Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektarbejde En praksishistorie.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektarbejde En praksishistorie."— Præsentationens transcript:

1 projektarbejde En praksishistorie

2 Indhold Folkeskoleloven Projektopgaven i 9. klasse
Principper for projektarbejdet Læringssyn og dannelsesperspektiver Tværfaglighed og projektarbejde Praksisfortælling fra Taarup skole Diskussion

3 Lov om folkeskole § 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger.

4 Projektopgaven i 9. klasse
§ 13 Stk. 7. På 9. klassetrin udarbejder eleverne en obligatorisk projektopgave. Opgaven bedømmes med en skriftlig udtalelse og en karakter. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om projektopgaven.3)

5 Blooms taksonomi

6 En problemorienteret tilgang
5 principper som projektarbejdet bygger på ifgl. Hans jørgen kristensen En problemorienteret tilgang Lærerens og elevernes fælles styring af forløbet Faglighed anvendt i et tværfaglig sammenhæng Udarbejdelse af produkter, som anvendes i en fremlægningssituation Eksemplarisk indholdsvalg og indholdsbehandling En problemorienteret tilgang ”Problem setting” i stedet for ”problem solving” der skaber undren og nysgerrighed. Lærerens og elevernes fælles styring af forløbet – deltagerstyring og medbestemmelse. Elevernes egen erfaringsverden inddrages. Faglighed anvendt i et tværfaglig sammenhæng - at se sammenhænge imellem fagene og drage paralleller til virkeligheden udenfor skolen Udarbejdelse af produkter, som anvendes i en fremlægningssituation - Eksemplarisk indholdsvalg og indholdsbehandling – fx eksistentielt, etisk og æstetisk indhold der kan anvendes eksemplarisk på mange af livets spørgsmål

7 Arbejdsprocessen ved projektarbejde
Indkredsning af problem Foreløbige problemstillinger Planlægning af undersøgelsen Selve undersøgelsen Bearbejdning Fremlæggelse Evaluering Indkredsning af problem der vækker undren og nysgerrighed. Foreløbige problemstillinger, der indeholder dataspørgsmål, forståelsesspørgsmål, vurderingsspørgsmål og handlingsorienterede spørgsmål Planlægning af undersøgelsen. Hvem undersøger hvad i hvilke fag/områder Selve undersøgelsen – efterhånden som man bliver klogere på indholdsområdet, kan problemstillingerne ændres Bearbejdning – resultaterne af de forskellige undersøgelser vurderes og diskuteres og handlingsmuligheder opstilles Fremlæggelse – eleverne fremlægger, diskuterer og sammenligner deres resultater med klassen Evaluering – Refleksion over, hvad man har lært og hvad man må prøve at blive bedre til i efterfølgende forløb

8 Læringssyn og dannelsesperspektiv
Socialkonstruktivistisk læringssyn Mulighed for fordybelse Mulighed for at se og forstå sammenhænge mellem fagene Mulighed for at drage paralleller fra skoleverdenen til verdenen udenfor skolen Mulighed for at samarbejde og få en gruppeproces til at fungerer og lære at trække på andres ressourcer Deltagerstyring og medbestemmelse - demokratisk dannelse

9 Tværfaglighed og projektarbejde -Vagn Oluf Nielsen
Hvorfor projekt- og tværfagligt arbejde Fordybelse og ægte undren Overblik og sammenhængsforståelse Hvad er Tværfaglighed Centrale kundskabs- og færdighedsområder. God Tværfaglighed/projektarbejde Formel tværfaglighed Funktionel tværfaglighed = projektarbejde Problemstillingen bestemmer fagene

10 Taarup skole

11 Tværfagligt projektarbejde i dansk og billedkunst i 3. klasse Emne:
Arbejde med lys og skygge i egen filmproduktion Problemstilling: Hvordan bruges lys og skygge i film? Hvilken stemning giver bestemt brug af lys og skygge? Opgave Filmklip – hvordan arbejder professionelle med lyset Filmproduktion (2 min.) 4 grupper med levende lys og 4 grupper med kunstigt lys Storyboard med 4 billeder Optagelse (indenfor/udenfor) Redigering med Movie Maker Filmfremvisning Vurdering

12 Storyboard To børn finder et mystisk rum eller en hule, de går ind – hvad sker der?

13

14 Diskussion Hvordan oplever I denne situation?
Er der tale om projektarbejde? Hvilke dele af projektarbejdsformen er i spil? 5. min summen

15

16 Andre eksempler på praksishistorier med projektarbejde
”Min interesse” Projekt med 6. klasse Avisprojekt i 3. klasse ”Vikingelandsby” praktikforløb med 4. klasse Projektopgave - eksempel fra en 9. klasse

17 Avisprojekt


Download ppt "Projektarbejde En praksishistorie."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google