Social software og sociale medier i netværkslæring Thomas Ryberg Ph.d studerende e-Learning Lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Web 2.0 og nye trends inden for netværkslæring – e-læring 2.0?
Web 2.0 Teoretisk viden.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Integration til portalen og andre systemer Hvordan får vi økonomien til at hænge sammen med det ny setup? Hvad koster det og hvordan kan vi købe ind på.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Den Innovative Daginstitution
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Sociale Medier i undervisningen – en designworkshop
Forskellige modeller og systemer for videndeling
Research & Innovation Gruppe 2 Morten Tobias Gammelgaard Darlene Andreasen Nick Becker Damm David Pambuena Kristiansen.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Digital forandringsledelse
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Podcasting – hvad er det og hvilke muligheder giver det? Thomas Ryberg (Ph.d. stud.) E-Learning Lab, institut for kommunikation Hum.fak, Aalborg Universitet.
Insert picture: Click the icon and insert a picture from your folders. Right-click the picture and ”Send to back”. Change logo Right-click logo and select.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Kommunikation og nye sociale medier Cand. mag, Ph.d., Adjunkt E-Learning Lab – Center for User Driven Innovation Learning and Design Dept. of Communication.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Completing secondary education
Præsentation af webkomponent
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Digital forandringsledelse
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Social software og sociale medier i netværkslæring Thomas Ryberg Ph.d studerende e-Learning Lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Made with Web 2.0 Logo-creator: This work is published under a Creative Commons license: Attribution-ShareAlike 2.5

Metaforen netværkslæring Netværkslæring – ikke en samlet teori mere et perspektiv: B“Networked learning is learning in which information and communication technology (C&IT) is used to promote connections: between one learner and other learners, between learners and tutors; between a learning community and its learning resources”. The Centre for Studies of Advanced Learning Technology (CSALT) group at Lancaster University Ikke knyttet til en bestemt pædagogik eller didaktik Indeholder ikke normative præferencer for kollaborativ læring eller social organisering i f.eks. praksisfællesskaber (CoPs) Kollaborativ læring og CoPs bygger specielt på stærke relationer (ties) ml. Deltagerne (gruppe, tæt samarbejde, collaboration) – netværkslæring ønsker at sætte fokus på de svage relationer (løst knyttede netværk, blogrings, maillister) Associeret med ‘networked individualism’ (Castells) – dualitet ml. Personalisering/individualisering og samtidig forbundethed og afhængighed af ens netværk

Kaster ikke gruppe eller CoP væk - men giver et ændret fokus: Fra ”Social bounded” spaces til flydende netværk og relationer mellem aktører i netværket CoPs – grupper bliver fortolkningsrammer eller fortolkningsfællesskaber for appropriering af ’viden’ (min fortolkning – mind you :-) Skift i fokus fra interne processer til boundary work Samme fænomen – ændret fokus

Wenger, 2005 Udvikling af identitet og læring sker gennem multiple medlemskaber i overlappende, modstridende, praksisfællesskaber over tid. “This simultaneous focus on constellations of communities of practice and individual trajectories will place emphasis on aspects of the theory that have not received as much attention as communities of practice per se: boundary structures, multimembership, cross-community trajectories, various modes of belonging, and large-scale properties of composite systems” (Wenger, 2005 – Learning for a Small Planet) Picture from Wenger, 2005

Social software – Web 2.0 What’s the fuzz – is it Buzz?? Det er nok også ved at være indgroet nu…. BWeb 2.0 refers to a second generation of services available on the internet that let people collaborate, and share information online. They often allow for mass publishing (web-based social software). The term may include blogs and wikis. To some extent Web 2.0 is a buzzword, incorporating whatever is newly popular on the Web (such as tags and podcasts), and its meaning is still in flux. Adapted from: Måske en masse Buzz – men det er buzz der bliver taget op og udviklet af Google, Yahoo og Microsoft…og samtlige danske medier – DR, TV2, EB, Politiken, Information etc. Det kan være et generations- eller paradigmeskift I hvordan vi konceptualiserer viden, deling, kollaboration og ejerskab – men det kan også bare blive et nyt marketingsværktøj og marked for de store spillere – indre spænding mellem græsrodsbevægelse og corporate world.

Del.icio.us, furl, Bibsonomy, CiteULike Youtube, Revver, Flickr, Riya Digg, technorati, craigslist Plazes, Myspace, arto, dodgeball, hi5 Live, Yahoo360, Google Podcasting, Wikis, Blogs Folksonomies, Architecture of participation, bottom- up User driven innovation & design, citizen journalism Collective intelligence, sharing, exchanging Aggregation, distribution Hackability, Widgetality Copy-left Rich internet apps, Web-office/desktops Livewriter, writely, reader, Flockr IM-integration, Calendars Google Earth, Yahoo Maps etc. “Standards” Open Source, OpenAPI RSS, CSS, XML, FOAF, XFN AJAX Mash-ups Services Web 2.0 and SoSo Conceptual “Software” RIA Technologies

Nogle metaforer og udviklinger på nettet Individuel bruger: Browse centralt producerede webpages eller konstruere sådanne webpages (informations-siloer) Fællesskaber: Med stærke bånd/relationer og delte mål/foretagender– usenet, online communities (Communities of Practice) – Soap Opera, Computer Games – interessegrupper etc. Netværksindividualisme/Networked Individualism: Konstant bevægelse mellem forskellige typer af netværk med både stærke og svage relationer (ties). Konstruere et individuelt men dybt relationelt netværk gennem blog-rolls, tagging, social bookmarking. Aggregere og distribuere mikroindhold via RSS – social networking sites er blevet gradvis mere populære: Hi5.com, Friendster, MySpace, Arto.dk

Services!

Services Sharing links, bookmarks, references Folksonomy – information architecture “designed” by users Search, tags, archives – relies on the power of weak ties, networks of interests and trust – “collective intelligence” emerges RSS, Refer, Bibtex, Endnote Aggregation, distribution

Services Sharing, exchanging, watching, rating, commenting User generated content: video, pictures, audio Search, tags, clusters, popularity, mass, picture search (face recognition) Distribute, aggregate through widgets, RSS, links, Java-scripts

Services Rating, sharing, commenting, hot/not, promotion, electronic billboard Search, tags, power of weak ties, location (DK, US), placeness User driven rating and content, mass, popularity, no center Distribute, RSS, widgets, blogrolls

Services Networking, profiles, interests, strong and weak ties, communication, discussion, identity, sharing Closeness, placeness, locality discovering, networking Heavily widgetised, and mediatised – audio, video Distribute, aggregate, convergence, GPS, OpenAPIs, SMS, mobility

“Software” Like regular apps – but they’re online – web-office, calendar, news reader, Web OS etc. Also stand alone apps – Google Earth Discover, search, location, placeness, closeness Collaborative editing, sharing calendars, Social networks – sharing placemarks, layers Integration with maps, wikipedia, external sites

Aggregering, distribution, Hackability Agg/Distr: interoperabilitet mellem systemer. F.eks. hive indhold fra mange sider ind på sin egen side via RSS/XML/Javascript. Flickr billeder, sports-resultater, nyheder etc. man kan lave en bricolage af mikro-indhold Hackability: Åbne API’er der gør at man kan lave services, der trækker på Google Maps (Findvej.dk). Profiler på Arto og Myspace understøtter HTML, javascript og man kan ændre udseendet, importere video fra youtube, bookmarks fra del.icio.us, lave tag-clouds osv. Også ved at finde vej til gadgets og OS’er – man kan pille med kodning, hardware og kreere nye services eller funktioner (Chumby, Xbox, MacOS, Vista er fyldte med widgets) Widgets er den nemme måde – mashups er lidt sværere, men virkelig sjove :-D (I’m a nerd baby – so why don’t you kill me)

Widgetality A Web Widget is a portable chunk of code that can be installed and executed within any separate html-based web page by an end user without requiring additional compilation. They are akin to plugins or extensions in desktop applications. Other terms used to describe a Web Widget include Gadget, Badge, Module, Capsule, Snippet, Mini and Flake. Web Widgets often but not always use Adobe Flash or JavaScript programming languages.

MashUps

Nogle webtrends Fællesskaber til netværksstrukturer (Social Networking Sites, blogs, Wikis, tagging) Fra central defineret indhold og statiske sider til brugerdreven konstruktion, aggregering og distribution gennem (Blogs, Wikis, Flickr, Wikipedia) – Demokratisering af Viden Potentiel Demokratisering, de-centralisering og anarki – “back to the future” – den originale ide med nettet f.eks. Creative Commons alternative copyright licenser, Open Source Bevægelsen Distribution, Aggregering og tagging af forskellige medier og indhold – fra hierarkiske “directories” og centralt ejerskab til distribuerede, brugerdrevne “folksonomier” Fra forbrugere til producenter: En undersøgelse fra PEW internet research konkluderer at 57% af Amerikanske unge producerer indhold til web af forskellige typer (blogs, fan-fiction etc.). Hvis arto- profiler tæller som at producere indhold så ca. 85% af danske unge! Hvordan passer det med mange af vores online læring systemer!?

QuickPlace

Moodle

Hvordan passer dette med vores læringssystemer? LMS’erne er ofte upersonlige, hierarkisk strukturerede og ‘walled gardens’ – mere Non-Personal Learning Environments end PLE’er Person, identitet og ressourcer over tid ikke repræsenteret – organiseret omkring semestre og ikke-forbundne projektgrupper – ikke noget personligt miljø, der over tid ‘limer’ de studerendes interesser og interaktioner sammen Ingen overlap med andre aspekter af livet – social book-marking, abonnement på blogs, nyheder, jobs udenfor universitetet, ingen synlige forbindelser til andre fakulteter, uddannelser – eller andre studerende No PLE Wider World

Et eksempel på et SoSo system Elgg: Elgg er et open source system, der kaldes et social learning landscape eller e-portfolio I mine øjne er Elgg et system, der inkarnerer SoSo og metaforen om netværkslæring Elgg er kendetegnet ved at være et a-hierarkisk system, der er bygget op omkring brugere snarere end f.eks. Uddannelse, semester, kursus Selve systemet kan findes på elgg.org, mens vi kan se systemet i brug på University of Brighton har implementeret dette system for brugere

Networked Individualism – deltagerbaner, grænsekrydsning Bibsonomy Bloglines Flickr MySpace YouTube Furl Dodgeball Librarything Et system der limer services sammen

Opsummering Det er værd at overveje – hvordan online læringssystemer og kurser ville se ud hvis: BDe tog udgangspunkt i lærende og underviseres netværk, interessegrupper og projekter og ikke kun pensum og kurser BHvis lærende og undervisere kunne give et mere nuanceret billede af deres relationer til andre netværk og gøremål – man kan både være underviser, mor, WoW spiller, socialist og interesseret i strikning BHvilke typer af identiteter og relationer ville dukke op og hvordan kunne det danne bro mellem forskellige netværk, miljøer og folk BHvordan ville online lærings-systemer se ud hvis de virkelig var bygget på netværksmetafor – hvordan kan vi forberede os på en generation af unge som er vant til social networking sites? BHvordan ville social networking sites, kollaborativ tagging, bookmark sharing, wikis og blogs påvirke vidensproduktionen i uddannelsessammenhænge og erhvervsliv? BMåske erfaringer fra Brighton vil kunne fortælle os mere i fremtiden – vi er kun ved at se en spæd begyndelse!