Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads"— Præsentationens transcript:

1 Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads

2 Afdelinger

3 Middelfart Sparekasse
– ikke kun en Sparekasse

4

5

6 Vores menneskesyn Medarbejderne er ansvarsfulde
De vil gerne gøre deres bedste De er ikke ude på at snyde dig Derfor behøver du ikke at kontrollere dem

7 Værdier

8 Den lærende organisation 1997
De tre ledelsesben Værdibaseret Ledelse 1991 Selvledelse 1996 Den lærende organisation 1997 En måde at lede og styre på En måde at arbejde på En måde at samarbejde og udvikle på

9 Værdigrundlag

10 Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut
Vision Visionsværdi- ansvarlig: Hans Erik Brønserud Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut 10

11 Mission Vi skal behandle vores kunder på en sådan måde, at de bliver ved med at komme til os og samtidig omtaler os positivt overfor folk, der ikke er kunder hos os endnu Kundeværdi- ansvarlig: Peter Møller 11

12 Mission Vi skal behandle vores medarbejdere på en sådan måde, at de glæder sig til at komme på arbejde hver dag og er stolte over at fortælle, hvor de arbejder Medarbejder- værdiansvarlig: Herbert Sørensen 12

13 Mission Indtjenings- værdiansvarlig: Claus Moser Vi skal tjene så mange penge, at vi kan blive med at opfylde de to første formål 13

14 De 6 bud

15 Som medarbejder i Middelfart Sparekasse har man frihed til ansvar – det er nemlig lettere at få tilgivelse end tilladelse

16 I Middelfart Sparekasse behandler vi alle forskelligt – det er den eneste måde, vi kan behandle alle ens på

17

18 Etik og moral Store ord har det bedst, når de bliver til handling

19 Hvem er vi til for? Kunderne Lokalsamfundet Medarbejderne

20 Socialt Etisk Regnskab
Siden 1993

21 CSR-funktion siden januar 2009 CSR- processen Værdier Vision & mission
Ekstern kommunikation Ledelsesfilosofi Lovkrav Budskab CSR- processen Miljøværdier Leverandørværdier ”Målinger” Kundeværdier Værdier for samfunds engagement Dialogmøder med interessenter Værdier for HR

22 Profilanalyse Tænkning Styring Detailorientering
Indføling Selvkontrol Tillid Præstation Selvtillid Robusthed

23 Selvledelse

24 Værdierne lægger grunden - medarbejderne fører dem ud i livet

25 Medarbejderne gør forskellen
Medarbejderne er den eneste reelle konkurrenceparameter Derfor skal vi være fagligt dygtigere personligt stærkere positivt anderledes end vore kollegaer i andre pengeinstitutter

26 Teknologien gør det muligt
Information kan være til rådighed for alle Det gør den enkelte ansvarlig for selv: at sortere i de mange informationer at tage initiativ og gennemføre handlinger

27 For os er selvledelse Et udviklingsprojekt for den enkelte medarbejder og hele Sparekassen En ledelsesform, hvor vi decentraliserer beslutningsprocessen

28 Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder?
Ansvar og mandat er uddelegeret. Medarbejdere tager beslutninger ud fra Sparekassens overordnede strategi og fælles værdigrundlag Medarbejdere og ledere tager ansvar og initiativ inden for deres eget ansvarsområde ud fra de informationer, de har til rådighed

29 Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder?
Alle i organisationen har viden om de tværorganisatoriske sammenhænge og har helhedsforståelse Medarbejderne er ledere for sig selv og er selvstændige, selvansvarlige samt selvigangsættende Medarbejdere og ledere engagerer sig i Sparekassens udvikling.

30

31 Kan selvledelse ses på bundlinjen?

32 Sygefravær

33 Hovedtal

34 Egenkapital

35 Forretningsudvikling 1997 – 2007
Alle pengeinstitutter Middelfart Sparekasse Balance 232,1% 254,1% Indlån 141,5% 188,5% Udlån 271,2% 315,0% Egenkapital 189,5% 238,3%

36

37

38 Danmarks bedste arbejdsplads – også bedst til kunder
I en undersøgelse fra Analyse Danmark, hvor danskere har medvirket, giver kunderne Middelfart Sparekasse topkarakteren 8,65 på en 10-trins skala. Samtidig viser undersøgelsen, at 94% af de nuværende kunder vil anbefale Middelfart Sparekasse til venner og bekendte.

39

40 Hvad har vi ellers lavet
Grundlæggende NLP – 3 dage Selvværdstræning Empati Stresshåndtering At komme frem med sin mening At slippe sin selvkontrol Tænk abstrakt

41 Hvad har vi ellers lavet
Coaching på baggrund af NLP - alle ledere i 12 dage

42 Hvad har vi ellers lavet
LGP Huset

43

44

45 Status på vision & mission
Danmarks bedste arbejdsplads i 2005 og 2008, nr. 2 i 2006 og Europas bedste finansielle arbejdsplads i 2007 Fra til kunder – 8 ud af nye 10 kunder kommer på opfordring fra nuværende kunder 94% af medarbejderne er stolte af at fortælle andre, at de arbejder i Middelfart Sparekasse Reserverne er steget 246% fra 1997 til 2007

46 Nyt hovedsæde


Download ppt "Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google