Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Hvor meget bestemmer EU?
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Det gode klasserådsarbejde
EU-valgets store spørgsmål
Velfærd kontra fattigdom
Arbejdermuseet, København 12. marts 2014 Rasmus Nørlem Sørensen
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Finanskrisen.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
SF Ungdom Ved..
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Intro og Problemformulering
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
EU i undervisningen – hvordan?
Ungebasen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Økonomi og Demokrati.
Niels Brock Handelsgymnasium Tirsdag den 3. marts 2015, kl
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Real - økonomi Økonomisk udgangspunkt : Produktion :Ingen Arbejdsløshed :Alle Levestandard :Mangler Gæld / Formue :Ingen.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Samband íslenskra sveitarfélaga NORDISK NETVÆRKSMØDE OSLO MAJ 2015 Anna G. Björnsdóttir Magnús Karel Hannesson Islands kommuneforbund Samband íslenskra.
Hans Martens EU I HVERDAGEN – EUROPA 2020 SOM CASE.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Hvordan underviser man i EU’s retspolitik? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO 24. september 2015 Ørestad i København.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Lærerstuderendes Landskreds VELKOMMEN PÅ LÆRERUDDANNELSEN Oplæg v/ Morten Kampp Rasmussen Næstformand i Lærerstuderendes Landskreds.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Efterskoleforeningen
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Hvor meget bestemmer EU?
FOLKETINGETS EU-OPLYSNING
Flygtninge i verden.
Spillet om EU’s fremtid
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Populisme og folkelig indflydelse i et EU i flere hastigheder
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
BUDGET, OPSPARING og LÅN
Hvordan underviser man i EU – og danner nye medborgere
Præsentationens transcript:

Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015

Rasmus Nørlem Sørensen Stifter af DEOundervisning og EU-netværket for undervisere Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO Ansvarshavende redaktør af magasinet NOTAT

Forudsætninger for læring Eleven Forhåndsviden Interesser Læringsstile Læreren Viden om aktuelle sager Grundviden om EU Tid til research Muligheder for forberedelse

Hvilke tilgange bør prioriteres? ”Det er vigtigt at have fokus på det politiske indhold i de europæiske politiske problemstillinger, således at den europæiske politiske debat ikke kun handler om institutioner eller for/imod EU.” Vejledningen til Fælles Mål.

Spændingen mellem det konkrete og det principielle

EU i din hverdag

Hvordan finder man en EU-case?

Skal EU være solidarisk om flygtninge?

Hvorfor er folk utilfredse? ”Der over 25 millioner børn i EU, som lever i fattigdom. De går ofte sultne i seng, men det er ikke kun mad, de mangler. Ifølge EU er der 4,7 millioner børn, der kun har et par sko i den rigtige størrelse til at bruge hele året.” 03/ htm 03/ htm

Grækenland kæmper mod sparekurs Tyskland kræver at Grækenland laver ”reformer” Grækenland ønsker hjælp til ”humanitær katastrofe”

Uenigheder om økonomi Gæld er et problem Grækenland har stor gæld Altså skal de spare penge (Men så får de flere arbejdsløse) Arbejdsløshed er et problem Grækenland har mange arbejdsløse Altså skal de skabe jobs (Men så skal de låne flere penge)

Politiske uenigheder Liberalisme Individet må tage ansvar Markedet løser problemer Ulighed er et mindre problem Socialisme Fællesskabet må tage ansvar Staten løser problemer Ulighed er et stort problem