Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Censorformandskabets dialogmøde med censorkorpset, den 6. februar 2019

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Censorformandskabets dialogmøde med censorkorpset, den 6. februar 2019"— Præsentationens transcript:

1 Censorformandskabets dialogmøde med censorkorpset, den 6. februar 2019
Censormøde 2019 Censorformandskabets dialogmøde med censorkorpset, den 6. februar 2019

2 Velkomst v/ Lars Juel Thiis
Dagens program Introduktion til Censorkorpset Censorrollen Pause Information om Censor IT-systemet Digitalt censorkursus Tak for i dag – networking fra ca. kl. 18 Velkommen til dialogmøde – mit navn er Lars Juel Thiis. Inden vi går i gang, lige en præsentation af censorformandskabet. Det består af 3 næstformænd fra hver uddannelsesretning og en formand – undertegnede. Næstformand for Konservatorskolen er Ion Meyer, for Design er det Anne Louise Bang og for arkitektur er det Jacob Brøndsted. På hver institution hjælper administrationen med opgaverne, fra Kadk er det Marianne Gyldendal, fra Designskolen Kolding Mikael Sorknæs og fra Arkitektskolen Christian Koch Ramsing. Censorsekretariatet varetages pt af Arkitektskolen I Aarhus ved Monika MIkkelsen Fra de enkelte skoler – nye gamle……………… Titel på præsentation

3 Censorkorpset v/ Lars Juel Thiis
Vejen fra Kulturministeriet til De Videregående Kunstneriske Uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Censorinstitutionen har forandret sig de seneste årtier. – at flytte uddannelserne fra Kuluturministeriet til Uddannelses og forskningsministeriet var nok følelsesmæssigt sværere end rent praktisk. Man frygtede den gang at uddannelsernes rammer ville blive tilpasset det universitære miljø………….. Titel på præsentation

4 Censorkorpset v/ Lars Juel Thiis
Vejen fra Kulturministeriet til De Videregående Kunstneriske Uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Livet i det universitære system, - bachelor/kandidat, karakterskala, akkreditering, etc. Og noget er der da også sket – bachelor/kandidat opdelingen forløb vel forholdsvist smertefrit – på filmskolen på den anden side af aksen herude har de vist pt lidt problemer………..karakterskalen er vi alle nok enige om at den ikke har været nogen berigelse og mht akkreditering er det en måde at sikre sig I en mere universel konkurrence om de studerende – og netop censoreringen spiller en stor rolle I akkrediteringskravene. Titel på præsentation

5 Censorkorpset v/ Lars Juel Thiis
Vejen fra Kulturministeriet til De Videregående Kunstneriske Uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Livet i det universitære system, - bachelor/kandidat, karakterskala, akkreditering, etc. Censureringen, opgøret med det historiske system, censorudvalgets beretning. Sværere har det nok været, for arkitektskolerne, at droppe Akademirådet udpegning af censorer. Kvalitetssikringen lå jo allerede i at netop potentielle censorer var blevet screenet I Akademirådets jury til optagelse i Kunstnersamfundet. Men her krævede ministeriet nye retningslinjer som mimede de universiteterne. Som et led i en overordnet gennemgang af alle censorer ved de højere læreransatlter nedsatte regeringen et censorudvalg, der skulle finde ud af om primært extern censur kunne harmoniseres, at censorkorpsene kunne begrænses og nok I virkeligheden – kunne man spare nogle penge. Heldigvis belev det fremhævet af rapporten af den externe censur var livsvigtig, ikke kune som en retssikring af de studerende men også som et værdifuldt møde med praksis. Men den krævede en opkvalificering af censorerne en, styrkelse af censorformandskaberne, at skolerne skulle styre censorsystemet – og I de hele taget færre regler om censur. Titel på præsentation

6 Censorkorpset v/ Lars Juel Thiis
Vejen fra Kulturministeriet til De Videregående Kunstneriske Uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Livet i det universitære system, - bachelor/kandidat, karakterskala, akkreditering, etc. Censureringen, opgøret med det historiske system, censorudvalgets beretning. Varetagelsen af uddannelsernes egenart. Forskellighed gennem faglighed. Kravene oppefra til censorallokering. Så vi har pt stadig den externe censur intakt på skolerne, og at arkitektskolerne fik lov til at beholde deres store censorpanel – 2 udefra, 2 indefra, ser jeg som en anerkendelse af censoropgavens vigtighed, at vi kan skræddersy censorkomiteer præcist til en given opgave. Dermed anerkendte man også at hver skole, hver faglighed har særlige krav og særlige læringssituationer som skal tilgodeses. Men pt har vi samlet meget stort censorkorps som det er svært at styre. For at komme i mål med retssikkerheden for den studerende, for at allokere de rigtige kræfter til en given opgave har Censorformandskabet og skolerne besluttet at etablere et IT system som kan gøre hverdagen bedre og nemmere. Det vil Mikael Sorknæs og Christian Koch Ramsing fortælle lidt om ………………………. Titel på præsentation

7 Censorrollen – oplæg samt drøftelser v/næstformændene
Arkitektur AAA, eksaminationer med eksternt beskikkede censorer: 1. år (1 ekstern censor, 1 eksaminator) Bachelorprojekt (1 ekstern censor, 1 eksaminator) Kandidatafgang (1 intern censor, 1 eksaminator, 2 eksterne censorer) Master (1 ekstern censor, 1 eksaminator). Titel på præsentation

8 Censorrollen – oplæg samt drøftelser v/næstformændene
Arkitektur KADK, eksaminationer med eksternt beskikkede censorer: 2. semester projekt (1 ekstern censor, 1 eksaminator), 4. semester projekt (1 eksterne censor, 1 eksaminator) 4. semester tværgående undervisning (1 ekstern, 1 eksaminator Bachelorprojekt (1 ekstern censor, 1 eksaminator) Skriftlig opgave 3. semester, 1 eksterne censor, 1 eksaminator Afgangsprojekt (2 eksterne censorer, 1 eksaminator, 1 intern censor) Master (1 ekstern censor, 1 eksaminator). Titel på præsentation

9 Censorrollen – oplæg samt drøftelser v/næstformændene
Design DSKD, Prøver med ekstern censur: BA i design: 1-års-prøve, bachelorprojekt. I alt 65 ECTS. KA i Design: Moduleksamen på 2. semester, kandidatprojekt. I alt 40 ECTS. DIPLOM: Skriftlig moduleksamen (1 eksaminator/1 ekstern censor), skriftligt diplomprojekt. I alt 25 ECTS. KADK, Prøver med ekstern censur: BA i design: Teoriopgave på 1. semester. Projekt på 2. semester. Projekt på 4. semester. Bachelorprojekt. skriftlig opgave på 3. semester og afgangsprojektet.  Alle prøver med ekstern censur på designuddannelserne er med 1 intern eksaminator og 1 ekstern censor. Titel på præsentation

10 Censorrollen – oplæg samt drøftelser v/næstformændene
Konservering Bachelor, afgangsprojekter med 1 intern eksaminator og 1 ekstern censor. Suppleres med ekstern censur i fx fællesfag som præventiv konservering og kemi. Kandidat, afgangsprojekter med 1 intern eksaminator og 1 ekstern censor. I alt 60 ECTS. Særlige udfordringer: optag hver tredje år ændres fra 2019 til optag hvert andet/fjerde år. Titel på præsentation

11 Censorrollen – oplæg samt drøftelser
Hvad er censorrollen? Hvad er korpsånden? Faglig dialog Tilbagemelding til den studerende, til skolen, til branchen Udveksling mellem skole og faget Faglig kvalitet (opbygget/oplevet) - læringsplatform Formel kvalitet (systemisk) - fx efterlevelse af ministerielle krav Det er censorerne deltagere i og ambassadører for. Titel på præsentation

12 Information om Censor-IT systemet v/Mikael Sorknæs og Christian Koch Ramsing
Udviklet af professions- højskolernes IT Indledning og baggrund Censorformandskabet besluttede i 2018 at understøtte censorprocesserne på videregående kunstneriske uddannelser under UFM med et digitalt censorsystem Valget landede på professionshøjskolernes censor-IT Systemet anvendes på en lang række uddannelser på professionshøjskolerne og universiteterne Systemet understøtter en lang række processer: fx oprettelsen af censorkorpset, allokering af censorer og censorevalueringen. Systemet er webbaseret og drives af professionshøjskolernes IT: Kan tilgås via siden Titel på præsentation

13 Information om Censor-IT systemet v/Mikael Sorknæs og Christian Koch Ramsing
Hvorfor? Sikrer overensstemmelse med censorbekendtgørelsens bestemmelser vedrørende beskikkelse og allokering af censorer Giver et bedre grundlag for højt fagligt niveau og kvalitet i censorgerningen Bedre og mere præcis dialog med censorerne om den praktiske afvikling af opgaven – tid, sted, indhold osv. Digitaliseringen vil medføre en administrativ effektiviseringsgevinst på tværs af skolerne Argumenterne for at anskaffe et system til understøttelsen af censorprocessen er blandt andet: Sikrer overensstemmelse med bekendtgørelsens bestemmelser vedrørende beskikkelse og allokering af censorer Sikrer grundlaget for højt fagligt niveau og kvalitet i censorgerningen Bedre og mere præcis dialog med censorerne om den praktiske afvikling af opgaven – tid, sted, indhold osv. Digitaliseringen vil medføre en administrativ effektiviseringsgevinst på tværs af skolerne Titel på præsentation

14 Information om Censor-IT systemet v/Mikael Sorknæs og Christian Koch Ramsing
Hvordan? Gradvis implementering på de tre skoler: Datagrundlaget er næsten på plads Første allokeringer af censorer via systemet ved sommereksamen 2019 Systemet understøtter en næsten 100% automatiseret proces i allokeringen Allokeringsprocessen for de videregående kunstneriske uddannelser vil kun blive delvist automatiseret. Systemet foreslår censorer til prøverne, og de bedst egnede herfra tilbydes opgaven. Den endelige allokering godkendes fortsat af censorformandskabet. Hvordan bruger vi det? Fx kan man bruge systemet til at hjælpe med at finde censorerne, men der vil stadigvæk være folk inde over for at finde de bedst egnede censorer, og i sidste ende skal censorerne ved bedømmelser godkendes af formandskabet. Titel på præsentation

15 Information om Censor-IT systemet v/Mikael Sorknæs og Christian Koch Ramsing
PRÆSENTATION Titel på præsentation

16 Digitalt censorkursus for censorerne v/Christian Koch Ramsing
Ministeriet har udviklet et e-læringskursus til landets censorkorps Det er et "kursus for censorer" og tænkt som en grundlæggende indføring i rollen som beskikket censor. Formålet er at give censorerne en grundlæggende viden om bedømmer- og censorgerningen på tværs af alle censorkorpsene Der gennemgås fem emner:  At være faglig bedømmer At være beskikket censor Før eksamen Under mundtlig eksamen Efter eksamen Kurset tager ca. 2 timer Titel på præsentation

17 Digitalt censorkursus for censorerne v/Christian Koch Ramsing
Kurset består af: Tekst Præsentationer Quizzer Film Kurset bygget progressivt op Der forventes lancering af kurset i løbet af februar 2019 Titel på præsentation

18 Tak for i dag v/ Lars Juel Thiis
Dialog og Networking Næste dialogmøde i Aarhus Næste dialogmøde Evt. evaluering Spørgsmål Titel på præsentation


Download ppt "Censorformandskabets dialogmøde med censorkorpset, den 6. februar 2019"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google