Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26 Kap 26. Opdeling i delmarkeder •Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet •Når.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26 Kap 26. Opdeling i delmarkeder •Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet •Når."— Præsentationens transcript:

1 Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26 Kap 26

2 Opdeling i delmarkeder •Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet •Når det er private forbru- gere, der køber varer hos virksomheder, bruger vi udtrykket konsument- markedet Kap 26

3 Producentmarkedets opdeling i delmarkeder Producentmarkedet kan opdeles i: •Det industrielle marked •Det offentlige marked •Mellemhandlermarkedet

4 Kap 26 Typiske forhold ved producentmarkedet

5 Kap 26 Købsadfærd

6 Kap 26 Købstyper •Nykøb •Modificeret genkøb •Rutinekøb

7 Kap 26 Købscenter

8 Kap 26 1. problemerkendelse 2. produktspecifikation 3. søgning efter potenti- elle leverandører 5. vurdering og forhandling samt valg af leverandør 7. levering og kontrol 4. indhentning af tilbud 6. ordrerutine Købsbeslutningsprocessen

9 Kap 26 Valgkriterier

10 Købsadfærd på konsumentmarkedet •Psykologiske og sociale købsmotiver •Køber udviser ikke professionel adfærd •Få beslutningstagere •Enkel og kort beslutnings- og købsproces •Risikovillighed •Næsten aldrig behov for skriftlige tilbud •Stiller ikke store krav om levering •Samlet køb pr. kunde er begrænset Kap 26

11 Købsadfærd på producentmarkedet •Rationelle og overvejede købemotiver •Køber ofte professionel •Teknisk ekspertise •Mange beslutningstagere •Kompliceret beslutningsproces •Ikke villig til at løbe risici •Langvarig købsproces •Kræver skriftlige tilbud •Store krav om rettidig levering •Samlet køb pr. kunde er stort

12 Kap 26 •Opsøgende salgsarbejde •Flere personer skal påvirkes •Problemløser •Licitation •Socialt samvær •Gaver •E-handel Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet

13 Kap 26 Relationsmarkedsføring •Produktudvikling i fællesskab •Sammenkobling af salgs-, indkøbs og produktionsplaner •Rammeaftaler om levering •Informationsindsamling for hinanden


Download ppt "Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26 Kap 26. Opdeling i delmarkeder •Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet •Når."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google