Køn og krimi Forelæsning Frit Forum d.27.4.2007 Gunhild Agger
Køn og krimi Forskellige synsvinkler: Producenterne Modtagerne Krimierne: - genrer - kønsrepræsentation - budskab
En typisk maskulin genre? Mænd som hovedpersoner - i kriminalpolitiet - blandt forbryderne Kvinder som underordnede eller ofre Brud på den moralske orden Genetablering af den tidligere orden - puslespilskrimi (Poe, Doyle) - den ’hårdkogte' krimi (Hammett, Chandler)
Thomas Schatz: Hollywood genres 1981 Ordensgenrer Integrationsgenrer _______________________________ Western, gangster Musical, komedie, Detektiv Familiemelodrama Individ Par, kollektiv Territoriestrid Civiliseret rum Udadvendt Indadvendt Voldelig Emotionel
Schatz fortsat… Ordensgenrer Integrationsgenrer ___________________________________ Eliminering Omfavnelse Død Kærlighed Konflikt Integration Macho kode Moderlig familiær kode
Genre i opbrud Ambivalens Kompleksitet Ændret spejlfunktion: Større kongruens mellem forbrydelsens og ordenens univers Ændret repræsentation af køn: Tilnærmelse i forskellige udgaver
Tv-krimiens historie Dixon of Dock Green 1955-76 Derrick 1974- Der Alte 1977- Maigret 1970- Navarro 1989- Beck 1997- Wallander 1994- Dragnet 1952-59 Ironside 1967-75
Tv-krimiens historie fortsat Miss Marple 1984-96 Cagney and Lacey 1982-84 Anna Holt 1994-
Prime Suspect 1991-2003 Ensom, respekteret Arbejde 1. prioritet Lighed på mænds betingelser Amputering af kvindelighed
Danske genretraditioner Ka’ De li’ østers? 1967 Smuglerne 1970-71 Strandvaskeren 1978 En by i provinsen 1977-80 Rejseholdet 1983/85 Een gang strømer… 1987
Strisser på Samsø 1996/98 Nærhed regionalt Store og små fisk Den enlige opdager Gennemgående familie og kærlighedshistorie: føljetonserie
Torp som actionhelt? Enlig hvid mand på 20-40 Forhistorie i komprimeret form Marginaliseret position Men: actionelementet punkteres
Ulla som udfordrer Insisterende facon Respektløshed Støttes af præsten
Rejseholdet 2000-02/03/04 National og lokal forankring Kvindelig drabschef Enlig mor Ikke alene på arbejde: holdet er afgørende Besværligt, men ikke umuligt privatliv
Ørnen 2004-06 Kriminalitet, der overskrider grænser Eneren – Ørnen Ny teknik Den mobile forbrydelse Holdet: kønsmæssig balance
Kvinderne på holdet
Forbrydelsen 2007 Kriminalitet og politik Kaos og opløsning Parallelverdener Uklare autoritetsstrukturer Dystert univers
Konklusion Flere, mere nuancerede kvinderoller Flere kvindelige seere til danske krimier Symbolsk værdi Genreudvikling som konsekvens Problematisering af ordenen
Slut