Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejdsmiljø organisation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejdsmiljø organisation"— Præsentationens transcript:

1 Arbejdsmiljø organisation
Hvem skal have en arbejdsmiljøorganisation Alle, med fysisk aktivitet Enkeltmand virksomheder Virksomheder med under 10 ansatte Virksomheder med mellem 10 og 34 ansatte Virksomheder med mere end 34 ansatte Virksomheder som er enkeltmands virksomheder skal også overholde arbejdsmiljø loven Virksomheder med under 10 ansatte, her er det arbejdsgiveren som i samarbejde 1 gang årligt tilrettelægge samarbejdet om arbejdsmiljøet i det kommende år og sikre at der er den nødvendige viden om arbejdsmiljø i virksomheden. Virksomheder med mellem 10 og 34 ansatte, her er det et organ som skal arbejde både strategisk og operationelt, har skal der årligt være en drøftelse af de kommende års indsats. Virksomheder med over 34 ansatte, her foregår arbejdsmiljøarbejdet på to niveauer et strategisk og et operationelt, som arbejdsmiljøudvalg og arbejdsmiljøgrupper.

2 Arbejdsmiljø organisering
Hvem har ansvaret for arbejdsmiljøet ? Virksomhedens ledelse og medarbejdere har ansvaret for et godt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøarbejdet skal foregå i et samarbejde mellem arbejdsgivere, ledere og medarbejdere

3 Arbejdsmiljø organisering virksomheden
Har pligt til at sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, og at arbejdet bliver planlagt, tilrettelagt og udført på fuldt forsvarlig vis.

4 Arbejdsmiljøorganisation
Arbejdsmiljøudvalg (strategisk) Arbejdsmiljøgrupper (operativt) Strategisk, hvad og hvorfor Eksempel nedbringelse af sygefravær, kortlægning af årsager og evt. en vurdering af det psykiske arbejdsmiljø, eller om der kan være andre faktorer der har indflydelse på arbejdsmiljøet.

5 Arbejdsmiljøorganisationen pr. 01-08-2014
Arbejdsmiljøudvalget Arbejdsmiljøchef: Dagmar Skovbo Henrik Juul Lauritsen AL: Lars Mortensen AL: Kurt Poulsen AR: Mette Qvist AR: Arvid Knutzon AL: Anders Gammelvind AR: Poul G. Pedersen Sup: ? Sup: Jesper Overgaard HTX Køkken og skolehjem: AL: Karsten Søndertoft AR: Carsten F. Hansen AL: Marianne Bligaard AR: Else Marie Hansen Teknologicentret: Administration og IT: AL: Chlaus Skaarup AL: Knud Erik Fjordside AR: Lene Falk Dyr, Planter og natur: Mad til mennesker: AR: Carsten S. Mortensen AR: Lisbeth Stougaard AR: Claus Junker Bygge anlæg HHX: AL: Thomas D. Nielsen AR: Alex Nygaard AL: Martin Baadsgaard Transport, logistik, bil, fly og andre transportmidler Bygningstjenesten: AR: Jørn H. Nielsen AL: Kristian Andersen AR: Morten Risum Kursuscentret Merkantil HG: AL: Aage Ravn AR Per Dam AL: Anette Hammer AR: Jesper Overgaard

6 Opgaver Årshjul AMO UCHolstebro

7 Strategi og handlingsplan for UCH
Indsatsområde Tidsplan Involve_ rede Handling/aktivitet Metode Succeskriterier/mål Ansvar Ventilation Direktøren, Bygningstje- nesten HJL AMU August 2013 påbegyndes ventilationsarbejdet på nr. 76 Januar 2014 påbegyndes arbejdet på nr. 70 Bedre ventilation i undervisningslokalerne. Måles. At der i den efterfølgende APV ikke angives problemer i de pågældende områder. At den umiddelbare reaktion fra underviserne er positiv. At målinger er tilfredsstillende. Direktøren Psykisk arbejdsmiljø fortsat Alle i AMO Psykisk arbejdsmiljø indgår i runderingerne Fælles kursus/opkvalificering for organisationen Individuel opkvalificering Beskrivelse – vejledning ang. hjælpemuligheder DS Større grad af lokal synlighed, ansvar og respekt Sommer 2014 Sikre at der afholdes arbejdsmiljørunderinger Overgå til elektronisk registrering og handlingsplaner Håndtere en løbende APV At arbejdsmiljøgrupperne oplever, at deres arbejde og arbejdsmiljøet bliver taget seriøst. At Arbejdsmiljøproblemstillinger løses hurtigt og i et tæt samarbejde med de involverede. Færre bemærkninger og påbud ved ATs besøg AMG/ AMU Arbejdsmiljøhåndbog Forår 2014 Udfærdigelse af håndbog såvel i papir- som elektronisk udgave At vi har et godt opslagsværk, hvor nyttige oplysninger hurtigt kan findes. At opleve, at den anvendes AMU/ Politikken gøres mere operationel Efterår 2014 Drøfte og fastlægge en mere operationel fortolkning af politikken At der foreligger beskrivelse eks. vision eller strategi AMU/ DS

8 Hvem skal have en arbejdsmiljøorganisation?
10 medarbejdere Der skal være arbejdsmiljøgrupper indenfor velafgrænsede afdelinger eller lederområder. På bygge pladser mm. Skal der være en arbejdsmiljøgruppe på det faste arbejdssted Arbejdsmiljøgruppen består af en leder og en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter

9 Arbejdsmiljøgruppen De ansatte har ret og pligt til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant Vælges af alle ansatte Vælges for 2 eller 4 år, kan ikke væltes Gennemføre en arbejdsmiljøkursus ( 5 dage)

10 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Være aktive
Varetage de ansattes arbejdsmiljø Deltage i aktiviteter til beskyttelse og forebyggelse af den ansattes sikkerhed- og sundhedsmæssige risici

11 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Påvirke
Påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres arbejdsmiljø Have regelmæssig kontakt med de ansatte i området

12 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Løse problemer
Arbejde for at løse afdelingens eller leder områdets arbejdsmiljøproblemer. Det bør være arbejdsmiljøgruppen der er problemløser ( ikke arbejdsmiljøorganisationen)

13 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Instruktion
Kontrollere, at der givet effektiv oplæring og instruktion

14 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Orientere
Orientere de ansatte om bestemmelser, der er fastsat til fremme af sikkerhed og sundhed

15 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Kontrollere
Arbejdsmiljøgruppen skal kontrollere At arbejdet, arbejdsprocesserne og arbejdsmetoderne er tilrettelagt og bliver udført fuldt ansvarligt At der ikke er unødige påvirkninger fra stoffer og materialer, men at stofferne og materialerne kun bliver anvendt vha. arbejdsprocesser og metoder, der effektivt sikrer de beskæftigede mod ulykker og sygdomme

16 Arbejdsmiljøgruppen opgaver Kontrollere
At maskiner, redskaber og tekniske hjælpemidler er indrettet og bliver anvendt fuldt forsvarligt

17 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Kontaktled
Virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget. Samarbejde med den daglige sikkerhedsleder om de miljømæssige spørgsmål

18 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Planlægning
Deltage i planlægning af afdelingens arbejdsmiljøarbejde. Ændringer i arbejdets organisering Arbejdsgange Arbejdsprocesser Arbejdsmetoder og evt. ændringer i dem Udvidelser eller ombygninger ( også ved projektering).

19 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Planlægning
Indkøb og forbrug af stoffer og materialer Anskaffelser og ændringer af maskiner og tekniske hjælpemidler Indførelse af ny teknologi

20 Power break

21 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Arbejdspladsvurdering
Arbejdsmiljøgruppens medlemmer er nøglepersoner i forhold til gennemførsel af arbejdspladsvurderinger. Arbejdsmiljøgruppen skal på sit område deltage i. Identifikation og kortlægning af arbejdsmiljøforholdene Beskrivelse og vurdering af problemerne En vurdering af arbejdsmiljøets indflydelse på sygefraværet

22 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Arbejdspladsvurdering
Prioritering og opstilling af handlingsplan Gennemførsel og opfølgning af handlingsplan Revision af arbejdspladsvurderingen

23 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Undersøge ulykker
Arbejdsmiljøgruppen skal Deltage i undersøgelser af ulykker, tilløb til ulykker, forgiftninger, sundhedsskader mv. Komme med konkrete forslag til forebyggelse af lignende ulykker Anmelde ulykker og tilløb til ulykker til arbejdsgiveren Underskrive rapporter om foretagne undersøgelser

24 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Imødegå risici
Imødegå risici i forbindelse med opståede arbejdsmiljømæssige problemer Indberette risici til arbejdsmiljøudvalgets formand, virksomhedens ledelse eller daglig leder af sikkerhedsarbejdet

25 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Standse arbejdet
Standse arbejdet ved overhængende betydelig fare Omgående melde standsning til daglig leder af sikkerhedsarbejdet, arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse. Afgive forklaring på det, der er sket og årsagerne til at arbejdet blev standset.

26 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Samarbejde med arbejdsmiljøudvalget
Holde arbejdsmiljø udvalget underrettet om de arbejdsmiljømæssige forhold i afdelingen Hjælpe arbejdsmiljøudvalget med at kortlægge arbejdsmiljøet. Komme med forslag til forbedringer Deltage i arbejdsmiljøudvalgets inspektioner i afdelingen Deltage i arbejdsmiljøudvalgets møder med arbejdsmiljøgrupperne

27 Arbejdsmiljøgruppens opgaver samarbejde med Arbejdstilsynet
Orientere sig om påbud, der er givet af Arbejdstilsynet Samarbejde med Arbejdstilsynet, der som regel kontakter arbejdsmiljøgruppen ved besøg i arbejdsområdet.

28 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Uddanne sig
Arbejdsmiljøgruppen til erhverve sig den fornødne viden om sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål. Alle arbejdsmiljørepræsentanter skal have gennemført et 37 timers arbejdsmiljøuddannelseskursus.

29 Tilsyn Arbejdstilsynet fører tilsyn og laver en screening hvert 3 år
Smiley ordning

30 Power break

31 Påbud Forbud Strakspåbud Påbud med frist Rådgivningspåbud
Afgørelse uden påbud Vejledning Politianmeldelse Administrative bøder Forbud hvis der er overhængende fare. Arbejdet skal standses straks Strakspåbud fejlen skal udbederes med det samme Afgørelse uden påbud Sur smiley som her på afdelingen Vejledning, fra arbejdstilsynet kan være mundtlig eller skriftlig Politi anmeldelse hvis arbejdsmiljøloven bliver groft overtrådt eller virksomheden ikke retter sig efter de påbud der er givet Administrative bøder kan være ved manglende afskærmning eller utilstrækkeligt udstyr

32 Beregning af bøder Beregning af bøder
En 22-årig tømrer i en virksomhed med 50 ansatte arbejder på et tag i seks meters højde uden sikring mod faren for nedstyrtning ved tagkant. Der er ikke sket en ulykke, men der var konkret fare for nedstyrtning. Bøden beregnes således:

33 Beregning af bøder Grundbøde 20.000 kr. Fordobling 0 kr.
 Differentiering (75 pct. af kr.)   kr.  Skærpende omstændigheder  5.000 kr.  Særligt skærpende omstændigheder  0 kr.  Bøde til arbejdsgiveren   kr.

34 Tilsyn Fokus områder Dialog, muskel- og skeletbelastninger og psykisk arbejdsmiljø i fokus

35 Opgave I skal i grupper på 3 personer prøve at lave et års hjul for arbejdsmiljøet i en virksom I har kendskab til. ( det kan være en fordel at virksomheden ikke er for stor) Der skal laves en kort præsentation for resten af holdet.

36 Alle skal være deres egen arbejdsmiljørepræsentant

37 Test i arbejdsmiljø organisationen
Husk fornavn og efternavn i testen Skal gennemføres inden I går hjem.


Download ppt "Arbejdsmiljø organisation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google