Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElias Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respektfor professionel viden og praksis
2
Operationelle mål • Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. • Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. • Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. • Elevernes trivsel skal øges. 8. Klasses elever skal nå samme niveau som 9. klasse i dag Alle elever forlader folkeskolen med mindst 02 i dansk og matematik
3
Indsatsområder • En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring • Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere • Få klare mål og regelforenklinger
4
En ny folkeskole - 3 væsentlige ændringer
I stedet for fokus på undervisning og time tælleri nu et markant fokus på elevernes læring og trivsel En anden skoledag med varierede og nye læringsaktiviteter Målstyring - resultatfokus
5
Timetal 0-3 klasse 30 (28) 4-6 klasse 33 (30) 7-9 klasse 35 (33)
Minimumstimetal for fagopdelt undervisning generelt Minimumstimetal for matematik, dansk og historie specifikt Forskel på minimumstimetal og skoledagens længde = understøttende undervisning
6
Ændringer i forhold til fag
• Forhøjelse af dansk i klasse med én lektion om ugen. • Forhøjelse af matematik i klasse med én lektion om ugen. • Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. • Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. • Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. • Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. • Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. • Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. • Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. • En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin.
7
Ændringer i forhold til fag
Håndværk og design erstatter sløjd og håndarbejde Madkundskab i stedet for hjemkundskab 3. fremmedsprog fra 7. klasse (Valgfag) Tysk obligatorisk fra 5-6. klassetrin Afgangsprøve i idræt Valgfag skal indgå i projektopgaven Klassens tid afskaffes
8
1. kl. 2. kl. 3. kl. 4. kl. 5. kl. 6. kl. 7. kl. 8. kl. 9. kl. Mølle nu Lek. 24 27 26 30(28) 30 31 Reform Lek 25 34(32) 32 I timer 18,75 19,5 22,5 23,25 25,5 Lektie 2 3 Under-støtten-de og pauser 9,25 8,5 7,5 6,75 9 9,75
9
Understøttende aktiviteter
Obligatorisk lektiecafe (indtil næste valg frivilligt for elever) Idræt, motion og bevægelse svarende til mindst 45 minutter pr. dag ????????? Resten er op til kommunen/skolen Pædagoger/andre faggrupper
10
Andre initiativer omkring fag
Diagnostiske værktøjer til tidlig identifikation af elever med ordblindhed/talblindhed Præcisering og omskrivning af fælles mål – Elevernes læringsmål skal i centrum Innovation og entreprenørskab i faget håndværk og design Eliteklasser i idræt Talentklasser i musik
11
Kompetenceudvikling Nationalt læringskorps på ca. 40
Ro og klasseledelse 2020: fuld linjefagsdækning Puljer til efteruddannelse af lærere, pædagoger og ledere
12
Regelforenklinger Skolebibliotek behøver ikke varetages af læreruddannet Lettere adgang til fælles ledelse PR: ikke obligatorisk Forenklet, digital elevplan Klasselærer
13
Skolebestyrelsen Principper for forældrenes ansvar i samarbejdet.
Kompetenceudvikling for medlemmerne af skolebestyrelsen. Mulighed for forældreråd i hver afdeling. Evt. anden sammensætning af skolebestyrelsen.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.