Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsportfolio

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsportfolio"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsportfolio
Adjunktpædagogikum , Lone Krogh

2 Inspiration Arkitektfaget Kunstnerverdenen Modelverdenen

3 Portfolio Latin: Portere: bære Folio: ark
En portfolio: ’samling af dokumenter’ Et lærings-, evaluerings- og dokumentation-redskab….

4 Udbredelse Udviklet i Canada i begyndelsen af 70’erne med initiativ fra the Canadian Association of University Teachers Kom til DK under inspiration fra bl.a. England (D. Baume), Canada (Mc. Gill University), Finland (Oulo universitet), Norge (P. Lauvås og O. Dysthe), USA (P. Seldin) og Sverige (Uppsala Universitet) Ved mange udenlandske og nogle danske universiteter er en gennemarbejdet undervisningsportfolio formelt meriterende i karrieresystemet

5 Seldin siger om teaching portfolio
”It’s a collection of materials documenting your strengths and accomplishments as a teacher. The portfolio is to teaching what lists of publications, grants and honours are to research and scholarship” As such a teaching portfolio is an important asset while you are on the job market. But more importantly, the teaching portfolio is an invaluable tool for on-going professional self-development”. Peter Seldin in materials from Stanford University, Standford CA, Center for Teaching and Learning)

6 Undervisningsportfolio (UP) metodik
Redskab/metode til at Fremme, understøtte og strukturere læring og kompetence-udvikling ’Reflektere’ over/blive bevidst om - og forstå sammenhænge mellem ens idéer/tanker om undervisning og ens praksis Dokumentere udvikling af egen undervisnings- og vejlednings-praksis UP indeholder en samlet be- skrivelse incl. udvalgte reflekterede dokumenter (evidens) Kan i det ydre være en mappe, et ringbind eller en fil 6

7 Forskel i dokumentationskrav
Dokumentation af forskningskvalifikationer handler om at vise, hvad man kan som forsker Dokumentation af undervisningskvalifikationer handler om at vise, at man som underviser har bidraget til, at andre har lært det, de skulle inden for et givent felt/fag

8 Mindst 3 faser i UP-arbejdet
Præsentations portfolio (summativ evaluering) Vedlægges evt. ansøgning Arbejds-portfolio (den private/personlige) Feedback-portfolio (formativ evaluering)

9 Etik: vær opmærksom på skillelinien mellem
Arbejdsportfolio (den private): først og fremmest et hjælpemiddel i den individuelle læreproces. Læringsmål defineres og der dokumenters et reflekteret forhold til egen udvikling, læringsresultater og kompetenceprofil. Tilbagemeldingsportfolien: repræsenterer en samling af udvalgte arbejder, som man vil vise frem til vejledere og medstuderende Præsentationsportfolien: den form, som er klarest rettet ind mod den summative vurdering, idet den omfatter udvalgte opgaver i relation til formelle retningslinier (eksaminer, jobs) (Evt. lektoransøgning)

10 Dynamik og udvikling i UP- arbejde
….”a portfolio is af growing changing creation, a well indexed collection of ressources, a database that links claims to achievements with a store of evidence. (Baume D. 2001)

11 UNDERVISNINGSPORTFOLIO
EKSPERIMENTER FEEDBACK etc. BEVIDST (EKSPLICIT) UNDERVISNINGS- filosofi FEEDBACK & EVALUERING ( studenter, kolleger, selv) UNDERVISNIGS- FILOSOFI HISTORIE IMPLICIT UNDERVISNINGS-filosofi/praksis-teori VISIONER Den PERSONLIGE PORTFOLIO er privat den indeholder al dokumentation for undervisning PORTFOLIEARBEJDE - processen med at udføre, reflektere, udvælge og evaluere Præsen-tation portfolio Nyudviklet undervisnings-materiale Dokumentation for udviklings-aktiviteter Studenter-evalueringer Lærebøger Undervisnings- og læreplaner Overvejelser over strategier for eksamination Præmier, legater (Årets underviser, etc.) Video, dvd, hjemmesider Logbog, notater Læringsresultater (essays, artikler, arbejdspapirer) Selvevalueringer Læst teori med refleksioner Refleksioner over læst materialer Artikler om undervisnings- udvikling Rapporter fra undervisnings-eksperimenter Refleksioner over feedback fra vejledere Refleksioner over faglige inputs Fra andre UNDERVISNINGSPORTFOLIO

12 Arb.s proces: ”At vise hvad man kan – ikke bare hvad man vil og har prøvet…” (Rump, CND)
Reflekterer over og beskriver sin undervisningspraksis retrospektivt og ønsker fremover (evt. bruge refleksionsmanual) Opstiller læringsmål (ønsker for udvikling og forbedringer) Tilegner sig teori (ved deltagelse i workshops og ved læsning i studiegrupper). Teorien relateres til egen praksis Diskuterer sin portfolio med vejlederne og får feedback Arbejder med at udvikle og beskrive sin undervisning (udvikling, planlægning, gennemførelse og evaluering) – grundlag for adjunktens refleksioner – og videre udvikling af undervisningsmæssige kompetencer

13 Studenterevalueringer Kompendiemateriale Andet (se figur)
Eksempler på materiale, som kan tjene som evidens for ens beskrivelser af undervisnings-kompetencer Nyudviklet undervisningsmateriale, skriverier, der illustrerer pædagogiske og fagdidaktiske refleksioner forud for gennemførelse af undervisning Selv-evalueringer Studenterevalueringer Kompendiemateriale Andet (se figur)

14 Portfolio-metodik Repræsenterer Nye forståelser af undervisning og læring - Læring som konstruktion – (det vigtigste er, hvad den lærende gør ) (Piaget, 1974, Dewey, 1974, Kolb, 1984) og NUZO (Nærmeste UdviklingsZone) (Vygotsky,1978) Sammenhæng tænkning, skrivning, refleksion, samtale, læring (Dysthe, 2005) Bevidst indsamling og løbende vurdering af og refleksion over uddannelse og læring (the reflective practitioner) (Schön, 2003)

15 ’Teaching philosophy statement’ som en del af UP-arbejdet
”Et ’teaching philosophy statement- er et systematisk og kritisk formuleret rationale, som fokuserer på vigtige elementer, der definerer hensigtsmæssig undervisning og læring relateret til et specifikt fag og en bestemt institutionel kontekst” (Schönwetter D.J. et al 2002)

16 Et ’teaching philosophy statement’ er
Systematisk: tanker om undervisning og læring forbindes på en logisk måde (en kompleks proces; der samles materiale, tilegnes ny viden, analyseres, reflekteres og evalueres på praksis) Kritisk rationel: Kernen er et klart sæt af mål, værdier, opfattelser og overbevisninger, som tilsammen tilvejebringer et organiserende perspektiv på ens bestræbelser Teoretisk funderet: målene vidner om kendskab til - og er i overensstemmelse med relevante teorier om undervisning og læring (dvs. viden om studerende, institutionel kontekst og egne kompetencer) Fokuseret på specifikke komponenter, som underviseren definerer som relevante for undervisnings- og læringsprocesser Inddrager kontekstuelle faktorer: fagene, organisation, studerende m.m.

17 Didaktisk planlægnings- og analysemodel (systematik)
Indhold (pensum) Temaer Evalue-ring Meto-der National og International Politik (Bologna) Økonomi Jura Organisation Traditioner Værdier m.m. Kontekst Stude-rende Mål Underviser Forsknings- Baseret undervisning Kontekst Fag Viden – færdigheder – Kompetencer Formål

18 UP arbejde: Underviseren som (fag)didaktiker
Har bevidsthed om, hvordan og hvorfor man tænker og ikke kun ”hvad man tænker” om undervisning inden for ens fag (kobling mellem undervisnings-filosofi og praksis) Evner at evaluere og videreudvikle sin undervisning

19 Niveauer i refleksion (Dale i Pettersen, 1997)

20 Det konkrete UP-arbejde på Adjunktpædagogikum - arbejdsproces
1. Accept 2. Tilbageblik 3. ”Se sig selv i kortene” (selv-evaluering) 4. Opstille ønsker og mål for forbedringer Gå spørgsmålene igennem i portfolio manualen og begyndt at skrive (inspiration: egne erfaringer, oplæg og diskussioner på opstartsseminaret m.m.). Begynd at læse i bøger og materialesamlingen sammen med de øvrige i studiegruppen. (kan give inspiration til at skrive videre i portfolioen) Første udkast til UP sendes til de to vejledere og kursusleder LoneK. senest Omfang: sider (excl. bilag)

21 Disposition Beskrivelser af
A. Undervisningserfaringer (styrker og vanskeligheder/hvad karakteriserer god hhv. mindre god undervisning?). Hvad er vigtigt, at de studerende lærer. (Man bliver klogere på sin undervisningsfilosofi) Oplevelse af sammenhæng mellem forskning og undervisning Institutionelle rammer (fag, organisatorisk, studerende) Egen undervisnings- ”filosofi” og stil/forhold til studerende Pædagogisk/didaktisk handlingsplan (mål og ønsker for udvikling af undervisnings- og vejlednings-kompetencer) Hvad lærte jeg/lærte ikke (hvor, hvad, hvordan, hvorfor)

22 E: Pædagogisk handlingsplan
E.1. Vurdering af aktuelle undervisningsmæssige ressourcer, kompetencer og vanskeligheder på baggrund af besvarelserne i A-D E.2. Mål for udvikling af undervisnings- og vejledningskompetencer: hvad man vil arbejde med, hvordan man vil arbejde og hvordan man vil bruge vejlederne og andre ressourcer i forbindelse med sin undervisningsmæssige kompetenceudvikling E.3. Andre overvejelser E.4. Efter hvert modul: evaluering/hvordan gik det/hvad kan gøres anderledes osv.

23 Eksempler på målbeskrivelser
”Jeg ønsker at optimere den enkelte forelæsning i forhold til det, de studerende skal have ud af lige netop den. Jeg vil i forberedelsen fastlægge nogle mål, som skal være ledetråde i forelæsningen. Jeg vil arbejde med forskellige ’breaks’ gennem forelæsningen, eksempelvis i form af arbejde med små cases, som illustrerer de teoretiske forhold. Disse ’breaks’ skal forbedre den enkelte studerendes læring og undgå, at tråden tabes p.g.a. manglende koncentration” (adjunkt 1)

24 ” Jeg vil styrke min evne til at vejlede på en måde, der fremmer de studerendes faglige læreprocesser og som sikrer, at de tager ansvaret for deres projekt, samtidig med at de bliver i stand til at reflektere over deres læring” (Adjunkt 2)

25 Funktion på Aalborg Universitet?
Der arbejdes med portfolien og pædagogisk handlingsplan gennem hele adjunktpædagogikum Er omdrejningspunkt for faglige og pædagogiske diskussioner i forbindelse med læsning af teoretisk materiale Er udgangspunkt for supervision og vejledning Er udgangspunkt for udtalelsen ved slutningen af kurset Anvendes som merit i forbindelse med ansættelse på Det humanistiske Fakultet på AaU Omfang: 5-10 sider (dog ingen maksimumgrænse)

26 Erfaringer Portfolien vanskelig at tage til sig (bryder med traditionelle syn på uddannelse og undervisning) Men når først man har gjort arbejdet, opleves udbyttet at være uvurderligt

27 Præsentationsportfolien
Ikke en samling af alle de dokumenter og alt det materiale, som er produceret i relation til egne undervisnings-aktiviteter. En god portfolio består derimod af et omhyggeligt udvalgt og velorganiseret materiale, der giver et klart, veldokumenteret og afrundet billede af ansøgerens undervisningserfaring, perspektiv på undervisning og undervisningsresultater. Kan udformes på mange måder

28 Præsentationsportfolien
Skal dokumentere hvilke undervisningsopgaver, ansøgeren har løst, hvordan de er blevet løst, hvorfor de er håndteret på netop denne måde, og med hvilke resultater. Beskrivelse, begrundelser, resultater

29 Dokumentation for undervisningsmæssige kvalifikationer i undervisningsportfolio ved Hum. AAU (Nov. 2005) UP skal indeholde dokumentation for: Gennemførte kurser inden for universitetspædagogik el. andre pædagogiske kursusforløb (beviser og pædagogisk vejledervurdering) Gennemført undervisning (med. ref. til undervisningsplaner, evalueringer evt. hjemmesider, videoer) Gennemført vejledning. Erfaringer med studieledelse, koordinering- og eksamensaktiviteter Uddannelsesudvikling Erfaringer med lærerteams, kollegial supervision o.l. Bidrag om udvikling af fagområder, fag eller discipliner Bidrag til lærebøger el. undervisningsmateriale Andre erfaringer inden for undervisning og universitetspædagogik Andet: f.eks. Forsøgs- og udviklingsprojekter, undervisningsrelaterede forksningsprojekter, samarbejde om nye arbejds- el. eksamensformer m.m.m.

30 Ingen enkelt indikator dokumenterer undervisningskompetencer
Det er først, når de enkelte elementer .. – erfaringer med forskellige fag, niveauer, undervisningsformer, evalueringer fra de studerende, selv-evalueringer, opgaver og karakterer m.v. … bliver præsenteret sammen, og den indre sammenhæng bliver forklaret ud fra et teoretisk perspektiv på læring og undervisning, at der er tilvejebragt et solidt grundlag for at vurdere underviserens resultater og kvalifikationer.

31 Reference ”Undervisningsportfolien –muligheder, udfordringer og erfaringer fra adjunkt-pædagogikum og underviserkvalificeringsforløb ved andre uddannelser”, Lone Krogh I Portfolio – i et lærings- og uddannelsesperspektiv. Birthe Lund (red.) Aalborg Universitetsforlag Herudover


Download ppt "Undervisningsportfolio"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google