Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage"— Præsentationens transcript:

1 11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Kvalitet og service Sortiment Mærkestrategi Branding Produktets livscyklus Produkt: Er ethvert håndgribeligt tilbud, som kan tilfredsstille kundernes behov. 11 Produkt

2 Klassifikation af produkter
Kortvarige produkter Forbruges samtidig med at de anvendes. Fx fødevarer eller produkter til personlig pleje. Langvarige produkter Forbruges over længere tid. Fx et køleskab, en mobiltelefon eller møbler. På konsumentmarkedet findes: Dagligvarer Indkøbes hyppigt og uden større overvejelse. Fx mælk, brød og tandpasta. Udvalgsvarer Indkøbes sjældnere og med større grad af overvejelse. Fx tøj, møbler og computer. Specialvarer Produkter, der er specielle og kun kan købes få steder. Fx udstyr til sejlsport. Digitale produkter Kan være software, taletid til mobiltelefon eller film og musik 11 Produkt

3 Emballage Emballage har mange forskellige formål og funktioner:
Præsentation af produktet Beskyttelse og opbevaring Information Brugsinformation – fx dosering og genluk Miljøhensyn spiller en stadig større rolle 11 Produkt

4 Kvalitet og service Kvalitet Service
Funktionel kvalitet – produktegenskaber, som er knyttet til produktets funktioner. Smagsmæssig kvalitet – vedrører produktets udseende, farver og design. Imagemæssig kvalitet eller psykologisk kvalitet – prestige eller image, der er knyttet til produktet. Service Der skelnes mellem service før, under og efter købet. 11 Produkt

5 Sortiment 11 Produkt

6 Mærkestrategi Markedsføring under eget mærke Mærketyper
En mærkevare er et produkt, der udbydes i ensartet kvalitet, kvantitet og emballage under samme navn i et større markedsområde. Mærketyper Paraplymærke – det samme mærke bruges overordnet for alle virksomhedens produkter Varegruppemærke – dækker en hel varegruppe i virksomhedens sortiment Line-extension – mærket udvides med nye varianter inden for samme produktkategori Brand extention – andre produkttyper end det oprindelige tages ind i sortimentet 11 Produkt

7 Mærkestrategi Markedsføring under fremmed mærke
Handelsmærke (private label) er et produkt, der sælges under en detailhandelskædes navn og mærke Lave markedsføringsomkostninger for producent, da kæden står for markedsføring Handelsmærker underbygger kædens profil Supermarkedskæden kan opnå højere avancer end ved mærkevarer. Skal skabe præference for kæden. Licensmærker – et attraktivt mærke sælges til producenter at andre produkter – fx Disney 11 Produkt

8 Branding Branding er den proces, hvor virksomheden træffer beslutninger vedrørende produktets navn og logo samt andre forhold, der vedrører markedsføringen og skaber symbolsk værdi. Branding er virksomhedens indsats for at få målgruppen til at forbinde mærket eller virksomheden med bestemte værdier og holdninger. 11 Produkt

9 Produktets livscyklus (PLC)
Et produkts livscyklus består af følgende faser: Udviklingsfasen – produktudviklingsarbejde Introduktionsfasen – virksomheden henvender sig til pionerkøbere Vækstfasen – efterspørgslen stiger kraftigt Modningsfasen – produktet er indarbejdet på markedet og vækstraten aftager. Nedgangsfasen – der er tilbagegang i salget. 11 Produkt

10 Produktets livscyklus (PLC)
10 11 Produkt


Download ppt "11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google