Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evalueringskulturen på

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evalueringskulturen på"— Præsentationens transcript:

1 Evalueringskulturen på
Enghavegård skole

2 Undervisningen tilrettelægges ud fra tre hovedområder:

3 Fundamentet for elevens udvikling
Det faglige Fundamentet for elevens udvikling Det personlige Det sociale

4 Personlige mål bl.a.: Finde styrkeområder
Skabe kontakt til egne følelser Styrke selvværd og selvtillid Erkende egne muligheder Skabe lyst til at lære Lære at tackle både med - og modgang

5 Sociale mål bl.a.: Respektere andre Respektere forskelligheder
Skabe god omgangstone Kunne skabe gode relationer Udvikle empati

6 Grundlæggende tværfaglige mål bl.a.:
Lære gode arbejdsvaner Opnå faglige succeser Tilegne sig høj grad af koncentration Lære strategier og angrebsteknikker Mestre faglig fordybelse

7 Skolens dilemma! Ved at præcise nuværende faglige slut- og trinmål -
vil der centralt blive foretaget et valg af et fagligt indhold, - herved der vil ske et fravalg af andet, som kan være lige så relevant…!

8 Specifikke fagmålstyper:
Færdighedsmål Kundskabsmål Interesse- eller dannelsesmål

9 Færdighedsmål Synonym med testbare mål Præcise trin- og slutmål
Eleven skal kunne, mestre, beherske Skriftlige prøver, herunder multiplum choice Disse mål er lette at danne sig et overblik over Ingen kan være uenig i at paratviden er vigtig

10 Kundskabsmål Er bl.a. mål for indsigt og erfaring
Måles fx på, at elevens viden kan bruges i tværfaglige sammenhænge Skolelovens § 5 stk. 1 Eleven kan arbejde med problemstillinger Svært at evaluere men mindst lige så vigtige

11 Interessemål eller dannelsesmål
Er bl.a. mål for, at eleven bliver personlig interesseret i faget. Lærerens personlighed er afgørende Den tillærte vide fra faget er blevet en del af den personlig dannelse. ”Umuligt” at evaluere! Men måske det vigtigste mål Se dias på sidste side.

12 Evalueringsplanerne 1. Kommunens udviklingsplan
2. Skolens udviklingsplan 3. Klassetrinnets og klassens udviklingsplan herunder elevgruppers udviklingsplan 4. Udviklings- og handleplan for det enkelte barn.

13 Kommunens udviklingsplan
Regeringen vil foreslå, at kommunerne forpligtes til at udarbejde en årlig tilsynsrapport om det faglige niveau i kommunens skoler. Rapporten skal bl.a. vurdere skolernes faglige niveau i forhold til resultaterne fra: de obligatoriske test, den nationale standard samt skolernes evalueringspraksis. På initiativ fra forvaltningen beslutter byrådet de rammer for udviklingsplaner, som skolerne skal forholde sig til

14 Skolens udviklingsplan
På initiativ af skolens ledelse og i samarbejde med det pædagogiske personale udarbejdes et udkast til udviklingsplanerne. Skolefokusområder aftales på et lærermøde i maj Skolebestyrelsen godkender den endelige plan Skolens ledelse er tovholder for Formandsskabet og fagteamskoordinatorerne Deltager selv i de selvstyrende teams

15 Klassetrinnets og klassens udviklingsplan
Klassetrinnet-klasseteamet skriver planen Fokus på både faglige og sociale mål Udarbejdes i juni/august Afleveres på kontoret senest 1/9 Fremlægges på årets første forældremøde Skoleledelsen deltager i konferencer hvor udviklingsplanerne bliver inddraget SMTTE – modellen benyttes i vid udstrækning

16 Udviklings og handleplan for det enkelte barn - del 1.
Klassens lærere og pædagoger er ansvarlig Der indgår udviklings- og handlemål for Den faglige udvikling Alsidige sociale- og personlige udvikling Skal bl.a. bruges i forbindelse med: undervisningsdiferentiering skole- hjemsamarbejdet

17 Udviklings og handleplan for det enkelte barn - del 2.
I løbet af skoleåret testes i dansk, matematik og andre faglige relevante test. Portfolio bruges som dokumentationsredskab: Produkterne samles i mapper, kasser m.v. Større elever skriver reflektionsbreve i forb. hermed Bruges i forbindelse med: UV-differentiering og skole- hjemsamtaler

18 Elevens egen evaluering
Den daglige evaluering i elevens logbog kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvad gik godt i læringsforløbet? Hvorfor gik det godt? Hvad kunne forbedres? Hvordan kunne det forbedres? Hvad nåede du at lære? Og hvad nåede du evt. ikke at lære?

19 Evalueringens mål i forhold til forældrene er bl.a.:
At gøre det muligt for forældrene at bakke op om barnets skolegang. At give forældrene indsigt i barnets muligheder og i de evt. vanskeligheder barnet har. (Det daglige samarbejde med forældrene foregår bl.a. ved hjælp af møder, kontaktbog, telefon og skoleintra.)

20 Evalueringshjælpemidler
På skolens bibliotek findes forslag til: relevante test i faglige færdigheder samtaleark udviklingsmodeller punkter til reflektionsbreve Placeres i mapper for indskoling, mellemtrinnet og udskoling Fagteamkoordinatorerne er ansvarlig for bl.a. testmateriale Teamkoordinatorerne er ansvarlig for bl.a. samtaleark Skoleledelsen har overblik over indholdet

21 (Ifølge Rambøll management)
Hvilket samfund? I inddustrisamfundet handler det om, hvad man kan. I videnssamfundet handler det om, hvordan man fungerer (Ifølge Rambøll management) Hvilket samfund skal skolen satse på i deres evalueringskultur?

22 Vedr. interesse- og dannelsesmål
Det vigtigste Vedr. interesse- og dannelsesmål Det vigtigste vi lærer er det vi har lært når vi har glemt hvad vi har lært


Download ppt "Evalueringskulturen på"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google