Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samarbejde mellem TECHCOLLEGE og UU-Aalborg omkring efteruddannelse i udlandet 26. maj 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samarbejde mellem TECHCOLLEGE og UU-Aalborg omkring efteruddannelse i udlandet 26. maj 2016."— Præsentationens transcript:

1 Samarbejde mellem TECHCOLLEGE og UU-Aalborg omkring efteruddannelse i udlandet 26. maj 2016

2 2 En af Danmarks største erhvervsskoler 30.000 elever/kursister årligt (= 2.498 årselever) 550 ansatte i alt 322 faglærere 9 uddannelsescentre/ 3 campuses TECHCOLLEGE

3 3 Mobilitet på TECHCOLLEGE

4 4 Guidance Goes Global, 2008-10 (Leonardo) Guidance Goes More Global, 2010-12 (Leonardo) Guidance for VET, 2012-14 (Leonardo) TCAA mobility 2014-16 (Erasmus+) 25 mobilitetsophold i alt med 4 deltagere i 1 uge 97 deltagere i alt (67 TCAA-lærere/vejledere + 30 UU-vejledere) Ny bevilling på vej, 2016-18 (Erasmus+ Charter) – på ”lavere blus” Fire samarbejdsprojekter med UU-Aalborg siden 2008

5 Rammerne og indhold i studiebesøgene… Korte mobilitetsophold af 1 uges varighed for lærere/vejledere fra TCAA og UU-Aalborg. Hver gruppe består af 4 deltagere: 2-3 lærere/vejleder fra TECHCOLLEGE og 1-2 vejledere fra UU-Aalborg Deltagerne gennemfører et relevant, fagligt arbejdsprogram internt i partnerorganisationen og hos dennes netværk af vejledningsudbydere, praktikvirksomheder osv. Programmet fokuserer på "best practise" ift. vejledning af elever til EUD og promovering af deltagelse i international mobilitet for EUD-elever. De nærmere tidspunkter for mobilitetsopholdene bliver aftalt med partneren inde for perioderne september-november og marts-maj med max. 2 ophold per halvår inden for hvert projekts levetid.

6 Forberedelse af studiebesøgene… Program – Koordineres med værterne Faglig forberedelse – Materiale om din arbejdsplads (visitkort, pjecer, PowerPoints etc.) – Information om EUD og vejledning i Danmark – Info om partnerorganisationen (f.eks. fra website) Kulturel forberedelse – Info om landet/regionen generelt (”Turen går til…” og lignende) – Info om landets kultur (”Dos and Dont’s” f.eks. fra Google) – ”Gaver” Evt. dialog med værterne per e-mail

7 Den udenlandske partner: Akureyri Comprehensive College. Verkmenntaskólinn á Akureyri, VMA, Island https://www.vma.is/is/moya/page/skolinn_kynning_enska Kontaktperson: International koordinator Jóhannes Árnason jarn@vma.is +354 846 9030 Eksempel på udenlandsk partnerskole…

8 Flere partnereksempler…

9 Afrapportering – eksempel:

10 Eksempler på god praksis: I Lyon i Frankrig havde man eksempelvis et decideret vejledningshus på partnerskolens campusområde. Stedet var døgnbemandet og bød på et varmt, hyggelig og hjemligt miljø. Her kunne alle typer elever komme med alle typer problemer og få hjælp at studievejledere, coaches osv. Et fint set-up, selvom normeringen ikke var optimal. På TCAA er vi fra starten af skoleåret 2014/15 gået over til en form for campus-organisering. Og på skolens hoved-campus er der nu – om ikke et hus – så dog et samlet område, hvor alle vejlednings- og service funktioner rettet mod eleverne, er samlet. Selvom dette initiativ ikke er direkte afledt af besøget i Frankrig, så har det i gennemførelsen betydet noget, at vejledere fra skolen i praksis har set, at denne form for organisering virker i praksis i et andet EU-land. Ligeledes betyder det noget for rekrutteringen af nye elever, at skolen kan tilbyde et understøttende læringsmiljø. På Island og til dels i Finland har deltagerne set, hvordan man på ungdomsuddannelsesniveau i høj grad har integreret de forskellige typer uddannelse (EUD, STX, HHX, HTX etc.). Dels nedsætter det graden og effekten af det valg, der skal træffes efter folkeskolens afgangsprøve, og dels er det med til at nedbryde det kraftige skel mellem den håndværksmæssige og den mere boglige retning af uddannelse. Samtidig undgår man noget af den stigmatisering, der følger med det at have valgt en EUD. Denne praksis er identificeret som et godt eksempel på, hvordan man kan gøre EUD til et mere populært og blandt unge mennesker socialt acceptabelt valg på bekostning af gymnasiet. Det ligger ikke inden for den enkelte deltagers muligheder, at ændre dette i praksis i Danmark, men man kan naturligvis hver især argumentere fra de platforme, man nu har. På TCAA har vi i mange år kørt både EUD og HTX på samme adresse (nu campus), og det er i projektets levetid blevet udvidet med EUX. Om denne udvikling skal fortsætte i retning af det, vore deltagere har set i udlandet er nok mere et politisk spørgsmål, men deltagerne har i hvert fald fået gode argumenter med hjem, som de kan bidrage med i debatten. En lang række deltagere fortæller om en udenlandsk praksis, hvor vejlederne, kontaktlærere, coaches osv. både før og under uddannelsesforløbet har en langt bedre og tættere kontakt med elevernes forældre, end vi er vant til i det danske EUD-system, også når det gælder elever over 18 år. Det styrker igen rekrutteringen og gennemførelsesgraden – ikke mindst for de frafaldstruede. På TCAA forholder vi os på EUD-siden primært til eleven og mester, mens forældrene ofte er marginaliserede. Det ser lidt bedre ud på HTX, men der er stadig langt til det, man har set i udlandet og til den tradition, man har på STX. Selvom vi også (for elever over 18 år) er oppe mod lovgivningen her, så har flere vejledere efter udlandsopholdet fået øjnene op for at søge elevens tilladelse til at inddrage forældrene i vejledningsindsatsen.

11 11 Mange konkrete ideer til forbedret praksis Større globalt udsyn for lærere/vejleder Større internationalt netværk Større involvering af lærere/vejledere i elevernes mobilitet Øget deltagelse i elevernes mobilitet på TECHCOLLEGE Styrkede relationer mellem medarbejder fra TECHCOLLEGE og UU-AALBORG Udfordringer: - frigørelse af lærere - skriftlig rapportering God aktivitet som er umagen værd Vurdering af samarbejdet…

12 12 Globalisering på TECHCOLLEGE og EUD generelt http://techcollege.dk/uddannelser/technology-college/elektriker/rejs-og-laer/ https://www.facebook.com/groups/PIU.Aalborg/?fref=ts


Download ppt "Samarbejde mellem TECHCOLLEGE og UU-Aalborg omkring efteruddannelse i udlandet 26. maj 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google