Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet – 2012 Grønlands Selvstyre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet – 2012 Grønlands Selvstyre."— Præsentationens transcript:

1 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet – 2012 Grønlands Selvstyre

2 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Indførelse af selvstyre Efter 30 års hjemmestyre fik Grønland i 2009 Selvstyre.

3 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Grønlands vej fra hjemmestyre til selvstyre 20 år efter indførelsen af Grønlandsk hjemmestyre: Anorakken strammer Stort set alle Hjemmestyrelovens sagsområder var overtaget af Grønland (hvilket dog ikke var til hinder for, at andre områder efter forhandling kunne overtages). Appetit på nye sagsområder (og måske især på udenrigsområdet) Ønske om at nå et skridt nærmere selvstændighed.

4 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Grønlands vej fra hjemmestyre til selvstyre År 2000 : Grønlands Landsstyre nedsætter en grønlandsk selvstyrekommission. År 2003 : Den grønlandske selvstyrekommission afgiver betænkning. Grønlands Landsting tilslutter sig anbefalingerne, herunder:

5 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Grønlands vej fra hjemmestyre til selvstyre En partnerskabskontrakt mellem Grønland og Danmark til afløsning af hjemmestyreloven Anerkendelse af at det grønlandske folk er et folk i folkeretlig henseende Det grønlandske sprog skal være landets officielle sprog Det grønlandske folk skal have ejendomsretten til alle naturgivne ressourcer Indførelse af gensidig forhandlingspligt mellem landsstyret og regeringen i udenrigsforhold

6 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Grønlands vej fra hjemmestyre til selvstyre År 2004: Den danske regering og det grønlandske landsstyre nedsætter en grønlandsk-dansk selvstyrekommission

7 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Rammer / kommissorium Formål: At sikre størst mulig ligeværdighed mellem Grønland og Danmark At øge det grønlandske folks selvbestemmelse i videst mulig udstrækning ….inden for rammerne af rigsfællesskabet/det danske riges grundlov

8 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Rammer / kommissorium Opgave: At fremsætte forslag til, hvordan Grønland kan overtage yderligere kompetence (inden for Grundlovens grænser) At fremsætte forslag til lovgivning om en nyordning for Grønland (Selvstyre)

9 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udkast til selvstyrelov April 2008: Den grønlandsk-danske selvstyrekommission afgiver betænkning. Betænkningen indeholder et udkast til selvstyrelov for Grønland.

10 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Folkeafstemning og parlamentarisk behandling 25. november 2008: Vejledende folkeafstemning i Grønland om forslaget til selvstyrelov. 75 % går ind for forslaget. 28. november 2008: Grønlands Landsting tilslutter sig forslaget til selvstyrelov Juni 2009: Selvstyreloven vedtages af det danske folketing (Ikrafttræden 21. juni 2009)

11 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Selvstyre-ordningen Overtagelse af nye sagsområder: Liste (1) : områder som Grønlands Selvstyre kan overtage på eget initiativ (når Selvstyret selv ønsker det) Liste (2) : områder som Grønlands Selvstyre kan overtage på eget initiativ, men efter forhandling med rigsmyndighederne Områder, som ikke optræder på listerne, kan overtages efter aftale mellem Landsstyret og regeringen, hvis området alene vedrører Grønland

12 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Overtagelse af nye områder Liste 1 omfatter: Færdselsområdet Formueretten Arbejdsskadesikring Dykkerområdet Rester under sundhedsområdet

13 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Overtagelse af nye områder Liste 2 omfatter bl.a. : Retsvæsen og våbenlovgivning Råstofområdet Udlændingelovgivning og grænsekontrol Selskabs- og regnskabslovgivning Familie- og arveretten Søfart og luftfart

14 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Overtagelse af nye områder Overtagelse af et område indebærer at såvel den lovgivende som den udøvende magt overgår til Grønland. Kompetencen til at lovgive og kompetencen til at administrere følges altså ad.

15 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Finansiering Hjemmestyre-ordningen: Regeringen kan efter forhandling med landsstyret lade et område overgå til Grønland med tilskud. Tilskuddet fastsættes med udgangspunkt i Danmarks hidtidige udgifter til områdets varetagelse Selvstyre-ordningen: Områder, som overgår til Grønland medfinansieres ikke af staten.

16 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Råstofområdet Hjemmestyre-ordningen: Fælles beslutningskompetence mellem Grønland og Danmark Administrationen var (siden 1998) placeret i Grønland Selvstyre-ordningen: Grønland har mulighed for at overtage kompetencen på området (men må selv betale…)

17 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Værdierne i undergrunden Hjemmestyre-ordningen: Indtægter op til 500 mio. kr. årligt deles. Retten til yderligere indtægter fastsættes ved lov, efter forhandling mellem regering og landsstyre. Selvstyre-ordningen: Indtægter tilfalder Grønlands Selvstyre Bloktilskuddet nedsættes med halvdelen af de indtægter, som ligger over 75 mio. kr. årligt. Hvis indtægterne bliver så store, at bloktilskud ikke udbetales, indledes forhandlinger mellem regering og landsstyre om en nyordning.

18 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Bloktilskuddet Hjemmestyre-ordningen: Årligt bloktilskud på finansloven, fastsat med udgangspunkt i, hvad overtagne områder kostede DK på tidspunktet for overdragelsen - dog reguleret for pris- og lønstigninger. (Indtil 1990 reguleredes også for demografiske ændringer) Selvstyre-ordningen: Bloktilskuddet fastlåses på ca. 3,4 mia. kr. (svarende til niveauet ved selvstyrelovens ikrafttræden) – dog pris- og lønreguleret. Bloktilskuddet reduceres dog, hvis Grønlands råstofindtægter overstiger 75 mio. kr. pr. år.

19 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Dansk lovgivning, som gælder for Grønland Love: Selvstyreordningen: Den danske regerings forslag til love, som skal gælde for Grønland eller skal kunne sættes i kraft for Grønland, skal inden de fremsættes for Folketinget fremsendes til Grønlands Selvstyre til udtalelse. Hjemmestyre-ordningen: Kun pligt til at høre Grønland f.s.v.a. lovforslag, der udelukkende vedrører eller har særlig betydning for Grønland. Kun høring forud for fremsættelsen for Folketinget f.s.v.a. forslag, der udelukkende angår Grønland)

20 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Dansk lovgivning, som gælder for Grønland Hvis loven indeholder bestemmelser, som udelukkende gælder for Grønland, eller som har særlig betydning for Grønland, afventes selvstyrets udtalelse. (Uændret). Dog kan en frist fastsættes. (I hjemmestyreloven var fastsat en frist på 6 mrd., som var gældende, hvis ikke andet aftaltes)

21 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Dansk lovgivning, som gælder for Grønland Administrative forskrifter (Bekendtgørelser m.v.): Samme fremgangsmåde, som med hensyn til lovforslag.

22 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udenrigspolitikken Status Quo – nye formuleringer, men stort set uændret retstilstand: Grønlands Landsstyre kan på rigets vegne indgå folkeretlige aftaler med stater og internationale organisationer, hvis disse aftaler alene vedrører Grønland og angår fuldt ud overtagne sagsområder. (Uændret).

23 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udenrigspolitikken Orienteringspligt: Grønlands Landsstyre skal orientere den danske regering forud for indledning af forhandlinger om indgåelse eller udtræden af folkeretlige aftaler om forløbet af forhandlingerne (Uændret).

24 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udenrigspolitikken Grønland kan ikke indgå folkeretlige aftaler, som: berører forsvars- og sikkerhedspolitik skal gælde for Danmark forhandles i en international organisation, hvor Danmark er medlem Det kan kun den danske regering! (Uændret).

25 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udenrigspolitikken MEN: Grønlands Landsstyre skal i et vist omfang inddrages. Folkeretlige aftaler, som har særlig betydning for Grønland, skal inden indgåelse /opsigelse forelægges Grønlands Landsstyre til udtalelse. (Uændret). Den danske regering orienterer Grønlands Landsstyre forud for forhandlinger om folkeretlige aftaler, som har særlig betydning for Grønland. (Ny !)

26 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udenrigspolitikken Den danske regering kan bemyndige Grønlands Landsstyre til at føre forhandlingerne (under den danske udenrigstjenestes medvirken) i sager, der alene vedrører Grønland. (Uændret). Aftaler, hvor både Danmark og Grønland har været inddraget i forhandlingerne, medundertegnes i videst muligt omfang af Grønlands Landsstyre. (Uændret – Itilleq erklæringen, 2003).

27 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Udenrigspolitikken Hvis Grønland ønsker medlemskab af en international organisation, som ikke kun er åben for stater, kan den danske regering indgive ansøgning om Grønlands optagelse, eller støtte en ansøgning fra Grønland. (Uændret).

28 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Sprog Hjemmestyre-ordningen: ”Det grønlandske sprog er hovedsproget. Der skal undervises grundigt i det danske sprog. Begge sprog kan anvendes i offentlige forhold.” Selvstyre-ordningen: ”Det grønlandske sprog er det officielle sprog i Grønland.”

29 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Ret til løsrivelse Beslutning om Grønlands selvstændighed træffes af det grønlandske folk. Hvis en sådan beslutning træffes, indledes forhandlinger mellem regering og Grønlands Landsstyre m.h.p. en aftale om gennemførelsen. Aftalen skal indgås med samtykke fra Grønlands Landsting Aftalen skal godkendes ved en folkeafstemning i Grønland. Aftalen skal indgås med samtykke fra Folketinget (Grundlovs-krav).

30 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Hvad indebar overgangen til selvstyre for Grønland? Grønland kan overtage nye områder – men det havde også (efter forhandling) været muligt under hjemmestyreloven. Under selvstyreordningen kommer Grønland selv til at betale for nye områder. Grønland får værdierne i undergrunden – men reelt kun op til 75 mio. kr. årligt. Resten deles fortsat med Danmark; nu blot gennem fradrag i bloktilskuddet.

31 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Bloktilskuddet fastfryses (ca. 3,4. mia. kr.)– dog pris- og lønreguleret. Bloktilskuddet vil således ikke kunne reduceres – men heller ikke øges. Reguleringen bygger på pris- og lønudviklingen i DK – ikke i Grønland. Hvis inflationen er højere i Grønland end i DK, udhules derfor bloktilskuddets værdi.

32 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Grønlandsk går fra at være ”hovedsproget” til at være ”det officielle sprog” – men behovet for tilkaldt arbejdskraft er enormt og rekruttering er i forvejen meget vanskelig. Udvidet høring af Grønland (dansk lovgivning + konventionsforhandlinger) – men risiko for at administrationen ”drukner”. Anerkendelse af ret til løsrivelse – men Folketinget skal fortsat godkende.

33 Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet 2012 Qujanaq! Tak! Qujanaq!


Download ppt "Kent Fridberg, Bureau for Inatsisartut Nordisk Råd – Näringsutskottet – 2012 Grønlands Selvstyre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google