Forældrenes betydning for børnenes trivsel og læring - derfor skal vi forældre blande sig! Kontaktforældre: - Hvorfor skal vi have kontaktforældre? - Hvad skal/kan de lave? - Samarbejdet med skolebestyrelsen Gruppearbejde og let traktement Opsamling og afslutning Her er aftenens program, ____________________________________________________________________________________ Velkomst – 17.15 Oplæg kl – 18.15 Gruppearbejde/kaffe kl – 18.45 Opsamling og afslutning kl – 19.00

6 Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.    Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.    Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. § 2. Folkeskolen er en kommunal opgave. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov.    Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse.    Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål. Som det fremgår af folkeskoleloven skal folkeskolen samarbejde med forældrene for at sikre elevernes oplæring

7 Videnskaben fortæller
PISA Programme for International Student Assessment PIRLS Progress in International Reading Literacy Study Danmarks Pædagogiske Universitet Hjemmets betydning for børns læring i skolen

8 Forældre er vigtige Det er ikke hvem du er – men hvad du gør!
70 % af det børn lærer, fra de er 0 - ca. 12 år, lærer de af forældrene Børn af forældre der spørger til skolen engagerer sig i skolen interesserer sig for deres børn lærer mere

9 ”Børn der trives og har det trygt og godt lærer bedre”
”Børn hvis forældre er meget sammen og kender hinanden godt – mobber ikke hinanden”

10 Forældre som aktiv ressource i børnenes læring
Samarbejde mellem DLF, KL og Skole og Samfund Forældre som aktive medspillere i skolen Hvad skal børnene lære – i skolen og som hjemmearbejde? Det skal dit barn lære i dansk Derfor har vi matematik i skolen Hvorfor skal mit barn lære engelsk? Naturfag i skolen Glæden ved at skabe og forme - om de praktisk-musiske fag i skolen

11 Hvad er en kontaktforælder
Kontaktforældrene er ikke kun dem der bager kage I er skolebestyrelsens bagland I er de øvrige forældres repræsentanter, og varetager klassens interesser I er lærerteamets backinggruppe

12 Skolebestyrelsens bagland
- Årligt møde med skolebestyrelsen om et relevant emne - Deltage i arbejdsgrupper Høringspart fx. i forbindelse med principper, ordensregler m.v.

13 Valg af kontaktforældre
Forslag til: Principper for skole-hjem-samarbejde Valg af kontaktforældre Valg af kontaktforældre sker på efterårets forældremøder. Valget kan foregå efter almindelig afstemningsmetode, eller man kan vælge ” protokolmodellen” Der vælges mindst 2 kontaktforældre (bh. kl. – 9.kl.). (Den ene kan vælges for 2 år!) Det forventes, at alle forældre i løbet af et skoleforløb prøver at være kontaktforældre.

14 Planlægning af forældremøder.
Forslag til principper for skole-hjem-samarbejde Planlægning af forældremøder. Kontaktforældre skal, i samarbejde med klasselæreren, planlægge og arrangere forældremøde, samt give de øvrige forældre i klassen mulighed for at fremsætte ønsker og ideer til indhold på forældremødet. Det er ønskeligt at forældremødet indeholder et aktuelt debatemne, faglig orientering og gerne en ”fysisk” aktivitet.

15 Hvad laver kontaktforældrene?
Forslag til principper for skole-hjem-samarbejde Hvad laver kontaktforældrene? Udover planlægning af forældremøder i samarbejde med klasselæreren, bestemmer kontaktforældrene selv, hvor ofte man ønsker at mødes, og hvilke opgaver man ønsker at arbejde med. Dog er det en god idé, allerede på forældremødet at aftale tidspunkt for 1.møde. Endvidere anbefales det at lave et referat fra møderne (hvem gør hvad hvornår)

16 Opgaver for kontaktforældrene (Emner til forældremøderne)
Sociale aktiviteter -   Fælles arrangementer for elever og forældre. Hvor mange og hvad? F.eks: Fisketur, fælles madlavning, skovtur, høstfest, julestue, rundbold og fælles grill m.m. Møder mellem hjem og skole -   Være med til at planlægge og koordinere forældremøderne samt udarbejde dagsordenen så det bliver forældrenes møde og ikke ”fagenes fest” Emner til drøftelse f.eks: oprettelse af forældrebank, børnefødselsdage, sengetid, skolevej, tv-kiggeri, computerspil, madpakker, børnenes velbefindende, psykisk trivsel, mobning, grænser, pligter, lektier, lommepenge, opdragelse, fritidsinteresser, rygning, alkohol, rusmidler, komme-hjem-tider, fester, konfirmation, blå mandag, ungdomsklubben m.m. -   Tage referat til forældremøderne som tilsendes alle hjem – også de som ikke var repræsenteret.

17 Opgaver for kontaktforældrene (Emner til forældremøderne)
 Skole/hjem-samtaler og udviklingssamtaler - Medvirke ved udarbejdelse af samtaleark til klassen - Give læreren tilbagemeldinger på samtalerne. Informationsstrømmen - Orientering af resten af klassens forældre. Hvordan vil vi gerne informeres og hvor ofte? F.eks.: nyhedsbrev/klassebrev, klassens hjemmeside, mail, intranet?, skriftlig post? -  Hvordan kontakter vi hinanden både forældrene indbyrdes og kontakten til lærerne? F.eks.: Klasseliste med navne på børn og forældre, adresse(r), telefonnumre, mailadresser, fødselsdato for børnene. Lærernes navne, privat telefonnummer, mailadresser evt. træffetid på skolen, skolens telefonnummer -  Hvordan modtager vi nye elever/forældre Hvordan sikrer vi os at de føler sig velkommen og bliver ”opdateret” omkring aktiviteter m.v. i klassen?

18 Opgaver for kontaktforældrene (Emner til forældremøderne)
Konfliktløsning -         Hvordan løses konflikter i klassen? -         Hvem gør hvad? -         Hvad kan den enkelte forældre gøre? -         Skal vi blande os i børnenes indbyrdes konflikter? Hvordan? Samarbejde på tværs af klasser -         Årgangssamarbejde -         Samarbejde i indskolingen? -         Kontaktforældrene eller alle forældre?

19 Den 16.-17. juni 2004 Overnatning på skolen for eleverne.
Kære forældre i 4. klasse (kommende 5. klasse)    Klasseforældrerådet har nu haft sit første møde og vi har planlagt følgende arrangementer. Sæt derfor allerede nu kryds ved følgende datoer: Den juni Overnatning på skolen for eleverne. Elever og Gurli mødes på skolen kl til en hyggelig aften / nat. Der vil blive serveret lidt snacks og natmad inden det er tid til at krybe i soveposerne. Den 28. august Fisketur for hele familien kl – Dagen starter med rundstykker. Herefter er der mulighed for at fange fisk til frokosten. Der vil være mulighed for at grille. Medbring venligst: Kaffe, te, drikkevarer efter behov, pålæg m.v. til rundstykkerne, frokost, service og bestik. Tæpper eller stole. Forældrerådet sørger for rundstykker og smør. Mødestedet udmeldes senere. Den 27. november 2004 HATS: ”Snehvide og de 7 små dværge” kl i Helle Hallen. Dette er ikke et arrangement, men et tilbud om at købe billetter gennem Gurli/skolen for de familier, der ønsker det. Pris: kr. 80,00 pr. voksen og kr. 45,00 pr, barn Den 17. marts 2005 Cowboyfest for hele familien kl – 21.00 Vi mødes udklædte som cowboys og cowgirls og kaster os du i squaredancen samt andre western discipliner. Denne aften vil der være mulighed for på forhånd at bestille en cowboy-menu fra forsamlingshuset eller medbringe sin egen aftensmad I vil modtage yderligere informationer og tilmeldingsseddel op til de enkelte arrangementer. Venlig hilsen Klasseforældrerådet

20

21

22 Forslag til hvad forældrene i klassen kan drøfte/lave aftaler omkring?  
Fødselsdage -         Hvem inviteres? Hele klassen, alle drenge, alle piger? -         Gavernes beløbsmæssige størrelse. -         Tidspunkt/klokkeslæt for afholdelse af børnefødselsdage (hverdage, weekend) -         Har man noget med i skole til klassen? (Kage, frugt, slik m.v.) -         Samkørsel til og fra ”festen” Mobiltelefoner -         Hvornår får man den? -         Hvor meget bruges den? Hjemme? I skolen? -         SMS (sobert sprog, tidspunkt på døgnet) -         Foto / video (Happy slapping, omklædningsrum) -         Hvor er telefonen om natten?

23 Forslag til hvad forældrene i klassen kan drøfte/lave aftaler omkring?
 Mobning -         Hvad er mobning? -         Hvad gør vi, hvis vi har kendskab til at eget eller et andet barn bliver mobbet? I skoletiden? I fritiden? -         Hvornår og hvordan skrider vi til handling? -         Klassens sociale liv  Computer -         Hvor meget/længe? -         Mail -         MSN / Chat-rooms (F.eks. Arto) -         Ved vi som forældre hvad vore børn foretager sig på nettet?  Rygning -         Er det ok? -         Hvad gør vi hvis vi ser elever fra klassen ryge?

24 Forslag til hvad forældrene i klassen kan drøfte/lave aftaler omkring?
 Hjemmetider / sovetider -         Hverdag -         Weekend  Legetøj med i skolen -         ”Våben”, gameboy, pokemon kort m.v. -         Hvem må lege med det?  Konfirmation -         Blå mandag -         Gaver/blomster/telegrammer eleverne imellem -         Fælles tak for opmærksomheden i den lokale avis -         Konfirmandfest  Ramadan -         Er der særlige hensyn der skal tages? -         Hvornår er det OK at børnene har fri?

25 Forslag til hvad forældrene i klassen kan drøfte/lave aftaler omkring?
Alkohol / forfester -         Hvornår er det ok at drikke alkohol? Alder? Begivenhed? -         Hvor meget er ok? (Se fx Sundhedsstyrelsens anbefalinger) -         Hvad med forfesterne – skal der være voksne til stede? Fortæring? -         Hvad gør vi hvis vi ser fulde børn og unge? -         Samkørsel til og fra festerne  Misbrug -         Hvad er misbrug? (Lightergas, lim, hash, amfetamin ecstasy, crak m.v.) -         Hvad gør vi hvis vi får kendskab til misbrug hos eget barn? Andre børn og unge? -         Hvordan ”spotter” vi misbrug hos vore børn? -         Seksuelt misbrug / overgreb Omgangstonen / sproget -         Hvad er god opdragelse? -         Hvad vil vi acceptere? -         Er det ok at rette på andres børn?

26 Gruppearbejde / debat Forslag og idéer til kontaktforældrenes arbejde
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at lette kontaktforældrenes arbejde?

27 Skole og Samfund Kvægtorvsgade 1 1710 København V Tlf. 3326 1721
Introduktion Oplægsholder Skole og Samfund


Download ppt "Herningvejens Skole Onsdag d. 19. november 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google