Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udfordringer og mulighed for professionsmasteruddannelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udfordringer og mulighed for professionsmasteruddannelser"— Præsentationens transcript:

1 Udfordringer og mulighed for professionsmasteruddannelser

2 Kort historik – Hvad er gået forud for EVA’s afdækning?
Professionshøjskolesektoren har siden sin etablering arbejdet for muligheden for at udbyde professionsmasteruddannelser. Dette arbejde har gået på flere ben: Drøftelser med det politiske niveau, herunder udarbejdelse af foranalyser og fælles politiker Drøftelser med aftagerne Samarbejder med udenlandske uddannelsesinstitutioner Samarbejder med danske universiteter 25. december 2018

3 Klinisk ekspertsygepleje
UCSJ UCN UCL UC Syd VIA UCC Metropol Klinisk ekspertsygepleje x Social inklusion Digitale læremidler Prof.-master i læremidler Professionsledelse Science Didaktik X Beskæftigelse Billeddiagnostik Psykiatri og sindslidende Ældreområdet Skoleledelse Rehabilitering og sundhedsfremme Undervisnings- udvikling Ledelse af pædagogiske institutioner Pædagogisk profes- sionsudvikling og innovation 25. december 2018

4 Hvilke områder byder Metropol ind på?
Det tekniske og naturfaglige område (billeddiagnostik og science didaktik) Det sociale område (beskæftigelse og social inklusion) Sundheds- og rehabiliteringsområdet (psykiatri og sindslidende, ældre og ekspertsygeplejerske) Skoleledelse 25. december 2018

5 Udfordringer og videngrundlag i Metropols forslag til professionsmastere
Billeddiagnostik Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Mangel på specialuddannede læger Behov for mere fleksibilitet i opgaveløsningen  afhjælpning af flaksehalse i et behandlingsforløb Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? To igangværende ph.d. forløb om hhv. CT-kolografi og om hvordan professionen påvirkes af billedteknologiske udfordringer Masteruddannende undervisere inden for radiografisk billeddannelse, MR-scanninger og billeddiagnostik F&U-projekter inden for området, fx: 1) frontforskningsprojekt om radioaktiv sporing af stamceller 2) udvikling af en sonografuddannelse 25. december 2018

6 Science Didaktik Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Naturfagsområdet skal løftes Dårlige PISA-resultater Lille interesse for naturfag gennem hele uddannelsessystemet  smalt rekrutteringsgrundlag til private virksomheder og offentlige institutioner Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Partner i Center for Science Didaktik, bl.a. som praksislaboratorium og med deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde To igangværende ph.d. forløb om hhv. naturfagsdidaktik og populær naturvidenskab og naturforståelse. Herudover tre ph.d.er inden for naturvidenskabelige fag (kemi, biologi og fysiologi) F&U-projekter inden for området, fx: 1) Naturvidenskabelig interesse og fascination blandt studerende og skoleelever 2) Den røde tråd; om overgangen mellem folkeskole og gymnasium inden for naturfag 25. december 2018

7 Beskæftigelse Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? I dag er der stor spredning i beskæftigelsesindsatser og resultater Stor spredning de ansattes uddannelsesbaggrund Beskæftigelsesindsatsen skal professionaliseres i forhold til sammenhængen mellem indsats og udbytte og forståelse af de faktorer, som udfordrer almindelige ansættelser Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Forskningscenter for Socialt Arbejde Et igangværende ph.d. med fokus på beskæftigelsesindsatser F&U-projekter inden for området, fx: 1) Best Practice i forbindelse med job- og vejledningsforløb 2) Best practice i forbindelse med virksomhedskontakt 3) Progressionsmåling for ikke arbejdsmarkedsparate . 25. december 2018

8 Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på?
Social inklusion Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Store udgifter til udsatte børn, unge og voksne Utilstrækkelig effekt af indsatser Ønske om mere tværfaglig og bredspektret indsats Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Metropol er med i og driver Nationalt videncenter for Udsatte Børn og Unge (NUBU), Forskningscenter for Socialt arbejder, herunder Børneinstituttet 4 undervisere med relevant ph.d. og fem undervisere som er i gang med en ph.d. uddannelse med emner, som er relevant for social inklusion af børn og unge. F&U-projekter inden for området, fx: 1) Beskrivelse af den aktuelle praksis i børnefamilieteam/sundhedspleje relationen” 2) ”Identifikation af strukturelle og faglige barrierer for et styrket samarbejde” 25. december 2018

9 Psykiatri og sindslidende
Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Borgere med dobbelt- eller tripeldiagnoser er i gråzonefelt, der ikke mødes kvalificeret af de etablerede systemer Behov for at styrke valg og udvikling af tilbud til disse borgere Behov for at sikre sammenhæng i tilbuddene Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Forskningscenter for Socialt Arbejde, Center for Sammenhængende forløb og Center for Urban Sundhed. Et igangværende ph.d. forløb om personlig behandlingsvejledning, herudover fem ph.d.er inden for psykiatriområdet og yderligere fire med sociologisk orientering F&U-projekter inden for området, fx: 1) behandlingsmæssige og sociale indsatser for mennesker med psykisk sygdom 2) sindslidendes sociale liv 3) unge skizofrene 25. december 2018

10 Ældreområdet Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Demografisk udfordring – stigning i andel af ældre Accelererede hospitalsforløb Opgaveflytning fra hospitaler (region) til kommuner -> behov for fagligt løft inden for koordination, rehablitering og forebyggelse Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Videncenter på ældreområdet Fem igangværende ph.d. forløb inden for brugerorientering og rehabilitering af ældre, kroniske syge, døende i eget hjem, madservice til ældre og ældre medicinske patienter F&U-projekter inden for området, fx 1) ældre medicinske patienter, 2) flytning fra plejehjem til plejehjem 3) sammenhæng i dementes liv 25. december 2018

11 Ekspertsygeplejerske – i samarbejde med VIA
Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Udvikling mod mere specialiseret sundhedsvæsen Skærpede forventninger fra brugerne Dokumenteret sammenhæng mellem klinisk ekspertise og et fagligt kvalitetsløft – ikke bare for den uddannende, men for hele afdelingen Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Center for sammenhængende forløb 13 medarbejdere med tilknytning til området enten på sygeplejerskeuddannelsen eller i relaterede videncentre har en ph.d. F&U-projekter inden for området, fx: 1) klinisk sygepleje, herunder smerteoplevelse 2) kræftpatienter og patientologi 3) smertebehandling Herudover har Metropol indledt et samarbejde med Buskerød Højskole i Norge, om forlagt udbud af deres masteruddannelse i ekspertsygepleje 25. december 2018

12 Skoleledelse Hvilke udfordringer i omverden skal gives uddannelsesmæssigt svar på? Skolelederne mangler redskaber til analyse af skolens didaktiske og pædagogiske udvikling Skolelederne mangler viden og kompetencer til at fortolke skolens resultater (test, afgangsprøver, brugertilfredshedsundersøgelser og trivselsmålinger) og bruge dem til udvikling af undervisningen Har Metropol et tilstrækkeligt videngrundlag? Metropol udbyder en lang række ledelsesuddannelser som efter- og videreuddannelse To igangværende ph.d. forløb om hhv. fremtidens lederskab i den offentlige sektor og ledelse af samarbejdsdreven offentlig innovation. Herudover tre planlagte ph.d. forløb på lærerområdet F&U-projekter inden for området, fx: 1) velfærdsledelse 2) Medledelse Herudover har Metropol en profillæreruddannelse i pædagogisk ledelse. 25. december 2018


Download ppt "Udfordringer og mulighed for professionsmasteruddannelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google