Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Smart Library Projekterfaringer & læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Smart Library Projekterfaringer & læring"— Præsentationens transcript:

1 Smart Library Projekterfaringer & læring

2 Forbehold Erfaringer fra Smart Library er ikke umiddelbart replikerbare til andre folkebiblioteksbygninger, fordi: Dokk1 er bestykket med mere og mere avanceret teknologi Skala: Dokk1 er speciel en biblioteksbygning med kæmpestore rum, store besøgstal, mange forskellige, samtidige aktiviteter, hvoraf mange (60 % af alle arrangementer) drives af partnere uden personalets medvirken. Det har derfor været vanskeligt at overskue aktiviteter ved manuelle tællinger

3 Hvad har vi lært som vi ikke vidste allerede?
Viden om nye kvalitative og kvantitative metoder, som kan levere data om borgere i biblioteksrum Eksempler på resultater: Brugeroplevelser af udstillinger Differentiering af opfattelsen af ”studerende” som gruppe i biblioteksrum (nogle er iværksættere eller arbejdssøgende) Faktuel viden om fordeling af besøgende på ugedage og timer – over en lang periode Sammenhæng mellem vejrdata og besøgstal

4 Kan vi svare på nogle af de spørgsmål vi havde fra starten?
Opholdstid SVAR: Tællekamera og CMX system giver indikationer, men tallene er behæftet med usikkerhed Sporing af flokke og analyse af adfærdsmønstre SVAR: Data fra Alexandra Instituttets sensorer kan bruges til trendanalyser og relative forhold mellem zoner. CMX systemet kan muligvis det samme. Antropologiske metoder giver mere kvalitative svar Hvad laver folk i Dokk1? Sidder de sammen – sidder de alene? Bevæger de sig rundt? Hvor mange kommer alene og hvad laver de alene? Og hvorfor? SVAR: Ingen af de teknologiske metoder kan besvare disse spørgsmål. Antropologiske metoder og observationer kan give indsigt.

5 Anbefalinger Kvantitative metoder kan give data om antal. Vær opmærksom på, om data baseres på antal devices eller antal mennesker. Undersøg, hvordan metoden kalibrerer i forhold til fejlkilder. Manuelle tællinger nyttige som kontrol Kvalitative metoder kan give data om brugeroplevelse og bruger grupper: ”hvem”, ”hvorfor”, ”hvordan”. Tidskrævende. Masser af nye muligheder er på vej Samarbejde med netværk og forskere er nødvendig


Download ppt "Smart Library Projekterfaringer & læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google