Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

[ visuel ] identitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "[ visuel ] identitet."— Præsentationens transcript:

1 [ visuel ] identitet

2 Hvad er identitet ? Afgørende karakter Identitet er relativt Grader
det som gør et fænomen forskelligt fra andre fænomener. Identitet er relativt Grader blond i Sverige / blond i Spanien Identitet er også ensartethed fodboldhold ens men forsk. fra modstandere jo mere af en egenskab, des mere præger det id.

3 Corporate identity - er summen af alle virksomhedens manifestationer:
produkter, medarbejderstab, ejendomme, kommunikation osv.

4 - er den synlige del af virksomhedens corporate identity
Visuel identitet - er den synlige del af virksomhedens corporate identity

5 Udvikling

6 Alt det synlige Annoncer, websites, fakturaer, firmablade, køretøjer, korrespondance, produkter, påtryk, prislister, stillingsannoncer, gavekort, kataloger, plakater, påklædning, kontorindretning, TV-spots, personalehåndbøger, årsberetninger, labels...

7 Hvorfor identitet? Visuel kvalitet fungerer som indicium for kompetence og kvalitet på andre ikke umiddelbart synlige områder En velsoigneret og velklædt pilot antyder selskabets kompetence... Virksomheder der interesserer sig for grafisk kvalitet interesserer sig typisk også for kvalitet på andre områder...

8 Designprogram Styring af visuel identitet har typisk 3 elementer:
ekstern profil mere og bedre kendt intern profil tiltrække medarbejdere / skabe team-spirit besparelser lette og effektivisere kommunikation

9 Synliggørelse Tilstedeværelse Karakter Kompetence/kvalitet
visuel forskel at differentiere virksomheden/produktet fra andre Karakter visuel lighed at forbinde virksomheden/produktet med segmentet/forretningsområdet Kompetence/kvalitet visuel kvalitet at associere virksomheden/produktet med kvalitet

10 Designprogrammets elementer
Grundelementer Regler for anvendelse Dokumentation

11 Grundelementer Navnetræk Bomærke (logo) Typografi Farve Femte element

12 Navnetræk Grafisk udførsel af firma navn Kort Huskes Element Baggrund

13 Bomærke Ingen små detaljer Visuel forkortning Dekorativt Værdi
Figurativ/abstrakt Bogstaver/figur

14 Eksempler

15 Regler for anvendelse Skærmgrafik Korrespondance Øvrige tryksager
Bygningsskilte Køretøjer Reklameskilte Emballage Beklædning

16 Dokumentation Formål Designmanual
At skabe kollektiv erindring om, hvad der er vedtaget At gøre det tilgængeligt for rette vedkommende At sikre hensigtsmæssigt fællespræg (identitet) At lette visuel kommunikation Designmanual Ringbind Hæfte for hvert anvendelsesområde On-line (m. skabeloner) Minual

17 24 krav til et mærke (efter Per Mollerups ‘Marks of Excellence’, 1997)
1 Synlighed: Er mærket synligt nok ? 2 Anvendelse: Kan mærket anvendes de ønskede steder ? 3 Konkurrence: Skiller mærket sig ud fra andre mærker ? 4 Beskyttelse: Kan mærket beskyttes juridisk ? 5 Enkelhed: Er mærket enkelt / nemt at forstå ? 6 Stop-effekt: Har mærket ‘attention-værdi’ ? 7 Anstændighed: Indeholder mærket visuelle eller sproglige elementer der kan misforstås ? 8 Farvegengivelse: Anvender mærket farver der er nemme at trykke ? 9 Sort/hvid gengivelse: Fungerer mærket gengivet i sort/hvid ? 10 Køretøjer: Fungerer mærket på køretøjer ? 11 Holding power: Er mærket interesse-vækkende ? 12 Beskrivende mærke: Siger mærket noget om emnet/forretningsområdet ? 13 Tone-of-voice: Er mærkets tone-of-voice passende med firmaets ? 14 Moderne: Er mærket moderne ? 15 Tidløshed: Er mærket tidløst ? 16 Grafisk kvalitet: Er mærket godt grafisk design ? 17 Buy-me: Indeholder mærket en appel om køb ? 18 Mærket som mærke: Ligner det et bomærke godt nok til at kunne fungere som sådan ? 19 Animation: Kan mærket animeres til film/tv/ computer ? 20 3D: Kan mærket gengives i 3D? 21 Udtale: Kan evt ord udtales af relevante målgrupper ? 22 Ikke-verbale lyde: Kan ikke-verbale lyde knyttes til mærket ? 23 Diskretion: Kan mærket anvendes diskret ? 24 Likeability: Kan vi li’ mærket ?

18 Ugens opgave Design en plakat til Borups awads
Plakaten skal være færdig i dag kl Lav et logo til Borups awads som skal være på plakaten. Plakaten skal være i A3+, 329 x 483 mm 200ppi. Vi fotokopier den, så lav den i A4


Download ppt "[ visuel ] identitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google