“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,
Center for Kliniske retningslinjer
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Animals of the world IT-project in 4th and 5th class In Høje Kolstrup & Højmarkskolen Dec 2007.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Læreruddannelsen i Århus
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Learning and sharing in a game context LeadershipTHEGAME
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Danish TUC portal for training
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”

To plan 1.At first – In teams we find all the literature that we have in our school-library for 1. Grad and perhaps try the study-library where we can borrow materials/books – to know the possibilities 2.Then we look at the calendar for the whole school to see if 1. Grad is suppose to participate in some common activities – put it in the form that is for one year 3.Afterwards we read the “National agenda for Danish” to know which aims we are supposed to work with in 1. And 2. Grad. – We pick the aims that we think is best for pupils in first grade and try to find out which activities and methods, we want to work with. The activities are supposed to make the pupil’s reach their aims. I use some ideas from the literature and also ideas that I’d tried before (best practice) or good suggestions from the national agenda. We work from aims and not from activities. 4. Then in teams we decide which teaching we do together all classes and which teaching we do alone in a single class. 5.In the end we fill out a form with all the decisions we have made. 6.Every time we start a new subject we try to think in which way we can do the teaching in more than one way. That makes us aware of teaching different because the pupils learn in different ways.

Dansk; Fælles mål 2009 Formålet med undervisningen i faget dansk er at fremme elevernes oplevelse og forståelse af sprog, litteratur og andre udtryksformer som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Stk. 2. Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Undervisningen skal styrke elevernes beherskelse af sproget og udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Undervisningen skal udvikle elevernes udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i sprog, litteratur og andre udtryksformer. Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab. Danish; Common Goals in 2009 The purpose of teaching the subject Danish is to promote students' experience and understanding of language, literature and other media as sources for the development of personal and cultural identity. The subject must promote students' empathy and their aesthetic, ethical and historical understanding. Stk. 2. The program teaches the students' desire to use the language personally and versatile in interaction with others. The course will strengthen students' mastery of the language and develop an open and analytical approach to contemporary and other periods and cultures of expression. Education shall develop students' expression and reading pleasure and qualify their empathy and understanding of language, literature and other forms of expression. Stk. 3. Teaching will give students access to the Scandinavian languages ​​and cultural affinity.

Endpoint after 2.kl The spoken language Education shall aim after that students have acquired knowledge and skills that enable them to - use spoken language in conversation and cooperation and interchange between listening and expressing themselves - develop vocabulary, concepts and technical terms - present, refer, tell and dramatize - express imagination, feelings, experiences and describe - knowledge about simple topics - read simple texts with good articulation - listen with understanding to reading and story-telling and retelling content - improvise and experiment with body language, voice and computer capabilities - understand simple Norwegian and Swedish words and phrases. Slutmål efter 2.kl Det talte sprog Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at bruge talesproget i samtale og samarbejde og kunne veksle mellem at lytte og at ytre sig udvikle ordforråd, begreber og faglige udtryk fremlægge, referere, fortælle og dramatisere give udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og beskrive viden om enkle emner læse enkle tekster op med god artikulation lytte med forståelse til oplæsning og fortælling og genfortælle indholdet improvisere og eksperimentere med kropssprog, stemme og computerens muligheder forstå enkle norske og svenske ord og udtryk.