Download præsentationen
Offentliggjort afThorvald Thøgersen Redigeret for ca. et år siden
2
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. –Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Elevernes trivsel skal øges.
3
Folkeskolereform Hvad betyder det for eleverne?
Hvad betyder det for lærere/pædagoger? Hvordan bliver skoledagen? Hvad med forældrene? Hvad med ----?
4
En længere og mere varieret skoledag
•30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, •33 timer for 4. til 6. klasse •35 timer for 7. til 9. klasse.
5
Elevernes dag er sat sammen af:
Fagfaglig undervisning – dansk, matematik, idræt osv. Understøttende undervisning Pause
6
Mere tid til fagene •Engelsk fra 1. klasse og tidligere andet fremmedsprog •Flere timer i dansk og matematik i klasse •Styrkelse af idræt, musik, natur og teknik •Håndværk og design i 4. klasse •Valgfag fra 7. klasse (Kan IKKE vælges fra)
7
Understøttende undervisning
Mere tid til differentierede undervisningsformer Bevægelse (45 minutter pr. dag) Faglig fordybelse og træning Understøttende læringsaktiviteter
8
Bevægelse Folkeskoleloven § 15. stk. 1 Undervisningstiden skal tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.” Bevægelse ligger i idræts- og svømmeundervisningen - suppleret med bevægelse i fagundervisningen eller i den understøttende undervisning. Bevægelse kan f.eks. indgå i alle fag, som forpligtes til at have bevægelseselementer indlagt i undervisningen. Bevægelse kan f.eks. indgå i bestemte fag, som forpligtes til at have bevægelseselementer indlagt i undervisningen. Det kunne f.eks. være i musik med dans, sanglege m.m. Da faget er forholdsvist lille, kunne det lillægges lidt tid fra den understøtende undervisning til bevægelse. Bevægelse kan være forløb i den understøttende undervisning.
9
Faglig fordybelse og lektiehjælp
”Folkeskoleloven § 15 stk. 2. Der skal etableres tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse inden for undervisningstiden.” Lektiehjælp og faglig fordybelse skal lægges i ydertimer med 2 timer til indskolingen og udskolingen, og 3 timer til mellemtrinnet. Timerne skal lægges fast i skemaet, da forældrene kan fravælge at lade deres barn deltage. Det vil være muligt at fordele timerne på flere forskellige måder, f.eks. Ind- og udskolingen: 1 time på to forskellige dage 30 min. mandag til torsdag Mellemtrinnet: 1 time på 3 forskellige dage 45 min fra mandag til torsdag.
10
Elevskema man tir ons tor fre 8:00 10:00 10:00 10:20 Pause 10:20 11.20
man tir ons tor fre 8:00 10:00 10:00 10:20 Pause 10:20 11.20 11:20 11:50 Pause 12:50 13:00 13:00 15:00 2timer under-visning 1 times under-visning 2 timer 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 1 times under-visning 2timer under-visning 2timer under-visning 2timer under-visning 2timer under-visning 2timer under-visning
11
Mødeplan for elever og lærer
Mødeplan for elever (som den ser ud lige nu) Ugedag Årgang Mødetid Mandag til fredag 0. til 3. kl. 8:00 til 14:00 4. til 6. kl. 8:00 til 15:00/14:00 7. til 9. kl. 8:00 til 15:00 Mødeplan medarbejdere (som den ser ud lige nu) Ugedag Mødetid Mandag 7:30 til 15:10 Tirsdag - onsdag 7:30 til 16:00 Torsdag - Fredag
12
Lærernes arbejdstid Lærerne skal være på skolen i hele deres arbejdstid (ca. 40 timer pr. uge). Skole – hjemsamarbejdet skal foregå indenfor ’normal arbejdstid’ (7.00 – 17.00)
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.