Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Temadag for kommuner, der arbejder med chat-rådgivning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Temadag for kommuner, der arbejder med chat-rådgivning"— Præsentationens transcript:

1 Temadag for kommuner, der arbejder med chat-rådgivning
Cyberhus Odense Maj 2018 Temadag for kommuner, der arbejder med chat-rådgivning Harnow.dk

2 At hjælpe ” For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end han, men dog først og fremmest forstå det, han forstår.” Kirkegaard, 1848 Harnow.dk

3 Samtaler Instruktion Rådgivning Vejledning Mentoring Supervision
Mediation/ fascilitering Coaching Harnow.dk

4 Den gode samtalepartner
En øvelse i at blive i den andens verden og stille sig til rådighed som samtalepartner og være nysgerrig på det, den anden har at sige - uanset om vi selv har oplevet noget lignende. Og en øvelse i at bide sig selv i tungen i forhold til at komme med løsningsforslag Harnow.dk

5 At stille spørgsmål Spørgsmål skaber nye tanker og perspektiver i en sag og finde nye løsningsmuligheder. Spørgsmål skaber refleksion i modsætning til svar og løsninger. Spørgsmål sætter fokus Ethvert spørgsmål baner vejen for mulige svar og udelukker samtidig andre svar Harnow.dk

6 Spørgsmål Spørgsmål er aldrig neutrale Spørgsmål er magtfulde
Spørgsmål er den styrende kraft i en samtale Spørgsmål fortæller også om spørgsmålsstillerens syn på mennesker og vanskeligheder Spørgsmål er udtryk for vores evne til nysgerrighed og udvidelse af syn Harnow.dk

7 Basale interviewteknikker
At lytte At anvende non-verbal interviewteknik At være opmærksom på fokuspersonens non- verbale adfærd At være et ekko af fokuspersonens ord At stille åbne spørgsmål At opsummere At tie stille At give anerkendelse Harnow.dk

8 Afgræns eller udvid Afgræns:
Hvis samtaler er fyldt med alt og aldrig, så hjælp med at finde eksempler og bliv konkret Udvid: Hvis samtalen kører i ring og fordyber sig i en enkelt oplevelse så spørger til det generelle Harnow.dk

9 Tålmodighed og pauser En vigtig dyd i gode samtaler er at turde udvise tålmodighed i samtalen. Prøv at sige noget mere om…. Fortæl lidt mere om det… En invitation til at holde samtalen på samtalepartnerens banehalvdel og samtidig holde beslutningsretten om samtalens retning hos samtalepartneren. Harnow.dk

10 Undtagelser Undtagelsesspørgsmål handler om at udforske situationer, hvor problemerne var mindre eller helt fraværende og beskrive, hvad der var anderledes i den situation. Det forenkler forandringsprocessen, fordi parterne ikke behøver gøre noget nyt, men bare kan fortsætte med at gøre det, der har vist sig konstruktivt.

11 Nøgleord I alle udsagn er der ord, der er særligt betydningsbærende. Disse ord er nøgleord. Det kan være hjælpsomt at tænke om nøgleord, som ord, der åbner for mulige veje i fortællingen Harnow.dk

12 Nøgleord Styrken ved at anvende nøgleord i samtaler er , at man ved at gentage nøgleord, eller formulerer spørgsmål på baggrund af nøgleord, meget ofte får et svar eller en uddybning, der handler om det, der er vigtigt for samtalepartneren. Man inviterer på den måde sig ind i samtalepartnerens præmisser og logik. Derved undgår man i højere grad ”at komme til” at finde på løsninger på den andens vegne. Harnow.dk

13 Eksempel: Jeg har vanskeligt ved at overskue min situation her og nu.
Det vil jeg gerne have hjælp til Hvilke nøgle ord kunne man tage fat på her? Harnow.dk

14 Det svære samtale Eller måske hellere: Den nødvendige samtale
Hvorfor og hvornår bliver samtalen svær? Er det indholdet? Modtagerens reaktion? Egne tanker og følelser? Bekymring/ Ansvar/ Omsorg/ Forpligtelse Harnow.dk

15 Sprogets betydning Man kan ikke ikke-kommunikere
Vi skaber virkeligheden gennem sproget Det er gennem sproget, at vi mennesker træder i forbindelse med hinanden. Sproget bestemmer derfor også den måde, vi føler, vi tænker og indgår i sociale sammenhænge på. Og det påvirker vores forestilling om, hvordan livet bør være, og hvad der kan lade sig gøre. Vores sprog er med til at forme det liv, vi lever Det man sætter lys på, bliver der mere af Harnow.dk

16 Identitet og sprog Identitetsskabende erfaringer kan forstærkes på den måde vi taler om det nye på. Overskuddet forøges af den erkendelse, der kommer af at se sig selv udefra og registrere den forandring, der udvikler sig. Når vi taler anerkendende om de store og små tegn på udvikling, kan det være med til at tydeliggøre det store i det små og forstærke troen på yderligere forandring Harnow.dk

17 At opkvalificere den anden
Hvornår går det lidt bedre end andre gange? Hvad gør du selv og hvad gør andre? Hvad skal til for, at du kan gøre mere af det? Hvad kræver det af dig? Hvad kræver det af andre? Harnow.dk

18 Erfaringer med hjælp? Hvad ville være den bedste hjælp for dig her og nu? Hvad ville det betyde for dig, og for andre? Hvad kunne du risikere hvis du fik hjælp? Hvad ville det betyde for dig og andre? Hvad er din bedste erfaring med hjælp indtil nu? Hvordan kunne du få den hjælp igen? Harnow.dk

19 Konsekvenser og muligheder
Hvad frygter du, der kunne ske, hvis nogen blev klar over, hvad vi taler om nu? Hvad kunne du risikere? Hvem kunne det være værst for? Hvad ville være det sværeste for dig? Hvad kunne du miste? Hvad kunne du ønske dig, der kom ud af at få talt med nogen om din vanskelighed? Hvem vil du gerne have hjælp af undervejs? Hvad ville være dit største håb? Harnow.dk

20 Tavshedspligt og underretningspligt
Servicelovens § 153 handler om fagpersoners skærpede underretningspligt Underretningspligten går over tavshedspligten Harnow.dk

21 Anonymitet: Etik og forpligtelser
Et anonymt tilbud giver mulighed for at: Teste/ afstemme andres reaktioner Afsøge eventuelle konsekvenser Afsøge forskellige muligheder for hjælp Harnow.dk

22 Henvisninger til eget system
At forelske sig i en hypotese At miste sin nysgerrighed At få trang til at fikse problemer At blive i det undersøgende At kvalificere modtageren til kompetenthed og handling Harnow.dk

23 Den mulige kompetenceudvikling
Læringskompetence: at reflektere over og lære af egen praksis Relationskompetence: at etablere bæredygtige relationer til børn og til de andre voksne i fælleskabet Meningskompetence: At se mening, muligheder og visioner i arbejdet Forandringskompetence: Evnen til at omsætte egne og andres udviklende ideer til konkret handling og praksis Harnow.dk

24 Refleksionens muligheder
Den refleksive tænkning og den refleksive tilgang giver mulighed for et metaperspektiv på egen praksis og sikrer derved en løbende opkvalificering. Refleksiv dialog skaber en forstyrrelse i deltagernes universer, der kan kvalificere beslutningsprocesser. Rummelighed kommer ud af evnen til at forandre sig i relation og i praksistilgang Harnow.dk

25 Elementer i samarbejdstænkning
At udvikle et åbent og undersøgende forhold til egne og andres mentale modeller At være selvrefleksiv At være opsøgende i forhold til at udveksle synspunkter med andre At undersøge kvaliteter i opfattelser, der er forskellig fra ens egen At udvikle synergi igennem fælles engagement uden at ville bestemme over hinanden eller vide bedre At facilitere dialog fremfor diskussion Harnow.dk

26 Relationsprofessionel
At blive relations professionel indebærer, at man forstår sig selv og sin rolle indenfor de rammer, der er afsat samt finder sin plads inden for de forventninger, der stilles. Vores relationelle forhold er selvfølgelige og en del af hverdagen. Derved kommer vi til at overse eller glemme det faktum, at vi selv er medskabere af de relationer og de forhold vi indgår i. Dette er en væsentlig og forpligtende pointe, når fokus er at skabe kvalitative relationer. Harnow.dk

27 Harnow.dk

28 Professionssyn Harnow.dk Statisk professionssyn
Dynamisk professionssyn Hvilken selvforståelse har den professionelle, og hvordan giver vedkommende udtryk for den i samarbejdet? Hvordan medvirker samarbejdet til at danne professionens selvforståelse? Hvilke kompetencer anvender den professionelle i samarbejdet? Hvilken betydning har samarbejdet om opgaven og ansvaret herfor for udviklingen af den professionelles kompetencer? Hvilke holdninger til målgruppen og andre professioner giver den professionelle udtryk for i samarbejdet? Hvilken betydning har kommunikationen med de andre professioner i samarbejdet for den professionelles syn på egen faglighed? Hvilken opgave varetager den professionelle i samarbejdet? Hvilken forhandling af opgavevaretagelsen foregår der mellem de professionelle i samarbejdet? Hvilket ansvar for opgavevaretagelsen har den professionelle (Hvem har ansvar for hvad) Hvilken ansvars fordeling foregår der i samarbejdet ) fører samarbejdet til ændringer i ansvarsfordelingen?) Harnow.dk

29 Gå sammen to eller tre Læs de uddelte cases:
Brug jeres forskellige faglige blikke Forsøg tilsammen at danne mindst to og gerne flere hypoteser om sammenhænge Forsøge ikke at blive enige, men udnys fagenes muligheder Husk: Der findes mange sandheder Harnow.dk

30 Gå sammen to og to Hvad står tilbage fra dagen i dag?
Hvad har I lyst til at sætte fokus på? Hvad har I fået lyst til at øve jer på? Hvad kunne være næste skridt i Cyberhus regi? Harnow.dk


Download ppt "Temadag for kommuner, der arbejder med chat-rådgivning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google