Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejdsgruppe vedrørende Uddannelsesledelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejdsgruppe vedrørende Uddannelsesledelse"— Præsentationens transcript:

1 Arbejdsgruppe vedrørende Uddannelsesledelse
Uffe Kjærulff 8. maj 2018

2 Uddannelsesledelse – udfordringer og aktivitetsplan
Hurtigt-arbejdende gruppe – leverance af notat den 17. maj 2 møder (8. maj og 14. maj) Møde 1: Identifikation af temaer Møde 2: Drøftelse af temabeskrivelser og aktivitetsplan Mellem møderne Udkast til temabeskrivelser med udfordringer / dilemmaer, etc. Udkast til aktivitetsplan

3 Dagsorden for 1. møde Velkomst og præsentation v/ Uffe Kjærulff (15.15 – 15.20) Præsentation af opgaven, processen og mulige temaer (15.20 – 15.50) v/ Uffe Kjærulff Erfaringer fra HUM/SAMF v/ Robert Thomsen (15.50 – 16.00) Drøftelse af mulige temaer v/ alle (16.00 – 17.10) Opsamling (17.10 – 17.20) Afrunding, fordeling af opgaver og plan for næste møde (17.20 – 17.30)

4 Arbejdsgruppen Prodekan Jeppe Emmersen, SUND
Prodekan Malene Gram, SAMF Institutleder John K. Pedersen, ENG Institutleder Mikael Vetner, HUM Studieleder Mette Dencker Johansen, SUND Studieleder Robert Thomsen, HUM/SAMF Studieleder Sanne Lund Clement, SAMF Studieleder Uffe Kjærulff, TECH (formand) Studienævnsformand Thomas Ruby Bentzen, ENG Studienævnsformand Morten Ziethen, HUM Studienævnsformand Claus B. Madsen, TECH Studiechef Lone Vestergaard Leder af kvalitetsenheden Heidi Linnemann Prehn Chefkonsulent Nina Schjoldager Chefkonsulent Jacob Glensvang

5 Leverance Afdækning af udfordringer ift. uddannelsesledelse i den nye organisering Ledelsesmæssigt (primært institutlederne og studielederne) Ift. de 4 spor i projektet (økonomi-administration, studieadministration som de primære) Opstil aktivitetsplan for hvordan og hvornår udfordringerne bearbejdes Opmærksomhedspunkt: Er der behov for fast-track med afklaringer, der skal falde nu? Bl.a. for at økonomi- og uddannelsessporet kan handle Langsigtet – for at sikre god ledelse af uddannelsesområdet Aktivitetsplanen bør række ud over 1. oktober 2018

6 Fokus i opgaven / leverancen
Fokus er på det ledelsesmæssige – ikke det administrative, selvom der selvfølgelig er et vist overlap ledelsesmæssigt ansvar, ledelsesopgaver og -roller, der berøres af skolestrukturens afskaffelse matrixorganiseringens afskaffelse

7 Et tilbageblik: Baggrund for indførelse af skolestrukturen på INS i 2010 – nogle væsentlige fokuspunkter Styrket samarbejde horisontalt (skoler og institutter) og vertikalt (1. studieår, studienævn og dekanat) Samordning af procedurer, retningslinjer, politikker mm. Systematisk rekruttering til uddannelserne Økonomieffektivitet samlæsning på tværs af uddannelser, studienævn og skoler fælles administration på tværs af studienævn (økonomi, kvalitetssikring mm.) Strategisk kapacitet og eksekveringsevne (fx tilpasninger af uddannelsesportefølje, aftagersamarbejde, uddannelsesstruktur mm.) Sikring af fairness i ressourcetildeling til institutterne (store uddannelser bidrager til driften og kvaliteten af små uddannelser)

8 Nuværende struktur for uddannelses- ledelse
Rektorat Prorektor for udd. Studieservice Studiechef PR PD1 PD5 DSUR ... Fak. studie-administration Områdeleder Dekanat Prodekan for udd. Administrativ søjle PD SL1 SL2 ... Inst. studie-administration Sekretariatsleder Institut Institut Skole Studieleder SNF VIP ST SNF VIP ST SN SN ... ...

9 Ny struktur for uddannelses- ledelse
Rektorat Prorektor for udd. Studieservice Studiechef PR PD1 PD5 DSUR ... Dekanat Prodekan for udd. Administrativ søjle PD SL1 SL2 ... Inst. studie-administration Sekretariatsleder Institut Studieleder Institut Studieleder SNF VIP ST SNF VIP ST SN SN ... ...

10 Mulige temaer Identifikation og beskrivelse af studieledernes nuværende ledelsesmæssige opgaver samt fordeling af opgaverne i den nye organisering Matrixorganiseringens afskaffelse – konsekvenser Armslængde mellem økonomiske interesser og undervisnings- og uddannelseskvalitet, ift. klager, ift. regler og retningslinjer, etc. – SL fra ”vagthund” til ”skødehund” Tværgående koordinering og samarbejde Konsekvenser af ny økonomimodel for tværgående samarbejde, herunder rekvirering af forskningsbaseret undervisning i andre institutter Samspil mellem prodekan, SL og IL Udpegning af SL via indstilling fra SN og godkendelse af dekan/IL? Samspil mellem IL/SL og studienævnet/-ene Rekruttering af studerende til uddannelserne ??

11 Tema 1: Ansvarsområder og opgaver vedrørende ”uddannelsesledelse” (læs: ”studieledelse”) – på EST
Samarbejde – internt horisontalt (på tværs af institutter og fakulteter); fx samarbejdsaftaler om undervisning vertikalt (fakultet og studienævn), herunder uddannelsesstrategiske tiltag på fakultetsniveau Samarbejde – eksternt aftagerpanel/-grupper andre uddannelsesinstitutioner Kvalitetssikring (div. løbende evalueringer, selvevalueringer, bemandingsnotater, semesterstyring, studiemiljø, koordinering og opfølgning på SN- og SE-rapporter, årshjul, ...) Politikker og retningslinjer for studerende, SN, studiesekretærer, semesterkoordinatorer, etc. Uddannelsesportefølje; prækvalifikations- og akkrediteringsansøgninger, lukninger, sammenlægninger Faglig ledelse og informering af SN-sekretærer og studiesekretærer Disciplinærsager; plagiering, eksamenssnyd, adfærd Studiemiljø (ruskurser, studiecaféer, opfølgning på undersøgelser, bevillinger til studerende, etc.) Administrativ support (skemaer, web-sider, etc.)

12 Tema 2: Matrixorganiseringens afskaffelse – konsekvenser
Armslængde Sikring af forskningsbaseret undervisning Behandling af klager over undervisning, studiemiljø, studieadministration mm. Hvordan undgås fra ”vagthund” til ”skødehund”? Tværgående koordinering og samarbejde Fordeling af ressourcer (undervisningsrekvisitioner) på tværs af institutter Tværfaglige uddannelser (studieordninger, semesterstyring) Tværgående samarbejde om studieledelsesudfordringer

13 Tema 3: Konsekvenser af ny økonomimodel for tværgående samarbejde
Uden matrixorganisering og med ny økonomimodel, hvor det enkelte institut modtager alle STÅ-indtægter for én eller flere uddannelser, som de er ansvarlige for: Hvordan sikres fortsat tværgående samarbejde, herunder rekvirering af forskningsbaseret undervisning i andre institutter?

14 Tema 4: Samspil mellem prodekan, SL og IL
Hvordan sikres det, at SL ikke bliver lusen mellem dekanens og institutlederens negle? IL refererer til dekan SL refererer til IL SL pålægges opgaver af prodekan Den nuværende struktur (på EST) SL refererer til (pro)dekan D PD IL D SL PD IL SL

15 Tema 5: Udpegning af SL via indstilling fra SN og godkendelse af dekan/IL?
Uni-loven § 13. Bestyrelsen udarbejder universitetets vedtægt og ændringer hertil. Ministeren godkender universitetets vedtægt. Stk. 2. Vedtægten skal fastsætte de nærmere regler om: 6) Etablering, sammensætning og opgaver, der varetages af akademisk råd, aftagerpanel, ph.d.-udvalg, studienævn og eventuelt repræsentantskab samt om studienævnets indstilling af studieledere. AAU’s nye vedtægt (udkast) §46. Dekanen har bl.a. følgende opgaver: at udpege og afsætte studieledere efter indstilling fra det eller de berørte studienævn, jf. § 65  Bemærkning: Kompetencen til at udpege og afsætte studieledere efter indstilling fra det eller de berørte studienævn foreslås fastholdt hos dekanen med henblik på at sikre, at dekanen (og prodekanerne for uddannelse og forskning) fortsat har det overordnede blik og for at sikre, at der fortsat fokuseres på forskning og uddannelse. Udfordring/dilemma: IL gives ansvar for uddannelse, men ingen indflydelse på udpegningen af ”sin” studieleder

16 Tema 6: Samspil mellem IL/SL og studienævnet/-ene
Ledelsesansvar vs. demokrati IL/SL har ledelsesansvaret De demokratisk valgte medlemmer af SN har ansvaret for sammensætningen af studieordninger mm., som bl.a. har økonomiske og kvalitetsmæssige konsekvenser Bør SL og SN-formandskab være adskilt eller kan de være samlet i samme person? Hvis samlet: Er dette realistisk set ift. 'chain of command' og opgaveportefølje? Hvis adskilt: Fordeling af roller og ansvar mellem SL og SN-formand? Er studieledelse (SL) en fuldtidsbeskæftigelse eller deltids med forskningsforpligtelse? NB: Det forudsættes, at hvert institut har mindst ét studienævn

17 Tema 7: Rekruttering af studerende til uddannelserne
Vigtigt med lokalt forankret, ledelsesmæssigt ansvar for rekruttering til ”egne” uddannelser / grupper af uddannelser (fx ingeniøruddannelser) Institutniveau (egne uddannelser) Fakultetsniveau (grupper af uddannelser)

18 Tema 8: ??

19 Fordeling af opgaver: Beskrivelse af temaer
Udfordring / dilemma: Berørte parter: Anbefalet proces for løsning: Anbefalede parter i udformning af løsning: Anbefalet tidshorisont for proces: Relationer til de 4 spor: Temabeskrivelse foretaget af:

20 Eksempel: Beskrivelse af tema 1
Tema: Identifikation og beskrivelse af studieledernes nuværende ledelsesmæssige opgaver samt fordeling af opgaverne i den nye organisering Udfordring / dilemma: Placering af de ledelsesmæssige opgaver, så der ikke mistes ledelseskraft og nærhed til genstandsfeltet og der sikres klare relationer til den administrative søjle Berørte parter: Institutleder, prodekan for uddannelse, studiechef Anbefalet proces for løsning: Arbejdsgruppe Anbefalede parter i udformning af løsning: IL, SL, PD, SC Anbefalet tidshorisont for proces: Inden sommerferien Relationer til de 4 spor: Det studieadministrative spor Temabeskrivelse foretaget af: Uffe Kjærulff

21 Fordeling af opgaver: Temaerne
Fordeling af studieledernes nuværende ledelsesmæssige opgaver i den nye organisering (UK) Matrixorganiseringens afskaffelse – konsekvenser Konsekvenser af ny økonomimodel for tværgående samarbejde, herunder rekvirering af forskningsbaseret undervisning i andre institutter Samspil mellem prodekan, SL og IL Udpegning af SL via indstilling fra SN og godkendelse af dekan/IL? Samspil mellem IL/SL og studienævnet/-ene Rekruttering af studerende til uddannelserne ??

22 Møde 2 (14. maj kl. 15.15-17.00): Drøftelse af temabeskrivelser og aktivitetsplan
Præsentation og drøftelse af temabeskrivelser OBS: Relationer til de 4 spor i projektet (med økonomi-administration og studieadministration som de primære) Præsentation og drøftelse af udkast til aktivitetsplan OBS: Er der behov for fast-track med afklaringer, der skal falde nu? Bl.a. for at økonomi- og uddannelsessporet kan handle Aktivitetsplanen bør række ud over 1. oktober 2018 Leverance af notat med temabeskrivelser og aktivitetsplan 17. maj (UK med støtte fra Nina og Jacob)

23 Tak for i dag!


Download ppt "Arbejdsgruppe vedrørende Uddannelsesledelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google