Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret."— Præsentationens transcript:

1 Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret

2 Niels Grønbæk Nielsen En årsplan: Overordnede pædagogiske og faglige planlægning, der udstikker linjerne for et skoleår: hvad skal der arbejdes med, hvornår, hvorfor og hvordan? Udarbejdes før et skoleårs begyndelse Detailplanlægning Konkrete undervisningsplanlægning

3 Niels Grønbæk Nielsen En afdelingsopdelt skole med selvstyrende team kræver en form for koordinering som grundlag for samarbejde. afdelingårgangklasse mellemtrin 4. årgang fag 4.a 4.b Dansk Matematik Historie.. Koordinering – pædagogisk - fagligt

4 Niels Grønbæk Nielsen Hvordan skal årsplaner udarbejdes så de kan virke koordinerende for samarbejdet?

5 Niels Grønbæk Nielsen fagligt plan pædagogisk Beslutnings- grundlag plan Evaluering evaluering

6 Niels Grønbæk Nielsen Årsplanen som prosa Årsplanen som mål, handle og evalueringsplan MålSådan gør vi detSådan evaluerer vi Der udarbejdes løbende evaluerings og handleplaner for hver enkelt elev På grundlag af elevens portefølje og logbog opstilles der mål i samarbejde med eleven. Eleven skal selv udarbejde forslag Vi sætter særligt fokus på 5 udvalgte elever. Beslutningsgrundlag

7 Niels Grønbæk Nielsen Pædagogisk: Folkeskolens formål § 1 Evaluering § 13 Elevernes medbestemmelse § 18 Undervisningens differentiering § 18 holddeling § 25 Elevens alsidige personlige udvikling § 1 + faghæfte Andre forhold Beslutningsgrundlag

8 Niels Grønbæk Nielsen Beslutningsgrundlag Pædagogiske rammefaktorer Ydre rammefaktorer - kommunens målsætning og krav - skolens målsætning og prioriteringer - afdelingens målsætning og prioriteringer - skolens fastlagte begivenheder og arrangementer: skolefest, emneuger, lejrskoler mm Eleverne - klassen En beskrivelse af eleverne med fokus på faglige og sociale aspekter. Mål og strategier for det faglige og pædagogiske arbejde på grundlag af denne beskrivelse.

9 Niels Grønbæk Nielsen Beslutningsgrundlag PædagogiskFagligt Teamets redegørelse for, hvordan der i det kommende år på årgangen arbejdes med: - løbende evaluering som en integreret del af undervisningen - elevernes medbestemmelse på årgangen - undervisningens differentiering - holddannelse - elevens alsidige personlige udvikling - skole-hjem samarbejdet - andre forhold Teamets redegørelse for og opstilling af faglige målsætninger: - hvilke trinmål, der i særlig grad er i fokus på årgangen. - hvordan disse valgte trinmål fører frem til slutmål - Teamets redegørelse for, hvor der er trinmål, der i særlig grad inddrages i et tværfagligt samarbejde - Beskrivelse af arbejdet med tværgående emner og problemstillinger

10 Niels Grønbæk Nielsen Pædagogiske grundholdninger Regler for afdelingen: Det overordnede princip for afdelingens fællesregler er, at elever og lærere i samarbejde skaber et godt og positivt arbejdsmiljø, og at elever og lærere løbende drøfter den omgangstone og de samværsformer, der er på skolen og i de enkelte klasser. En gang årligt i januar måned drøfter afdelingens elevråd og lærerne arbejdsklima, omgangstone og samværsformer, hvilket kan medføre, at der laves kampagner med overordnede temaer. Regler for afdelingen: Undgå voldsom adfærd. Medvirk til at holde orden på skolen. Værn om dine kammerater og skolen. Pas på skolens inventar og materialer. I frikvarteret må du selv vælge, om du vil opholde dig i klassen, på gangene eller i skolegården. Alle skal være i deres lokale, når undervisningstiden begynder. Du må ikke medbringe farligt legetøj på skolen. Udstyr, der kan forstyrre undervisningen, må ikke benyttes. Hvis du ødelægger kammeraters eller skolens ejendele, kan der kræves erstatning. Beslutningsgrundlag

11 Niels Grønbæk Nielsen Fagligt § 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Beslutningsgrundlag

12 Niels Grønbæk Nielsen Beslutningsgrundlag Vekselvirkning!

13 Niels Grønbæk Nielsen Trinmål efter 3 – 6 klasse: Fag  Trinmållæremål Danskskrive refererende, beskrivende og berettende Trinmål efter 3 – 6 klasse: Fag  Trinmållæremål Natur / teknikbeskrive hverdagsfænomener, herunder elektricitet og magnetisme beskrive planter og dyr samt deres levesteder beskrive enkle, vigtige regler for sund levevis beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår Eksempel fagligt Beslutningsgrundlag

14 Niels Grønbæk Nielsen Fag  Trinmål Danskskrive refererende, beskrivende og berettende historiefortælle om familie, slægt og fællesskaber håndarbejdegive eksempler på naturens og kulturens indflydelse på udformning og anvendelse af tekstiler give eksempler fra den tekstile kulturarv idrætreflektere over og fortælle om oplevelser og situationer, hvor bevægelse indgår Kristendomkundskabgengive udvalgte bibelske fortællinger på forskellig vis Natur / teknikbeskrive hverdagsfænomener, herunder elektricitet og magnetisme beskrive planter og dyr samt deres levesteder beskrive enkle, vigtige regler for sund levevis beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår matematikbeskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning Eksempel fagligt Beslutningsgrundlag

15 Niels Grønbæk Nielsen Kommunikere i forskellige former: Nat, hum, praktisk / musisk Samtale – kommunikere Udtrykke sig analysere Formulere faglige problemer vurdere Redegøre for principper Forklare årsag / virkning Fremstille modeller begrunde redegøre Forklare – nat, hum, praktisk / musisk Søge information / oplysning fortælle Eksempel fagligt Beslutningsgrundlag

16 Niels Grønbæk Nielsen Diskuter: 1)Hvilke punkter bør en begrundelsesdel af en årsplan indeholde? 2)Hvordan bør en plan se ud? 3)Hvordan kan der skabes sammenhæng mellem årsplanen og lærerteamets arbejde med udvikling af skolen og undervisningen, jv skolelovens § 2


Download ppt "Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google