Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konference om kvalitetsreformen torsdag den 2. oktober 2008 Kvalitetsreformen på sundhedsområdet v. Kontorchef Svend Særkjær, Ministeriet for Sundhed og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konference om kvalitetsreformen torsdag den 2. oktober 2008 Kvalitetsreformen på sundhedsområdet v. Kontorchef Svend Særkjær, Ministeriet for Sundhed og."— Præsentationens transcript:

1 Konference om kvalitetsreformen torsdag den 2. oktober 2008 Kvalitetsreformen på sundhedsområdet v. Kontorchef Svend Særkjær, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

2 Kvalitetsreformen på sundhedsområdet sætter fokus på tre områder Fysiske rammer handler om forbedring af bygninger og rammerne for det daglige arbejde. Fx investering i en moderne og bæredygtig sygehusstruktur. Ledelse og faglighed er de initiativer, der har med ledelse, attraktive arbejdspladser og udvikling af den faglige kvalitet at gøre. Fx udbredelsen af gode erfaringer med accelererede og sammenhængende patientforløb, samt midler til efteruddannelse. Det er især her, du som leder står i centrum. Konkrete serviceløft er enkeltstående initiativer. Fx såkaldte pakkeforløb for alle kræftformer og sammenhængende behandlingsforløb for patienter med kroniske sygdomme.

3 Vigtige initiativer på sundhedsområdet

4 1. Fysiske rammer: Investeringer i en ny sygehusstruktur Kvalitetsfond med 50 mia. kr. til målrettede velfærdsinvesteringer i 2009-2018 – heraf 25 mia. kr. til medfinansiering af sygehusinvesteringer Samling af højt specialiserede behandlinger og akutberedskab Enestuer på sygehuse til indlagte patienter, som det er relevant for Ekspertpanel om sygehusinvesteringer og strukturændringer Ekspertpanelet afgiver indstilling til regeringen medio november. Regeringen udmelder 1. februar 2009 efter dr ø ftelse med Danske Region en samlet tilsagnsramme for de enkelte regioner. Der udmeldes i f ø rste omgang en tilsagnsramme p å 15 mia. kr. Udvikling og udbredelse af nye arbejdsformer og ny teknologi, der giver bedre kvalitet og mere tid til omsorg

5 2. Ledelse og faglighed (I) Taskforce om arbejdstilrettelæggelse og opgaveglidning (strategi i 2008)  Undersøge, hvordan medarbejdernes kompetencer kan anvendes bedst muligt  Belyse, hvordan det sikres, at opgaverne ikke varetages på højre specialiseringsniveau end nødvendigt  Belyse, hvordan det bedst kan understøttes, at opgaverne løses i teams med fleksibel arbejdsdeling Efteruddannelse af bl.a. sygeplejersker Ekstra midler til udvikling af medarbejdernes kompetencer Indsats for bedre arbejdsmiljø, fx anerkendelse af en god indsats, nedbringelse af sygefravær, målinger af medarbejdertilfredshed

6 2. Ledelse og faglighed (II) Styrket uddannelse af ledere på plejehjem, daginstitutioner og sygehusafdelinger Regelmæssig evaluering af lederne God ledelse skal anerkendes og belønnes Offentlige ledere skal have et klart ledelsesansvar og rum til at lede

7 3. Konkrete initiativer (I) Kvalitetsstandarder Akut handling og klar besked til patienter med livstruende kræft- eller hjertesygdomme Fast kontaktperson for patienter på sygehus Hurtigt akutberedskab (hjælp inden for 15 min. – under normale omstændigheder) Enestuer til patienter, som det er relevant for og som ønsker det Rettigheder og frit valg Bedre vejledning til patienter om frit valg i sundhedsvæsenet Synlige brugerrettigheder Udvidet frit valg, når sygehuset aflyser operation Udvidet frit valg til diagnostiske undersøgelser Ophævelse af kilometergrænse for valg af egen læge Frit valg af gentræning og vedligeholdelsestræning Lettere adgang til egen læge Kommissioner Forebyggelseskommission og national handlingsplan for forebyggelse Bedre kvalitet hos egen læge – vision for almen praksis

8 3. Konkrete initiativer (II) Forebyggelse og kronisk sygdom Bedre planlægning af forløb for patienter med kronisk sygdom Patientundervisning og egenbehandling for patienter med kronisk sygdom Udvikling af forskning i effektiv forebyggelse Undersøgelse af effekt af helbredstjek Mere sikker medicinering Udbredelse af sundhedstegnet Aftaler mellem plejehjem og egen læge Oprettelse af online patientnetværk Større fleksibilitet i skoleundersøgelser Kvalitet og dokumentation Udbygning af oplysninger om faglig kvalitet på sygehuse Oplysninger om faglig kvalitet hos praktiserende læger, speciallæger og i den kommunale sundhedssektor Indberetning af fejl og utilsigtede hændelser i den primære sundhedssektor Indberetning fra patienter om fejl og utilsigtede hændelser på sygehuset og i den primære sundhedssektor Bedre grundlag for forebyggelsesindsatsen i kommunerne Nyt patientklagesystem Evaluering af sundhedsaftaler

9 3. Konkrete initiativer (III) Den danske kvalitetsmodel – akkreditering på sundhedsområdet Bedre dokumentation og akkreditering muliggør målretning af tilsyn Sygehuse i kvalitetsnetværk Synliggørelse af omkostningseffektive behandlinger Hurtigere udbredelse af bedre og mere effektive metoder til sygdomsbehandling Institutionerne skal have større frihed til at løse opgaverne Afbureaukratisering

10 Afbureaukratisering på det regionale sundhedsområde Formål med afbureaukratiseringsprogrammet:  Afvikle unødig registrering og administrative byrder for frontmedarbejdere  Identificere registreringsopgaver og arbejdsgange, der kan optimeres og forenkles  Bedre registrering og dokumentation på sundhedsområdet Afbureaukratiseringsprogrammet indeholder 4 delinitiativer: 1.Identifikation af, hvilke reguleringer, dokumentationskrav og administrative opgaver, der opfattes som unødigt bebyrdende og hæmmende via interviews, workshops og konference med deltagelse af ledere og frontmedarbejdere på sygehusene 2.Kortlægning og måling af frontmedarbejdernes arbejdsopgaver gennem interviews med sundhedspersonale 3.Bedre og mere fokuseret dokumentation til sikring af en pålidelig og rettidig sundhedsstatistik 4.Udfordringsret: Sundhedspersonalet får mulighed for på forsøgsbasis at opsætte eksisterende regional eller statslig regulering, hvis dette ikke strider mod tungtvejende hensyn

11 Implementering af kvalitetsreformen Status på implementering af kvalitetsreformen: 84 oprindelige initiativer, samt 3 nye kvalitetsinitiativer er dækket af indgåede aftaler i forbindelse med finansloven for 2008. 48 initiativer gennemføres administrativt inden for eksisterende rammer 42 initiativer indgår i prioriteringen af FL09, samt i forbindelse med etablering af Kvalitetsfonden og ved udmøntningen af den resterende kvalitetspulje 4 initiativer søges finansieret andetsteds, fx via satspuljen eller globaliseringspuljen 2 initiativer er udsat

12 Afrunding Formålet med kvalitetsreformen: At udvikle kvaliteten i den offentlige sektor At forbedre arbejdsgangene og servicen i den offentlige sektor til gavn for både brugere og medarbejdere Hvordan? Bedre ledelse Forbedrede arbejdsgange (’work smarter, not harder’) Opgaveglidning Investeringer i nye bygninger og apparatur (samling af akutte beredskaber) Udbredelse af gode eksempler og bedste praksis


Download ppt "Konference om kvalitetsreformen torsdag den 2. oktober 2008 Kvalitetsreformen på sundhedsområdet v. Kontorchef Svend Særkjær, Ministeriet for Sundhed og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google