Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af Sherpa HR- og forretningsudviklingschef Helle Mørk Balling, Sherpa.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af Sherpa HR- og forretningsudviklingschef Helle Mørk Balling, Sherpa."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af Sherpa HR- og forretningsudviklingschef Helle Mørk Balling, Sherpa

2 ”Vi ses på mandag” …Der er ikke noget Jytte ønsker sig mere end at kunne sige ”vi ses på mandag” til sine kollegaer og elever… Efter mange år som MEGET AKTIV lærer og adskillige ekstra tillidsposter…gik Jytte ned med stress, der sidenhen er blevet til depression – det er her Sherpa møder Jytte…

3 Ønsket om en almindelig hverdag

4 ”Vi ses på mandag” …I dag er Jytte fuldtidsansat som lærer. Hun er klasselærer i en 1. klasse og hun nyder at sige ”vi ses på mandag” til sine kollegaer og elever… Jytte havde behov for at mødes med Sherpa en enkelt gang efter hun var startet - mere for at snakke hendes strategier igennem og blive skarp på, hvilke der virker nu da hun er fuldt kørende igen, med en del ny læring i bagagen.

5 55 Inklusion – to beskæftigelsesmæssige indsatser

6 Personerne bag Inklusion Forretningsudvalget Professor Merete Nordentoft og Forskningsoverlæge Lene Eplov fra Psykiatrisk Center København samt direktør Trine Lindahl, Sherpa Forretningsudvalget Professor Merete Nordentoft og Forskningsoverlæge Lene Eplov fra Psykiatrisk Center København samt direktør Trine Lindahl, Sherpa Styregruppen Region hovedstadens Psykiatri, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Psykiatrien i Region Syddanmark, BIF Københavns Kommune, Odense Kommune og Sundhedsministeriet Styregruppen Region hovedstadens Psykiatri, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Psykiatrien i Region Syddanmark, BIF Københavns Kommune, Odense Kommune og Sundhedsministeriet Referencegruppen Poul Nyrup, Det Sociale Netværk; Malene Friis Andersen, NFA; Jan Høgelund, SFI; Anne Lindhardt, PsykiatriFonden; Knud Kristensen, Sind; Nils Holmquist Andersen, LAP; Ebbe Henningsen, Bedre Psykiatri; Bettina Post, Socialrådgiverforeningen; Kim Graugaard, DI Robert E. Drake og Gary R. Bond fra Dartmouth University; Susan McGurk, Centre for Psychiatric Rehabilitation, Boston University Referencegruppen Poul Nyrup, Det Sociale Netværk; Malene Friis Andersen, NFA; Jan Høgelund, SFI; Anne Lindhardt, PsykiatriFonden; Knud Kristensen, Sind; Nils Holmquist Andersen, LAP; Ebbe Henningsen, Bedre Psykiatri; Bettina Post, Socialrådgiverforeningen; Kim Graugaard, DI Robert E. Drake og Gary R. Bond fra Dartmouth University; Susan McGurk, Centre for Psychiatric Rehabilitation, Boston University

7 Diagnose Skizofreni, bipolar sindslidelse, gentagne depressioner Forsørgelse Førtidspension, kontanthjælp Ansættelse Jobkonsulent finder arbejdsplads og bruger får støtte på arbejdsplads – det samme gør arbejdsgive Fælles mål: Alle kommer i arbejde eller i uddannelse Diagnose Angst, depression og nydiagnosticerede bipolar sindslidelse Forsørgelse Dagpenge, kontanthjælp, A-kasse Ansættelse Bruger søger på ordinære vilkår – ofte uden arbejdsgiver kender til psykisk sygdom Matchgruppe II + III

8 Hvad er Sherpa?

9 Målgruppe

10 Individualiserede mentorstøtte baseret på psykiatrisk viden Koordinering Karriererådgivning Uvildig hjælp til afklaring af privatøkonomien Hvad er Sherpa? Samtykke erklæring

11 Individualiseret mentorstøtte Mentorernes tilgang 1.Etablering af relation 2.Afdækning af ressourcer og problemer indenfor hverdagsliv og arbejdsliv 3.Opstilling af overordnet mål og herefter delmål 4.På baggrund af 2 og 3 udarbejdelse af en handleplan 5.Realisering af handleplan

12 Sherpa sikrer livskvalitet Koordinering Opsøgende overfor sagsbehandlere og behandlere, viderebringer viden, bisidder Karriererådgivning Sætte jobmål, strategi, skrive CV og ansøgning, Job-samtaletræning, den gode jobstart Mentorstøtte Struktur, bolig, bisidder, venner/familie, fritid og sundt hverdagsliv Privatøkonomi Økonomisk overblik, gældsrådgivning, (Settlementet) Virksomhedsrettet indsats Jobsøgning, fastholdelse, kontakt til arbejdsgiver, skånetiltag, Hotline Bruger

13 Karriererådgivning Hvad kan du? Hvad vil du? Hvad vil du være med til? Drømmen/troen på… Hvordan kan du bruge din kompetence fremadrettet?

14 Hvad har vi også fokus på i karriererådgivningen? Behandlings- psykiatrien Job/udd. …KRAV verden Job/udd. …KRAV verden ”Stil krav – ha’ forventninger – giv mig opgaver”… = værdighed Patricia Deegan ”Stil krav – ha’ forventninger – giv mig opgaver”… = værdighed Patricia Deegan

15 Mentor er primær koordinator – ingenting aftales uden om mentor (internt) Mentorstøtten foregår primært i hjemmet Karriererådgivningen foregår altid hos Sherpa Samarbejde mentor og karriererådgiver

16 Sherpa principper 1.Sherpa er brugerens støtte. Sherpa er ikke behandler og optræder ikke som en myndighed, men arbejder på baggrund af brugerens samtykke og ved fuldmagt 2.Det er brugerens mål der driver processen - brugeren tager ejerskab. Fokus på ressourcer, men i erkendelse af begrænsninger 3.Den indsats, der gives, tager sit afsæt i brugerens aktuelle situation, er fleksibel og tidsubegrænset og er baseret på personens præferencer og valg

17 Sherpa principper 4.Målet er at brugeren kommer direkte i arbejde eller uddannelse, og ikke i lange afklaringsforløb 5.Sherpa ser ikke den psykiske sygdom i sig selv som en hindrende faktor for at komme i arbejde, men der tages højde for evt. behandlingsmæssige anbefalinger om, at vente med job- eller uddannelsesstart 6.Sherpas indsats koordineres med indsatser fra sundhedsvæsenet, social – og beskæftigelsessektoren, således at der er tale om en samordnet indsats

18 Sherpa principper 7.Inden jobstart har brugeren i samarbejde med Sherpa afdækket om der er overensstemmelse mellem arbejdsevne og jobmål, og efterfølgende fortages der løbende evaluering baseret på de konkrete erfaringer på arbejdspladsen 8.Sherpa bruger alle faglige ressourcer i teamet overfor hver eneste bruger for at sikre en tværfaglig og individuelt tilrettelagt indsats

19 Sherpa værdier  Håb og respekt  Forskelligheder/diversitet er centralt for at komme sig, hvorfor hjælp og støtte skal være individuelt tilpasset  Fælles beslutningstagen  Bygger på den enkeltes styrker og evner  Selvbestemmelse og empowerment  Fokus på at komme i arbejde/uddannelse

20 Også en del af metoden… Alle visitationer præsenteres på et samlet møde 1-2 gange ugentligt, her tages der stilling til hvem der er bedst egnet mentor for brugeren Præsentation og tværfaglig sparring af brugerne  Efter 1 måned  Efter 3 måneder  Efter 6 måneder  Derefter hvert ½ år Temamøde for mentorerne Fredagsmøde for alle ansatte Supervision for mentorerne Temamøde for mentorerne Fredagsmøde for alle ansatte Supervision for mentorerne

21 Mest efterspurgte mentorydelser Elementer i den individualiserede støtte er:  Strukturering og prioritering  Hjælp til forberedelse af vigtige samtaler  Bisidder ved vigtige samtaler  Støtte til diverse opgaver i hverdagslivet  Kontakt til pårørende og venner  Hjælp til at leve med sygdommen

22 Erfaringer  Fastholde fokus på jobmål  Stil krav  Netværk, inddragelse af pårørende  Åbenhed omkring sygdom  Tålmodig  Fleksibilitet og tilgængelighed  Giv ansvaret tilbage og ikke overtage handlingerne  Studieteknik  Opsøgende adfærd

23 Tak for opmærksomheden Kontaktdata Helle Mørk Balling Mail: helle@team-Sherpa.dk Mobil: 2226 3312 Kontaktdata Helle Mørk Balling Mail: helle@team-Sherpa.dk Mobil: 2226 3312


Download ppt "Præsentation af Sherpa HR- og forretningsudviklingschef Helle Mørk Balling, Sherpa."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google