Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

14 Distribution Oversigt • Opgaver i distributionskæden • Distributionskæden på konsument- og producentmarkedet • Distributionsstrategi • Kædeformer •

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "14 Distribution Oversigt • Opgaver i distributionskæden • Distributionskæden på konsument- og producentmarkedet • Distributionsstrategi • Kædeformer •"— Præsentationens transcript:

1 14 Distribution Oversigt • Opgaver i distributionskæden • Distributionskæden på konsument- og producentmarkedet • Distributionsstrategi • Kædeformer • E-business Distribution – eller place: • Betyder varens vej fra producenten til forbrugeren. 1 14 Distribution

2 Distribution - definitioner Distributionskanal • Er en række led, som produktet går igennem fra producenten til slutbrugeren, og som fysisk håndterer virksomhedens produkter og løser en række andre opgaver. Distributionskæde • Er alle de mellemled, som varen passerer mellem producenten og slutbrugeren. Direkte distribution • Betyder at man distribuerer produktet direkte til slutbrugeren uden at involvere mellemled. Indirekte distribution • Betyder, at man har et eller flere led i distributionskæden, inden produktet ender hos slutbrugeren. 2 14 Distribution

3 Opgaver i distributionskæden Distributøren kan tilføre værdi: • at sammensætte et sortiment til næste led i distributionskæden • bryde store kvanti i mindre kvanti • skaffe information om markedet • planlægge landsdækkende marketingkampagner • sørge for den fysiske distribution 3 14 Distribution

4 Opgaver i distributionskæden Producent – Er den virksomhed, der fremstiller varen. Distributør, mellemhandler, forhandler – Køber store partier og sælger disse videre – Grossist: er en mellemhandler, der køber hos producenter og sælger videre til butikker – Detaillist: butik, der sælger direkte til forbrugeren 4 14 Distribution

5 Distributionskæder på konsumentmarkedet 5 14 Distribution

6 Kontakter i distributionsleddene 6 14 Distribution

7 Distributionskæder på producentmarkedet 7 14 Distribution

8 Distributionsstrategi • Er det strategiske valg en virksomhed tager i forhold til antallet af forhandlere man ønsker, der skal forhandle virksomhedens produkt. • Intensiv distribution – Virksomheden sælger deres produkter i så mange butikker som overhovedet muligt. • Selektiv distribution – Virksomheden har en række udvalgte distributører – dog færre end ved intensiv distribution • Eksklusiv distribution – Producenten vælger få eller kun en distributør at distribuere produkterne til i afgrænsede områder. 8 14 Distribution

9 Kædeformer • Butikstyper – Dagligvarebutikker – butikker hvor man gør sine daglige indkøb – Udvalgsbutikker – udvalgte varer inden for bestemte kategorier – Specialbutikker – varer af et bestemt mærke • Forretningskæder i detailhandlen – Frivillige kæder – selvstændigt ejede butikker, der samarbejdre – Egentlige kæder/kapitalkæder – samme ejer – samlet butiks- og grossistfunktion – Kooperativer – ejes af medlemmerne – Franchising – en franchisegiver udvikler og tilbyder retten til et forretningskoncept til en franchisetager mod betaling 9 14 Distribution

10 Fordele og ulemper ved franchising 10 14 Distribution

11 E-business • Vedrører handel på internettet, hvor virksomheden er forbundet online ved hjælp af internet og andre elektroniske netværi med sine samarbejdspartnere både bagud og fremad i hele distributionskæden. 11 14 Distribution Fra virksomheder …Fra forbrugere … … til virksomhederB-t-B Internetbaseret samarbejde mellem virksomheder C-t-B Forbrugere henvender sig til virksomheder for at få et godt tilbud … til forbrugereB-t-C Virksmheder, der markedsfører produkter over for forbrugere C-t-C Forbrugere handler med hinanden på nettet.

12 Forskellige forretningsmodeller Virtuelt udsalg • En virksomhed har både en butik og salg på internettet som supplement. Markedsplads • Et sted, hvor man finder flere handlende. Flere e-handelsvirksomheder er gået sammen om en fælles portal. Informationsformidler • Virksomheden giver information om varer videre via nettet. Transaktionsformidler • Virksomheden yder tilbud om at levere salg eller betaling via nettet. Forbrugersammenslutning • Et sted, hvor forbrugere henter information om et emne og udveksler meninger. 12 14 Distribution


Download ppt "14 Distribution Oversigt • Opgaver i distributionskæden • Distributionskæden på konsument- og producentmarkedet • Distributionsstrategi • Kædeformer •"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google