Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Maja Lundemark Andersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Maja Lundemark Andersen"— Præsentationens transcript:

1 Maja Lundemark Andersen
Empowerment forudsætninger forskelle og forandringer -inddragelse - i vejledning Maja Lundemark Andersen

2 Maja Lundemark Andersen
Socialrådgiver, Supervisor, Ph.d. i socialt arbejde. Lektor i socialt arbejde AAU. Har arbejdet med udvikling af empowerment som begreb i teori og praksis siden 1989 Har de sidste 9 år forsket i socialt arbejde med afsæt i brugerperspektiver og praksisforskning.

3 Baggrund Fokus på udvikling af empowerment i teori og praksis i mange år Omsætning af empowerment i et krydsfelt mellem NPM og NPG Observationer og praksisforskning i Silkeborg , Inddragelse i praksisprojekt Ålborg Omsætning af empowerment kræver direkte adgang til ”maskinrummet” Direkte supervision, læring i praksis og metarefleksion som centrale metoder

4 Hvorfor empowerment? Skift i paradigmer – fra passiv til aktiv Stiller nye krav til professionernes tilgang Påfaldende at brugernes ressourcer ikke anvendes aktivt Brugernes perspektiver som afsæt for analyse og handling i det sociale arbejde. Demokratisk fordring eller pas dig selv filosofi?

5 Empowerment er…. Lee Staples 1993
en proces, hvor magt blive udviklet, faciliteret eller stadfæstet med det formål at underpriviligerede individer og grupper: Kan øge deres ressourcer Styrke deres selvbillede Opbygge evne til at handle på egne vegne inden for psykologiske, sociokulturelle, politiske og økonomiske områder Lee Staples 1993

6 KONTANTHJÆLPSREFORM Empowerment indskrevet under overskriften: Den enkelte skal have ejerskab for egen indsats. Øget indflydelse til borgeren. Der iværksættes et forsøg i 2014, som inddrager viden om empowerment og derigennem understøtter jobcentrenes arbejde med at sikre borgeren indflydelse på sin egen situation.

7 Dominerende varianter
En neoliberal forståelse – borgeren skal have valgmuligheder – skal tage ansvar – forfølge egne mål En socialliberal variant – inddragelse og individuel myndiggørelse af mennesker – inddrage netværk til støtte og samarbejde En samfundskritisk tilgang – en kollektiv bevidstgørelse – forbedre handlemuligheder – påvirke strukturer og undertrykkende forhold.

8 Klientisering Klientgørelse handler ikke kun om, at en person passiveres og bliver mere og mere afhængig af det sociale velfærdssystem. Klientgørelse handler også – og måske snarere – om en proces, som kendetegner de fleste møder mellem individer og velfærdsinstitutioner: nemlig en proces, hvor menneskelige problemer oversættes til system sprog; Hvor individets situation afklares ud fra institutionelt fastlagte diagnoser og forståelsesrammer Hvor klienter tilpasses kategorier, der modsvarer de foranstaltninger og handlingsmodeller, velfærdsinstitutionerne råder over Järvinen og Mik-Meyer: At skabe en klient

9 At skabe et empowering møde – en empowering vejledning
Den professionelle rolle er en formidling af magt. Etablering af kontakt er en forudsætning for et menneskeligt møde Et møde må defineres på baggrund af kontakt, kommunikation, dialog, ligeværdighed (ikke lige stillet)og formål

10 Fokusområder Arbejde med dagsordner, visualiseringer og opsummeringer i samarbejde med borgerne Fokus på sprog, kommunikation, mødet og interessen for den anden Arbejde med tydelighed og udvikle kommunikative strategier Information, orientering og vejledning er ikke i sig selv empowering Venlighed, hjælpsomhed og nænsomhed er ikke i sig selv empowering

11 punkter til forbedring
Dagsorden, struktur, tid og klare rammer At lede en samtale uden selv at sige det meste Tydelig og klar tale Gennemsigtighed og rene budskaber For meget rutine for lidt autenticitet For få kommunikative strategier, som der kan vælges mellem Manglende opsummering - CHECK altid forståelse Inddragelse, deltagelse, ejerskab – hvornår, hvordan og med hvem? Vejledning som styring – vejledning som demokratisk dannelse?

12 Den ”tabte” inddragelse
Inddragelse og empowerment er ikke det samme Hvad er inddragelse? Begrebet skal defineres og omsættes til handlinger Oversættes i handling ofte til orienteringer om de professionelles handlinger og beslutninger. Omfang og rækkevidde af inddragelse skal også defineres. Inddragelse i vejledning? Inddragelse, indflydelse og medbestemmelse er ikke det samme. Forventer, at både borgere og medarbejder tager del og bidrager til at udvikle og drive vores organisation Sparringsgrupper – panel af medarbejdere – høringsgrupper Demokratitjek … Ikke-viden = det mest kompetente undersøgelsespunkt Infrastruktur der fungerer:! – har vi det vi skal bruge – er der noget vi mangler Organisation, der er dynamisk og demokratisk Infrastruktur Ledelsesniveau – ledelsesdelen Ledelsens omsætning Omsætning ifht. borgerne

13 In progress – inddragelses stige 
6. Ejerskab til egen sag og interventioner Selvbestemmelse og aktør 5. Delegeret magt Medbestemmelse og delvis aktør og medspiller 4. Deltagelse i dagsorden, delvist partnerskab Medindflydelse og medspiller 3. Informeres og høres Medindflydelse og informant 2. Informeres og/eller pålagt inddragelse Informant 1. Ikke inddragelse/manipulation Passiv rolle :

14 Basis for inddragelse Kontakt Møde den anden, så det er muligt at vide, hvad den anden tænker og forstår Sikre tydelighed Kommunikere så medejerskab til dialogen kan skabes Udvikle et samarbejdssprog Vejledning i hvad, hvordan og hvorfor? Relevans for hvem? Spørge ind / være undersøgende / nysgerrig Tænke i dilemmaer og ikke i løsninger Åbne op og involvere

15 Hvordan? Tydelig og klar definition af situation, roller og forventninger Autentisk kommunikation og interaktion Åbenhed om antagelser og forestillinger Tydelige enkle spørgsmål Undre sig og være nysgerrig Respons på udsagn, kropssprog og dobbelttydighed Lad borgerne selv resumere mødets resultat.

16 Kommunikative håndtag
Spørg hvilke forandringer brugerne ønsker. Respekter deres ønsker og tilbyd dit partnerskab – også når de ikke ønsker forandringer Vær opmærksom på detaljer, der er vigtige for brugerne Undersøg hos brugerne, hvad det næste skridt er Arbejd med brugernes mål – bank på til deres drømme Stil simple spørgsmål – undlad at antage eller formode Giv magten fra dig – lad være at holde oplysninger tilbage

17 Vigtige redskaber i møder- dagsorden
Lave en dagsorden i samarbejde med borgeren Være forberedt Være klar til at lytte Give borgeren tid til at læse Bruge tavlen

18 Visualisering dagsordener - giv tid og sæt i arbejde
VÆR TIL STEDE og brug situationen Opfind dit samarbejdssprog… - overblik - hvor er du nu? Hvor kom vi fra? Hvor skal vi hen? Hvornår? Med hvem Tidsramme og muligheder - på en oversigtlig kalender Kalenderbrug, tidslinjer, tegninger, billeder

19 Kvittere for modtagelsen
Udvikle forskellige responssystemer, som giver borgeren en fornemmelse af, at det, de siger: Bliver hørt Bliver forstået Er værdifuldt Kan anvendes konstruktivt Anerkendes som et ligeværdigt bidrag til et fælles projekt og i et samarbejde

20 Borgeren opsummerer Fordi – det, som borgeren har hørt er det centrale i samtalen Det, som borgeren ikke har med er også vigtig viden – til dig som professionel Borgerens opfattelse af samtalen er det centrale Skal bruges som afsæt for de næste samtaler og kærlig selvkritik Skal skabe nye ideer og kreative input

21 Krav om inddragelse Uanset mængde og omfang af vejledende samtaler må der i enhver samtale kunne identificeres empowering elementer: Nysgerrige spørgsmål – hvordan er du landet her? Hvad skal der ske? Har du noget i dine tanker? Information om rammer, muligheder og overblik? Hvordan giver det mening for dig ? Borgerens opsummeringer og samtale om samtalen - hvordan har du med at snakke med mig? Meta snak og løbende evalueringer?

22 At være subjekt for sig selv
At bedrive ledelse er også et spørgsmål om at få medarbejdere til at være subjekter for sig selv i arbejdet At vejlede kan også være et udtryk for at rammer for subjektiverings processer At arbejde med empowerment handler om at muliggøre at borgere er subjekter for sig selv fremfor objekt for en indsats At være subjekt for sig selv betyder ikke, at man selv er skyld i… og selv er ansvarlig for.. Empowerment er ikke en ”pas dig selv” filosofi 

23 Centrale udviklingspunkter
Inddragelse skal forstås differentieret, altid mulighed for at stile højere på trappen Inddragelse skal have fokus på trin, proces, rolle og agens Håndfaste retningslinjer, observationer, direkte supervision og og udvikling af interne feedback kulturer

24 Tak for opmærksomheden
Kontakt:


Download ppt "Maja Lundemark Andersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google