RoboBraille Inklusion, konvertering, læring Tanja Stevns Lars Ballieu Christensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsstile og lektier
Støttefunktionen – fordele og faldgruber - fra skolestart til afgangsprøve Hans Nørgaard Viceforstander & synskonsulent Synscentralen, Vordingborg.
Hjælpemidler til syns- og læsehandicappede Marie W. Bertelsen IKT- og læsekonsulent Center for specialundervisning, Roskilde Amt. Cand.mag. i audiologopædi.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
De sidste undervisningstimer
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
RoboBraille AutoBraille, Sensus Braille
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Introduktion til kursusforløb. Praktisk • 15 minutters pause for hver 45 minutter • Husk at medbringe bærbar computer med netværksforbindelse, administratorrettigheder.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En fejl af stor betydning...
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Jeg ønsker at få mere ud af livet Jeg har taget en beslutning.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
2007 Social Contribution Award Kjæden: Prinsessens Fødselsdagslegat.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Mød Aalborg Universitet
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Læsning.
PC - Vedligeholdelse Hvordan gør jeg Pc’en sikker og hurtig igen ? En kronologisk gennemgang.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Workshop om tilgængelighed og skabelonløsninger Lars Ballieu Christensen Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Inklusion og Specialviden
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede Rymarksvej 1, 2900 Hellerup T: IBOS Læsning af.
Materialer i alternative formater – en forudsætning for inklusion Tanja Stevns Lars Ballieu Christensen.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
læse- skrivevanskeligheder
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Læsning Elevernes foretrukne medie
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

RoboBraille Inklusion, konvertering, læring Tanja Stevns Lars Ballieu Christensen

RoboBraille Mail- og web-baseret tjeneste udviklet i samarbejde af Synscenter Refsnæs og Sensus Gratis for alle ikke-kommercielle brugere RoboBraille kan bl.a.  Oversætte tekst til syntetisk tale (mp3, DAISY)  Oversætte til og fra forkortet punktskrift i 6- punkt og 8-punkt  Oversætte tekst til e-bøger (epub, mobi)  Konvertere utilgængelige dokumenter til mere tilgængelige formater

RoboBraille tjenesten I drift siden 2004 Besvarer mere end henvendelser hver måned Brugerne –Synshandicappede –Læsehandicappede –Undervisere, pædagoger, konsulenter –Pårørende –Sprogstuderende –Materialeproducenter Skabt af behovet for kritisk masse

En forskel for brugerne Selvhjulpenhed Uafhængighed Privatliv Mange forskellige formater Forsat støtte efter endt uddannelse Inklusion i informationssamfundet

Hvad er RoboBraille mp3 Punkt Tilgængelige dok Visuel punkt Daisy Syntetisk taleOCR Punktskriftoversætter mp3 Daisy Pipeline Office automation E-bogsoversætter Mobil EngelskDansk PortugisiskFranskGræsk ItalienskLitauiskPolsk Tysk Spansk Grønlandsk Hollandsk Ungarsk NorskArabiskIslandsk Rumænsk Russisk Bulgarsk Slovensk Folder Web.doc,.docx.htm,.html.xml.txt..asc.rtf.pdf (alle typer).mobi,.epub.tif, gif,.bmp.jpg,.j2k,.jp2,.jpx.pcx,.dcx.png.djv.ppt.odt E-bøger Mail Tagged PDF

RoboBraille tjeneste Tale Punktskrift E-bøger Konvertering

Leonardo Da Vinci Europæisk RoboBraille-projekt med fokus på anvendelse i undervisning og som redskab til læring Danmark, Irland, Ungarn, Italien, Cypern RoboBraille Katalog

Fra kompenserende hjælpemiddel til lærings redskab. Synshandicappede og ordblinde De foreløbige resultater… Fremmer inklusion – ikke stigmatiserende. Øger indlæringen – flere sansemodaliteter i spil. Populære konverteringer: Tilgængelighed– PDF og PP Lyd – MP3

Giorgio – Lærer Som lærer er jeg en ivrig bruger af RoboBraille tjenesten, jeg bruger den til at konvertere mit kursusmateriale til lydfiler. Det en en hjælp for mig som lærer men også for mine studerende, både med og uden synshandicap. RoboBraille konverterer ikke kun mine undervisningsmaterialer men også mit øvrige læsestof som avisartikler, noveller og magasiner.

Maria – gymnasie elev Om jeg savner duften af papir? Ja, måske men takket være RoboBraille oplever jeg ikke længere at skulle bruge lang kedsommelig tid foran en PC for at prøve at finde ud af kompliceret software og hardware. På mit natbord har jeg nu et lille, bitte apparat, nemlig en Ipod, der indeholder en masse studiemateriale, som jeg kan høre og dermed tilegne mig, i mit eget tempo, før jeg lægger mig til at sove.

Sonia – støttelærer Jeg er støttelærer for 2 elever med læsevanskeligheder i underskolen. De synes den syntetiske tale er fantastisk og jeg synes at konverteringen fra tekst til tale er utrolig nem, hurtig og pålidelig..og så er det gratis!

Franco – universitets studerende Jeg var meget skeptisk overfor RoboBraille i begyndelsen; jeg var sikker på at det ikke ville blive ved at være gratis at bruge tjenesten. Nu kan jeg se hvor meget tid jeg har sparet de sidste 3 år, bare på at kunne konvertere mit studiemateriale via RoboBraille og det bedste er, at mine akademiske resultater er blevet bedre. Tak til RoboBraille.

Om at bruge RoboBraille “Jeg prøver at finde en balance mellem både at studere og have et job men det er tit svært at finde tid til at læse. Det er derfor RoboBraille er så vigtigt for mig. Det betyder at jeg kan lytte til mine forelæsninger I toget på vej til studiet, og øve på mit eksamenspensum mens jeg ligger på sofaen eller I min seng!” “Da jeg blev diagnosticeret som ordblind på college, blev jeg med det samme introduceret til RoboBraille. De viste mig hvordan jeg nemt kunne konvertere alle mine dokumenter til lydfiler og lytte til dem så mange gange jeg havde behov for. For første gang i mit liv var jeg i stand til at lære lige så hurtigt som mine kammerater. At være ordblind betyder at man har vanskeligt ved at læse og stave men med RoboBraille føler jeg mig ikke længere handicappet – jeg føler mig ligeværdig.” “Jeg bruger RoboBraille til at få læst op på mine notater fra timerne. Jeg bruger det også til at lære nye ord med! Jeg læser strategisk ledelse og marketing og det indeholder teorier og termer som jeg synes er svære at udtale. Jeg synes at servicen er meget hurtig og stemmerne er gode.” Case stories – fra et college

Tablets og synshandicap Har gennemført projekt med 16 svagsynede børn og deres familier Indsamlet erfaringer om muligheder og mangler ved læsning på tablets Udviklet prototype på ebogslæser (VI Reader) Projektet fortsætter med fokus på tablets, ebogslæsere og digitale tavler Finansieret af TrygFonden

Andre indsatsområder RoboBraille for svagsynede RoboBraille og matematik Flere sprog RoboBraille som inklusionsteknologi

Opfordring RoboBraille webformularen kan integreres på andre netsteder Kontakt os hvis I vil have RoboBraille- formularen på jeres hjemmeside –Det er gratis

Kontaktinformation Lars Ballieu Christensen Tel: Tanja Stevns Tel: