Digital videoformidling Fredag 11/3 9 – 10: Status og opsamling på opgave 10 – 12: Pitch / fremlæggelse –Gruppedannelse (ansvarsområder) 13 – 14: Basic.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående pc-vejledning Modul 13: Brug af tekstbehandling 60+Bornholm.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
CoDriver Afslut 1 Tastaturet Her kan du få lidt at vide om tastaturet og tasternes funktion. Klik på knapperne nederst til venstre for at bladre frem og.
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Filmtekniske virkemidler
Udlægning af en ny cache
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Skift mellem flere åbne vinduer
Introduktion til CSS I gang med min første HTML & CSS hjemmeside.
Animation og Vectorian Giotto. Vectorian Giotto - eksempler  Vectorian Giotto er et gratis program hvormed der kan designes og udarbejdes Flash-animationer.
Instruktion i Animation Shop
Formularer (Access, del 3)
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Excel-filerne er levende værktøjer…
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Opret en database i Reference Manager, ver. 11 Åbn programmet. Opret en ny database. Placér basen ude på ”skrivebordet ” (kun i denne sammenhæng – da baserne.
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Kursus i.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
Kortfilm Et overblik.
”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Kursus i.
projekt eller lignende
Kursus i.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
SketchUp En intro i 3D tegning.
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
2.D Mediefag C.
Skabelon for billede til sociale medier
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Fredag 11/3 9 – 10: Status og opsamling på opgave 10 – 12: Pitch / fremlæggelse –Gruppedannelse (ansvarsområder) 13 – 14: Basic editing part 2 14 – 15: Klippe øvelser 15 – 16: Produktionsplanlægning (skemaer)

Digital videoformidling Status Kommentarer omkring –struktur, vinkling og fokus Følgende skal være på plads: –De grundlæggende klippeprincipper –De grundlæggende journalistiske principper –De grundlæggende filmbegreber

Digital videoformidling Eksempler på løsninger

Digital videoformidling Stil ”Style is 80 percent determined by how a film is shot. You’re in trouble if you have to impose some sort of style that’s not inherrent in what the film material already is” Curtiss Clayton

Digital videoformidling Audiovisuel stil En systematisk anvendelse af de audiovisuelle virkemidler: –Farver –Tekstur –Lys –Komposition –Objektfylde –Klipning –Kamerabevægelser –lyd (musik, real- og effektlyd)

Digital videoformidling Brugercentreret Design og videoformidling

Digital videoformidling Design ? Usynligt – skal bare virke uden vi lægger mærke til det Synligt udtryk for samhørighed (genre) Synlig udtryk for individualisme (stil) Når vi taler om design, taler vi om intentionalitet – at der er tænkt over den sammenhæng produktet indgår i Design handler om problemløsning og ikke udelukkende om formgivning

Digital videoformidling Krise USA efter 2. Verdenskrig –Systematisering, statistiske metoder i erhvervslivet –Æstetik skaber ikke værdi –Kunsthåndværket var under pres –Redefinition af design som en form for problemløsning med udgangspunkt i videnskabelige metoder

Digital videoformidling Kompetenceklynger Vækst foregår i klynger, hvor tværfaglighed og innovation dominerer Indenfor design/IT dominerer –Silicon Valley(SF,LA) –Iværksætterkultur (Markedsorienteret) –Kreativ/Design kultur (modsat få ’genier’) –Faglig diversitet (fra ingeniører til antropologer)

Digital videoformidling Human factors –Studiet af forbrugeren dækkes ikke af Human factors metode udelukkende –Emotionelle, kulturelle og sociale faktorer er fx. væsentlige når –Nye kvalitative metoder tages i brug (observation og inteview) –Objektivitet og generelle lovmæssigheder er ikke længere i fokus –Afdækning af brugernes praksis og livsstil i stedet

Digital videoformidling Definitioner Human factors (Meister) –US Militærindustri - design af våben –Kobling af Psykologi, ingeniør- og ergonomisk- (fysiognomi,arbejde) videnskab –Senere effektivisering af arbejdspladsen –Løsning af bestemte opgaver (Taylorism/Fordism) –Den menneskelige funktionsmåde: Fysiologisk, psykologisk og socialt Arbejdssociologi og menneske/maskine interaktion Moderne nyorientering -Fra adfærdspsykologi (behaviorisme) mod sociologi -Fra effektive soldater mod forbrugere af design!

Digital videoformidling Mod brugercentrering Fra Human factors mod brugercentrering –Paradigmeskift i akademisk forskning –Bredere perspektiv end tidligere –Menneskers valg og motivationer bliver sat i centrum Individuelt påvirkelige (kanyleteori) Rationalisme (tid/penge) Socialt påvirkelige (tilhørsforhold) –Sociale aber Både mennesker og genstande bliver redskaber for identitetsdannelse (reklame) Hvad er brugbare værdier/genstande i denne proces ?

Digital videoformidling 5 trins Model

Digital videoformidling Nye roller Trad. Opfattes design som en kunstform –Designskoler, designvirksomheder Ny brugercentreret designrolle –Systematisk og lyttende medspiller –Videnskabelig og kreativ problemløser Opfattelsen er designeren som kunstner bliver udfordret i USA –Sammenlign med Sovjet Konstruktivisme, Dansk møbeldesign m.fl.

Digital videoformidling Metoder Både Marketing og design benytter kvalitative metoder –Fokusgrupper og semi-strukturerede interviews er mest velegnede til markedsundersøgelser og lign. –Observation og dybdeinterview er mest velegnede til innovationsprocesser –Mennesker har svært ved at forestille sig / formulere mulige innovationer (Man siger ét, og gør noget andet) –Kodeordet er: Lær at lytte / observere (systematisk)

Digital videoformidling Eksempel Human Factor vinkel på mobiltelefonen –Fokus på interface og software (logik/teknik) Human Centered vinkel –Den skal imødekomme umiddelbare menneskelige behov (at kunne tale sammen) –Usability og funktionalisme User Centered vinkel (Brugercentreret) –Skifter fra generelle menneskelige behov til brugerens individuelle behov –Nokias telefoner udfyldte sociale behov (signalværdi) bedre end konkurrenternes

Digital videoformidling Spørgsmål Hvordan skal vi forstå brugeren ? Hvilke valg træffer brugeren ? Hvad vil det sige at produkter er ’brugbare’ eller ’værdifulde’ Svaret på disse, afhænger altså af det teoretiske framework –Er vi individuelt påvirkelige (Kanyle) –Er vi identitetssøgende –Er vi socialt afhængige –Er vi beregnende (Rationalisme) –Er vi indirekte påvirkelige (Autonomi)

Digital videoformidling Et sammensat begreb Brugercentreret design er det bredest mulige (tværdisciplinære) begreb der dækker over –Human Factor, Human Centered og User Centered Definition: –Studiet af menneskers fysiske, psykiske, emotionelle, kognitive, sociale og kulturelle behov, begrænsninger og præferencer

Digital videoformidling Form og funktion æstetik Forretningsmål Bruger perspektiv Kompetencer/præferencer

Digital videoformidling Pitch Hvert projekt får max. 10 min. –Motivation (hvorfor) –Analyse (hvad) –Praktiske omstændigheder (hvordan) –Gruppedannelse (hvem) Idéudvikling og analyse som vigtige elementer i videoformidling –Kvantitet fremfor kvalitet i næste fase

Digital videoformidling Pitch

Digital videoformidling Basic editing Part 2

Digital videoformidling Timeline editing I modsætning til ’trim-editing’ er timeline editing mere simpel og intuitiv Single track –Alle klip kan byttes om (swap = Alt+drag) –Ripple/roll edit (R eller RR) –Transitions kræver at klippene er på samme spor (modsat premiere!) A/B roll - alternerende mønster –klip er overskuelige, cutaways er nemme at flytte –Kræves der ’cross-dissolve’ kan denne metode bruges i råklip, derefter flyttes klippene sammen og tilføres transition

Digital videoformidling Editing style Overwrite edit –Vil ’sletter’ et evt. klip i tidslinjen i modsætning til at ’skubbe det frem’ –Som at overspille VHS-bånd (hvis der er noget på båndet i forvejen, slettes der indtil du stopper) –’Target tracks’ bestemmer på hvilket spor, klippet havner på (V1,V2,A1,A2 etc.) –Keyboard shortcut (F10) Ændres i ’Keyboard layout’ Husk at klikke på ’lås op’ ikonet

Digital videoformidling Insert edit –’skubber’ indholdet på ’target track’ frem, hvilket kan medføre sync. problemer Hvis audio og video ikke ’klippes sammen’ –Insert edit har indflydelse på alle andre klip i tidslinjen (Ripple ) –Bruges fx. til at indsætte en intro eller breaker midt i en færdig sequence

Digital videoformidling 3 punkts editering ’A / B roll’ metafor Korte klip samles som ’perler på en snor’ –Source in/out + record in (automatisk rec. Out) Dækbilleder af bestemt varighed –Sæt rec. In/out (fx. 5 sek. I et interview i timelinen) –Vælg enten source in eller out (kun et punkt er nødvendigt, da klippet skal vare 5 sek.!)

Digital videoformidling 4 punkter –’Fit to fill’ –Lad os antage at vi markerer in/out i et interviewklip (5 sek.) –Når vi markerer in/out i vores source (vieweren) er klippet kun 4 sek. Record source in out in out Løsning: ’Fit to fill’ vælges som ’editing style’ - i dette eks. vil det betyde ’slowmotion’

Digital videoformidling Brug VideoCV interview og et dækbillede Brug hhv. 3 og 4 punkt metoden til at lave et dækbillede på nøjagtig 4 sek. I første version sættes I/O i timeline, mens kun In sættes for source (Gem som ’3punkt’) Dernæst markeres der både I/O for source og Timeline (4 punkt) således at dækbilledet bliver Slow-motion (Fit-to-fill) (Gem som ’4punkt’) Øvelse

Digital videoformidling markers Markér steder i et klip eller i en sequence –Clip markers vil følge med fra viewer til timeline –Timeline markers følger med over i DVD st pro –Når CTI rammer en marker vil en tekst vises enten i viewer eller canvas, men ikke under afspilning –I browseren vil markers vises som underkategori til klippet (fig. 5.13) –Hvis der er tale om et lang klip, kan ’DV start/stop’ benyttes til at sætte automatiske markers, hvor en indstilling begynder –Åbn et længere klip i vieweren, hvor kameraet har været stoppet/startet -> vælg ’Mark’ -> ’DV start/stop detect’

Digital videoformidling Linking Da audio og video skal være i sync. bliver de opfattet som et spor En indstilling hvor video og audio er i sync, kaldes ofte bare en ’sync’ (talking head, hvor billede og lyd følges ad) Med ’unlink’ (shift+L) kan video og audio splittes og giver mulighed for J og L cuts Benyttes insert edit på ’unlinkede’ klip vil sync. skride (røde tal markere dette) Benyttes ’ripple’ edit på enten audio eller video vil sync. Skride (røde tal) – det må aldrig ske når man kan se læberne/mundbevægelser og høre lyden samtidigt !

Digital videoformidling Øvelse Brug talkinghead og et dækbillede (med lyd!) fra CV Dækbillede lægges først i timelinen I vieweren sættes In og en marker på det sted hvor ’sync’ skal komme ind Benyt ’unlink’ og roll-edit værktøjet til at lave J edit. Brug clipmarker til at ramme præcist (med snapping)

Digital videoformidling Storyboard ThumbnaiIs i stedet for listview –Lav et nyt ’project’ –Opret en ny sequence > navngives ’storyboard’ –Luk evt. alle andre sequences (højreklik) –Importér klip fra ’interview-øvelsen’ i en ny bin –Dobb. Klik på den nye bin –Højreklik på ’name’ og vælg ’view as large icons’ –Vælg ’scrub tool’ (hånd) –Klik og hold på forstørrelsesglasset –Der vises nu flere ikoner, bl.a en hånd (scrub)

Digital videoformidling Klik og træk på et klip –Nu hele klippet gennemses (scubbing) –Hold ctrl nede, slip musen og slip ctrl –Nu er den aktuelle frame markeret som posterframe, dvs. klippets ikon Det mest repræsentative still vælges Er der flere indstillinger i klippet oprettes subclips

Digital videoformidling Alternativt kan der dobb.klikkes med scrub tool (hånd) I vieweren gennemses klippet Mark > set posterframe (ctrl+P) Nu er ikonet sat til den aktuelle frame Nu kan storyboardet arrangeres (tryk A for at vælge selection tool igen) Ikonerne skal være på række !

Digital videoformidling Selvstændige lydfiler kan ikke bruges Markér alle klip (eller æble+A) Klik + træk ned på tidslinjen –Slip når markøren ændres til Storyboardet kan lukkes (rød knap øverst) En hurtig måde at få overblik (råklip) Fokus på struktur og fortælling Især anvendelig i dokumentar sammenhæng

Digital videoformidling Overlays Titlesafe - actionsafe –Når output er analog tv, DVD etc. –Tekster og grafik skal placeres indenfor den inderste frame –Alt hvad der går ud over den yderste ’action safe’ frame vil ikke vises på alle tv Wireframe interaction –Canvas vinduet, til venstre for current time (tidskode) findes ’view options’ –Vælg ’image+wireframe’

Digital videoformidling Med wireframes kan du bl.a –Flytte billedet op/ned (klik i midten) –Stretch via hjørner –Rotere (når ikonet ændres til rotate) –Beskære (crop tool - C) Uden wireframe kan beskæring laves numerisk (under motion tab) –Forvrænge (distort tool - D)

Digital videoformidling øvelser Action cutting

Digital videoformidling Motion vectors Klip på bevægelse (action) –Kamerabevægelse –Skuespiller bevægelse Statister mm. –Objekter (bil, dør) Husk skærmretning –Screen direction –180 grader (center linje)

Digital videoformidling Opgave Hentes via kursushjemmeside under ’download’ Browncar_LS.a1.mov Browncar_MS.a2.mov Browncar_LS.a3.mov Clarice_MLS.mov –Codec: DV-PAL –Beskåret : 701 x 418 –D1/PAL pixels –25 fps (alle keyframes intakte) –Sequence settings skal matche disse, da vi har et ’ukendt’ videoformat –Alternativt kan ’render all’ vælges

Digital videoformidling a. Scene etablering Klassisk etablering –Establishing shot –Giver kontekst - ’Udefra og ind’ –LS til MS (evt. CU) –Mønster: a1, a2, a1, a2 –klip på kamerabevægelse (pan) –Klip på momentet : ’stop’ –Klip på bevægelsen: ud ad døren

Digital videoformidling b. Cutaway/POV Blikretning (Index vektor) –Etablerer et optisk POV –Clarice iagtager handlingen –Mønster: a2, clarice, a1, a2 Klip på blik (nul vektor)+ kam.bevægelse Klip på (blik) til stilstand (bil) klip på skuespiller bevægelse ud ad døren

Digital videoformidling c. kombination Kontekst og dynamik –Kamerabevægelse giver kontekst istedet for LS-MS klip –Mønster: a3, Clarice, a1, a2 Bil kører om hjørnet (mennesker i forgrund), clarice opdager bilen, bilen stopper og en ung mand træder ud Klip på kamerabevægelse, POV, dør der åbnes

Digital videoformidling opgave Opret et nyt project (actioncutting) Klip de tre versioner (a,b,c) Opret en ny sequence for hver Brug viewer I/O og ripple/roll edit i tidslinjen Klip evt. en alternativ version (d), dvs. find andre klippemuligheder Exportér gennem ’quicktime conversion’ -> MPEG4/Medium Navngivning ”navn_actioncutting”+abcd Uploades til din _publicmappe inden næste gang