Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Første Kvalificeringsforløb modul 5 Den 06. november 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Første Kvalificeringsforløb modul 5 Den 06. november 2012."— Præsentationens transcript:

1 Første Kvalificeringsforløb modul 5 Den 06. november 2012

2 Vi er et EU-socialfondsprojekt Projektet (a) gennemføres i perioden 01/10-11 til og med 31/08-14 Vi er mange partnere som alle har et fælles ansvar for at få projektet til at fungere  P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P P

3 FORMÅLET MED DET HELE: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner og VEU-centre. Samt at øge en helhedsorienteret indsats overfor en ledig målgruppe.

4 EFFEKTER Både projekt A & B  Institutionel brobygning og opbygning af netværk mellem Jobcentre og Uddannelsesinstitutioner  Udvikling af nye metoder, redskaber & processer  Idriftsætning af disse nye metoder, redskaber & processer  Skabe viden og kunnen ift. individuelt tilpassede forløb for ledige  Forbedre jobmuligheder for ledige som er ufaglærte/kortuddannede  Medvirke til kompetenceløft for ufaglærte/kortuddannede  Øge effekten af indsatsen for job-/virksomhedsrettet opkvalificering

5 ET UDVIKLINGSPROJEKT Udvikling FEBRUAR 2013 Andet kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. FEBRUAR 2013 Andet kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. Projektorganisering, informationsmateriale, analyse på institutionelt niveau, udvikling af kvalificeringsforløb Projektorganisering, informationsmateriale, analyse på institutionelt niveau, udvikling af kvalificeringsforløb MARTS 2014 Slutevaluering og formidling af resultater MARTS 2014 Slutevaluering og formidling af resultater MAJ 2013 Tredje kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige MAJ 2013 Tredje kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige AUGUST 2012 Første kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. AUGUST 2012 Første kvalificeringsforløb for 50 ansatte, 300 ledige visiteres til projektet Evt. RKV/IKV af ledige Ledige på uddannelse Virksomhedsopsøgende arbejde Udslusning af ledige Fortsat udviklingsarbejde og evaluering. Den 6/11-12 Både projekt A & B

6 NVNJ Oprindeligt projekt 15 skoler + 17 jobcentre + BRHS Ændring i Projektet

7 NVNJ-A Oprindeligt projekt 15 skoler + 17 jobcentre + BRHS Ændring i Projektet NVNJ – B IKV/RKV & Uddannelse Selandia + 17 jobcentre

8 Det betyder ændringen: Mål, formål, tidsplan og økonomi er samlet set uændret, og der bliver kun få og små ændringer: -Der bliver en lidt enklere blanketgang, når jobcentret rekvirerer IKV/RKV og uddannelse gennem projektet, da dette ikke længere skal afregnes til kostpris. Derfor skal I blot skrive ”Nye veje – nye job” på købsaftalen, eller bruge den købsaftale projektet har lavet. I skal ikke længere bruge en særlig udregningsmodel. -I skal udfylde to start- og ophørsskemaer på alle ledige. -Timeregistreringen for ledige bliver delt på to timeregistreringer. Der skal registreres 10 dage fra projektet + 2 dage fra den lediges jobplan på rød timeregistrering (b) og resten på de blå timeregistreringer (a). -Der bliver råd til lidt flere udviklingsaktiviteter og til ekstern bistand ved temadage ol. eksempelvis en spændende foredragsholder.

9 Uændret tidsplan Udvikling Dec. 2011 Projekt- organisering Dec. 2011 Projekt- organisering Analyse/ Kortlægning Analyse/ Kortlægning Informations materiale, Website mv. Første kvalificerings forløb for 50 ansatte 300 ledige visiteres til projektet Ledige på kurser Ledige får evt. Lavet en RKV/IKV Virksomheds opsøgende arbejde Udvikling af Kvalificerings forløb for ansatte Udslusning af ledige til praktik el. ordinær beskæft. Fortsat udviklings- arbejde og evaluering November 2012 Både projekt A & B

10 Økonomisk sammensætning ”Nye veje – nye job” finansieres således: PENGE FRA EU Både projekt A & B

11 For os ansatte For os ansat i jobcentrene eller på skolerne betyder projektet at vi skal lære hinanden og hinandens systemer bedre at kende. Vi skal blive bedre til at kende de andres virkelighed, begreber og referencerammer. Vi skal skabe netværk som er varige og går på tværs af institutioner og kommunegrænser. Vi skal samarbejde i forhold til de ledige borgere og det gør vi bedst ved at kende til hinandens kompetencer.

12 Kvalificeringsforløbet har derfor skulle: Kvalificering af udvalgte medarbejdere fra de deltagende projektpartnere, således at der dels skabes en fælles referenceramme og fælles begrebsmæssig forståelse blandt de centrale projektdeltagere – dels skabes en første kompetencemæssig forudsætning, på et mere metode- og redskabsorienteret plan - for de videre udviklingsaktiviteter i projektet. Her bagefter kvalificeringsforløbet skal I arbejde videre med: Udviklingsaktiviteter gennem eks. udviklingsgrupper Netværksdannelse på tværs, eks. gennem deltagelse i klyngemøder Få ny inspiration på temadage Videndele på klyngemøder

13 Projektmedarbejder timeregistrering I skal timeregistrere på GRØN timeregistrering: J: Samtaler med ledige samt forberedelse til disse. K: Gennemførelse af interne formidlingsaktiviteter L: Deltagelse i møder, temadage, analysearbejde samt forberedelse til dette. Skal indsendes hver måned til projek- tsekretariatet på cpbr@sceu.dk eller via postcpbr@sceu.dk

14 Ledig deltager i ”Nye veje – nye job" Ledig deltager Visitering til projekt i samtale med Jobcenter- medarbejder Ekstra samtaler/op- startsmøde/ deltagelse i afklarings- aktiviteter IKV/RKV på en skole (NVNJ betaler 2 dage) Samtaler og evt. praktik Meritgivende uddannelse (NVNJ betaler 8 dage) Praktik/løntil- skud med opfølgende samtaler fra JC- medarbejder Både projekt A & B

15 Periode: •De ledige er med i projektet fravisiterende samtale med jobcentermedarbejder til de går i arbejde Eller •Til 30. april 2014 Additionelt: De ledige skal i denne periode have noget mere og andet end de ellers vil få som ledig = aktiviteten med den ledige skal være additionel.

16 Det additionelle Som I kan se på udleverede ark er der mange forskellige aktiviteter som er additionelle. I må gerne finde på andre end dem som er på arket, det vigtige er: at I skriver den aktivitet borgeren modtager ind i dennes sag OG husker at gemme sagen frem til 2020. Dette kan gøres elektronisk ved at ændre kassationskoden.

17 Administrativt på den ledige: Jobcenteret skal udfylde: 1.Startskema til projekt A = ved projektstart 2.Startskema til projekt B = inden IKV/RKV el. kurser evt. ved projektstart 3.Timeregistreringer, blå og røde (se kommende slides) 4.Ophørsskema projekt B = efter kurser og evt. praktik 5.Ophørsskema projekt A = når ledig går i arbejde el. 30.04.14 HUSK ændre kassationskode til 2020. Jobcentret er ansvarlige for at gemme al dokumentation på samtaler, aktiviteter og blanketter. Send betalingsdokumentation på IKV/RKV og kurser som projektet skal betale til Camilla på cpbr@sceu.dk eller på post.cpbr@sceu.dk

18 Hvordan timeregistreres den ledige? Der findes to timeregistreringer til de ledige borgere: Skal indsendes hver måned til projektsekretariatet på cpbr@sceu.dk eller via post.cpbr@sceu.dk

19 Den blå timeregistrering Her registreres den tid borgeren har brugt på: 1.Samtaler med jobcentermedarbejder i jobcentret 2.Afklaringsaktiviteter (iværksat af projektet) dvs. samtaler med jobcentermedarbejder, deltagelse i afklaringsværksteder o.l. betalt af projektet 3.Forberedelse til samtaler eller afklaringsværksted eks. hvis den ledige har arbejdet med Jobspor derhjemme eller udfyldt ”Min kompetence-mappe”. Eller har undersøgt hvilke kurser kunne være interessante for ham/hende. 4.Deltagelse i andre additionelle aktiviteter eks. netværkscafe 5.Samtaler med jobcentermedarbejder i virksomhed

20 Den røde timeregistrering Her registreres den tid borgeren har brugt på: 1.Deltagelse i IKV/RKV eller kurser betalt af projektet 2.Virksomhedspraktik hvor borgeren prøver sine nye kompetencer af. Dette i op til samme antal dage som modtaget uddannelse af projektet (dvs. 5 dage på skole betalt af projektet = 5 dage virksomhedspraktik skal registreres) 3.Forberedelse til ovenstående

21 Ledig deltager timeregistrering Ledig deltager Visitering til projekt i samtale med Jobcenter- medarbejder Ekstra samtaler/op- startsmøde/ deltagelse i afklarings- aktiviteter IKV/RKV på en skole (NVNJ betaler 2 dage) Samtaler og evt. praktik Meritgivende uddannelse (NVNJ betaler 8 dage) Praktik/løntil- skud med opfølgende samtaler fra JC- medarbejder BLÅ RØD BLÅ RØD RØD & BLÅ

22 Købskontrakter Projektet har lavet følgende købskontrakt, som I kan bruge:

23 Timeregistrering: Kvalificeringsforløb Hver deltager på kvalificeringsforløb forventes at medfinansiere 80 timer til dette forløb, fordelt på 5 dage med fremmøde og forberedelse dertil. Disse timer skal registreres på denne timeseddel: Og sendes til Camilla på cpbr@sceu.dk eller med post.cpbr@sceu.dk

24 DEN MOTIVERENDE SAMTALE den 15. Januar 2013 Vi laver en spændende temadag om ”Den motiverende samtale” sammen med Gregers Rosdahl. Det bliver en hel arbejdsdag – præcis tid og sted følger indenfor de kommende uger Du kan allerede nu tilmelde dig på: meja@sceu.dkmeja@sceu.dk Gregers Rosdahl Cand. mag i filosofi. Godkendt træner i Den Motiverende Samtale og er medlem af det internationale netværk bag Den Motiverende Samtale (MINT) Uddannet i Motivational Interviewing hos Pip Mason i Birmingham. Derudover er Gregers internationalt certificeret coach fra ICC, uddannet coach og proceskonsulent fra Attractor. Gregers er en motiverende og erfaren coach.


Download ppt "Første Kvalificeringsforløb modul 5 Den 06. november 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google