Kapitel 8: Ulighed og ideologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Er der noget galt med ulighed?
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Politisk filosofi fra antik til oplysningstid
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Politiske grundholdninger og ideologier
Demokrati & Menneskerettigheder
Chris Argyris f
Principprogramsoplæg
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Velfærd kontra fattigdom
Hvad er det der socialisme og marxisme egentlig
Titel Handlingsplan 2013 Stig Langvad, formand Tekst.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Forskellige former for magt
Empowerment og sundhed
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
Samfundslære: Styreformer
SF Ungdom Ved..
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Grundlagt af Edmund Burke, 1790
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Ideologier og partier Kapitel 4. ”DER BØR VÆRE MERE LIGHED” ”DER BØR VÆRE MERE FRIHED” PRIVATEJENDOM ER SOCIALT KONSTRUERET PRIVATEJENDOM ER EN MENNESKERET.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
Introduktion til ideologiske forgreninger
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Introduktion til liberalisme
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
De politiske partiers adfærd
R ELIGION OG D EMOKRATI Adam, Diran, Jakob, Astrid, Trine, Nicolai, Mathilde og Therese.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Introduktion til socialisme
Introduktion til konservatisme
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kapitel 11: Bekæmpelse af ulighed og social ulighed
Kapitel 5: Den ”nye” ulighed
Kapitel 10: Global og regional ulighed
Jan Christiansen SOSU Fyn
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Socialismen Jan Christiansen.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Sundhed, ulighed og politisk prioritering
Ansvar og forandring frihed.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Kapitel 8: Ulighed og ideologi Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social ulighed af Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum

Dagsorden Liberalismen og ulighed Socialliberalismen og ulighed Konservatismen og ulighed Socialismen og ulighed Socialdemokratismen og ulighed Menneskesyn og ideologi

Liberalismen og ulighed John Locke: statens rolle skal være begrænset og måtte ikke krænke den private ejendomsret og skulle ikke bedrive socialpolitik. Den enkelte borger skulle sikres sine umistelige rettigheder (frihed, retten til liv, at ytre og forsamle sig osv.) Ulighed skal ikke bekæmpes, men samfundet skal sikre at alle fødes med de umistelige rettigheder Liberalister går ind for proceslighed (i kap.1 omtalt som formel lighed) og ikke resultatlighed da det vil kunne true den personlige frihed.

Neoliberalismen og ulighed Robert Nozick: alle har ret til at beholde det som de ærligt og redeligt har tjent og staten skal ikke forsøge at tage det fra dem (berettigelsesteorien) Nozick og baketball eksemplet At beskatte folk og omfordele er ifølge Nozick at betragte som tyveri Nozick går ind for en minimalstat som skal sikre lov og orden og den personlige frihed. Hayek: der findes ingen substantiel retfærdighed – hvorfor i vi aldrig kan blive enig om, hvad social retfærdighed er og om nogle har gjort sig fortjent til et gode. Hayek: vi skal ikke omfordele da vi ikke kan blive enige om et social retfærdighedsprincip. Der skal være en minimalstat som ikke omfordeler fra rig til fattig Frihed og lighed står i liberalismen i modsætning fordi et forsøg på at øge ligheden i samfundet kan begrænse/true den personlige frihed. Negativ frihed = frihed fra indblanding også fra staten

Socialliberalismen og ulighed John Rawls: hvordan kan vi indrette et retfærdigt samfund, hvis vi kunne indrette det helt fra bunden. Originale position: er et stadie hvor vi mennesker befinder os under uvidenhedens slør, dvs. vi er udvidende om den position, som vi selv vil komme til at få, når vi løfter sløret og går ud i samfundet (tankeeksperiment) John Rawls er kontraktteoretiker 2. Grundlæggende principper Frihedsprincippet Forskels-/Åbenhdsprincippet Positiv frihed = borgeren skal have reel mulighed for at vælge og bestemme selv (kræver ressourcer) – så at sige have magten over sig selv. Frihed og lighed er hos socialliberalisterne ikke hinandens modsætninger (som det er hos liberalismen). En vis lighed er forudsætning for frihed.

Konservatismen og ulighed Forandre for at bevare Konservatismen opstod som modsvar på liberalismens udbredelse i 1700tallet Det retfærdige samfundsorden er en naturlig forlængelse af det samfund vi har opbygget gennem generationer. Det retfærdige samfund er, at alle får deres behov dækket, og at alle behandles efter fortjeneste. Organisk samfundsopfattelse: hvert menneske har sin plads og skal varetage sine opgaver (funktioner) for at samfundet kan overleve. Tro på fællesskabet. Den socialkonservative gren peger på, at vi er nødt til at værne om de sociale fællesskaber (familien, skolen, landsby) Goderne i samfundet skal på en vis måde omfordeles – for ellers kunne den sociale ulighed vokse sig så stor, at den kunne true samfundets sammenhængskraft. Ønske om at tage sig af samfundets svagest for at sikre harmonisk helhed. I samfundet finder man et socialt hierarki, hvor alle har betydning og dermed er lige med hinanden, men ikke alle er lige vigtige for fællesskabet, hvorfor der opstår en ulighed da nogle er vigtigere end andre (jf. funktionalismen kap.6)

Socialismen og ulighed Karl Marx: Kritik af det kapitalistiske samfunds undertrykkelse af arbejderne (arbejderklassen). Kapitalismen er grundlæggende uretfærdig da arbejdernes produktion skaber merværdi som alene tilfalder overklassen/bourgeoisiet og dermed gør skellene større mellem rig og fattig. Den kapitalistiske liberalistiske samfundsstruktur skaber konflikt og er ulighedsskabende. Kapitalismen er ulighedsskabende og skal bekæmpes

Socialdemokratismen og ulighed Eduard Bernstein: var modstander af den radikale(revolutionære) udlægning af socialismen om at vælte det kapitalistiske system. I stedet skulle man kæmpe for forandring inden for det demokratiske system Staten er også en ven. Det retfærdige samfund skulle skabes gennem lighedsskabende reformer – nærme sig det socialistiske samfund. En vis lighed er en forudsætning for frihed – og socialdemokraterne vil være villige til at omfordele for at øge ligheden. Det er ikke nok, at der kun er formel lighed der skal også være reel lighed. Solidaritet og tryghed vægter højere end individualisme og egennyttemaksimering. Staten skal spille en aktiv rolle i samfundet.

Menneskesyn og ideologi