Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFredrik Jeppesen Redigeret for ca. et år siden
1
Folkeskolereformen Lystrup Skole
2
Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet
3
Tre overordnede mål for folkeskolen 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betyd- ningen af social baggrund i forhold til faglige resultater 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
4
Overordnede indsatsområder i reformen 1.En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring 2.Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere 3.Få, klare mål og regelforenklinger
5
Konkrete virkemidler Længere skoledag på 30 timer (0.-3. kl.), 33 timer (4.-6.kl.) og 35 timer (7.-9. kl.) Fagopdelt og understøttende undervisning skal skabe en sammenhængende og varieret skoledag Flere timer i fagene – fx styrkelse af fagene dansk og matematik Flere timer i natur og teknik, idræt, musik Styrkelse af fremmedsprog – Engelsk fra 1. klasse – Tysk fra 5. klasse Nye fag: Håndværk og design samt Madkundskab Motion og bevægelse. 45 min. i gennemsnit hver dag. Lektiehjælp og faglige fordybelse (obligatorisk at tilbyde) Udvikling af udskolingen ’Den åbne skole’ – inddragelse af lokalt idræts- og kulturliv mv. Klassen er fortsat omdrejningspunktet
6
Understøttende undervisning o Motion/idræt, 0,75 time/dag o Lektiehjælp og faglig fordybelse (i ydertimer om eftermiddagen) o ”Klassens tid” o Elevsamtaler o Læringsparathed, soc. komp., alsidig udv., trivsel o Åbning mod lokalsamfundet o Samarbejde med ungdomsuddannelserne
7
Motion og bevægelse Sundhedsfremmende bevægelse – som fremmer sundheden Aktiviteter med høj intensitet, høj puls, Længerevarende aktiviteter på 15-20 minutter. Der kan være tale om aktiviteter placeret før eller efter læringen, Bevægelsesbånd, fysisk træning eller som en del af idrætstimen. Bevægelse i fagene – som øger læring og motivation Kropslig forankret læring og en pædagogisk tilgang, hvor kroppen indgår som en aktiv del af læreprocessen, Bevægelse integreret i den læring, der kan foregå i både den fag opdelte og i den understøttende undervisning, Der behøver ikke være høj intensitet på aktiviteterne, men der kan godt være det.
8
Motion og bevægelse i hverdagen Som understøttende undervisning: Bevægelsesbånd 20-25 minutter 3 gange om ugen for alle klassetrin (pædagoger og lærere). Som læringsaktivitet: Primært i dansk og matematik i skoleåret 2014 / 15 (lærere) Som bevægelsesbreaks: aktive pauser fx elevpauser (lærere og pædagoger) Som undervisning i faget idræt og svømning: Lektioner på klassetrin (lærere). Som aktivitet i SFO Motion og bevægelse efter skoletid (pædagoger).
9
LEKTIEHJÆLP OG FAGLIG FORDYBELSE Timer om ugen (gen.) Indskoling228-30 Mellemtrin330-33 Udskoling233-35 Obligatorisk tilbud – inden for undervisningstiden Frivilligt at deltage Placeres i ydertimerne I indskolingen varetages lektiehjælp primært af pædagoger På mellemtrinnet primært af lærere I udskolingen kun af lærere
10
Den åbne skole Hvad er formålet – for skolen? – for det omgivne samfund? Læring ”ude af huset” Engsøen, naturcentre mv. Kultur, museer, teater mv. Virksomhedsbesøg mv.
11
Samarbejde Samarbejde med lokalsamfundet – kirken – idrætsforeningen Udskolingen – Projekt: Kvalificering af uddannelsesvalg – Nyt timeløst fag: ”Job og uddannelse” – Valgfag: ”Brobygning” – Samarbejde med FU/Ung i Aarhus Skolebestyrelsen – Repræsentation af erhvervsliv og idrætsforening
12
Et tænkt skema for 0. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for 0. klasse
13
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 1. eller 2. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.
14
Et tænkt skema for en 3. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 3. klasse
15
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 4. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.
16
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 5. eller 6. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn.
17
Et tænkt skema for en 7. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 7. klasse
18
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 8. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag
19
mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 6.30 – 8.00 8.00 – 8.45 8.45 – 9.30 9.30 -10.15 10.15 -11.00 11.00 -11.45 11.45 -12.30 12.30 -13.15 13.15 -14.00 14.00 -14.45 14.45 -15.30 15.30 -17.00 Et tænkt skema for en 9. klasse Obl. undervisning elevpause motion Lektiehjælp/fordyb. Underst. Undervisn. Valgfag
20
SFO o Barnets personlige udvikling o Den sociale udvikling, relationer, fællesskabet Bevægelsesaktiviteter Friluftsaktiviteter Madlavning Musik og dans Drama Multiværksted O.m.m
21
Skole-hjemsamarbejde Skolens informationspligt er uændret Elevplan, læringsmål (faglige- og trivsels-) Forældremøder, -samtaler Den løbende kontakt – ForældreIntra, sms – Telefonen Forventningsafstemning (om kommunikation)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.