Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012"— Præsentationens transcript:

1 Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Evaluering af værdigrundlag 2012 - På baggrund af Akkrediterings rapporten 2007, sidst Evalueret 2011

2 Hvad er et værdigrundlag?

3 Hvad er et Værdigrundlag
Det er blandt andet: Et menneskesyn Et landkort – navigeringskort Et redskab til at skabe fælles forståelse og et fælles sprog for det vi gør og tænker Grundlag for handling Et redskab til at sikre værdier og etik i praksis Et redskab til at skabe fællesskab og sammenhørighed Et redskab til at skabe bevidsthed og synlighed af praksis

4 Vores værdigrundlag Vores værdigrundlag er inddelt i 4 punkter:
Anerkendelse Faglighed Fælles forståelse Æstetiske rammer Disse har alle underpunkter:

5 anerkendelse tilstræbe relationsdannelse med respekt for andres grænser rummelighed, accept og forståelse af både gruppe og individ

6 Faglighed være i udvikling professionelt som personligt
bevidsthed om egne og andres grænser refleksion over egen praksis/udvikling undervisning og læring

7 Fælles forståelse klare mål og midler
tydelig og respektfuld kommunikation tydelig information Sundhed Ansvar tillid og troværdighed loyalitet

8 Æstetiske rammer arbejdet/udviklingen tilstræbes at foregå i smukke og harmoniske fysiske rammer

9 hvad er formålet med at evaluere vores værdigrundlag?

10 formålet med at evaluere vores værdigrundlag
3 overordnede områder: Først og fremmest handler dette om at undersøge, om vi gør det vi siger, at vi gør – om vi gør det, vi tror vi gør ”sælger vi den ydelse, som vi lover” i vores akkreditering til de anbringende myndigheder, forældre, børn og unge? Rent lovmæssigt stilles der krav til at vi evaluerer og dokumentere vores praksis Politiske lovkrav, sikring af børns rettigheder, økonomi Og om vi efterlever vores egne formulerede standarter, som behandlingsinstitution

11 formålet med at evaluere vores værdigrundlag
Dernæst handler det om: at undersøge om vores værdigrundlag stadig er meningsfuldt for os, eller om vi har brug for at revurdere vores værdier, der ligger til grund for vores handlinger, praksis, behandling Endeligt (den svære opgave), at undersøge om vores værdigrundlag er implementeret i vores praksis, eller om det mere er nogle overordnede værdier, der er svære at trække ind i vores hverdag med de unge – i så fald, fokus på hvordan vi kan arbejde videre med implementeringen

12 Bevidsthed om egen praksis
For at kunne evaluere på vores værdigrundlag må vi kigge indad og blive klogere på vores egen praksis, hver i sær. Dette handler bl.a. om at: reflektere over egen praksis, uden at være for optaget og hæmmet af ”rigtigt” og ”forkert” være nysgerrige og modige – og tålmodige! (hvilket kræver tryghed og tillid til at blive mødt med anerkendelse hos hinanden) adfærd = kommunikation

13 Refleksion og bevidsthed
Senere i dag en øvelse: Hvordan arbejder vi med værdierne? Hvordan og hvornår kan det ses? Kan børnene/de unge se vores værdier i dagligdagen? Hvordan og hvornår? Kan forældrene se vores værdier? Hvornår og hvordan? Kan værdierne ses i vores struktur, rammer og regler? Hvordan?

14 Hvorfor har vi behov for et værdigrundlag?
Zornig bog: ”Vrede er mit mellemnavn”.

15 Film klip Min barndom i helvede. Zornig fortæller om sin historie på behandlingshjem. Både hvor det gik skidt og da det gik godt. Måske kan vi lære noget og/eller blive inspireret – få en øget forståelse af betydningen af vores værdigrundlag – vores arbejde

16 Øvelse 1 Refleksion og bevidsthed – en øvelse Sæt jer, hver for sig.
Tænk over hvordan du selv vægter punkterne i værdigrundlaget – hvilken betydning de forskellige punkter har for dig. Hvilke værdier er særlig vigtige/meningsfulde for dig, hvilke er mindre vigtige/meningsfulde – hvorfor? Kan du komme på en episode i den seneste tid, hvor du kan genkende et eller flere punkter i værdigrundlaget, der indgik i din handling med den unge? Beskriv episoden og prøv at pinde ud, hvilke punkter der kom i spil (ud fra værdigrundlaget), hvilke du synes var meningsfulde og hvilke der var mindre meningsfulde for dig, og derefter for den unge. Det kunne fx være en konflikt, hvor måden du håndterede konflikten afspejler punkter i værdigrundlagt

17 Øvelse 2 Hvordan arbejder vi med værdierne?
Hvordan og hvornår kan det ses? Kan børnene/de unge se vores værdier i dagligdagen? Hvordan og når? Kan forældrene se vores værdier? Hvornår og hvordan? Kan værdierne ses i vores struktur, rammer og regler? Hvordan?

18 Værdigrundlag


Download ppt "Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google