Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
InformationsTeknologi
Situationelle Metoder til Digitale Studier
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Instruktion i Animation Shop
Test First Development
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kompetenceudvikling på KU
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Kultur- og branchestudier
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability: Viden og analyse
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Validering af data (Access, del 7)
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Teamwork En praksisnær øvelse.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Omkostningseffektiv klimapolitik - nogle hovedprincipper Jørgen Elmeskov OECD.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Evidenshierarki eller - typologi
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
SICSAC brug af Sensorer som giver Indsigt i Cognition samt Sikkerhed for Individer med særlige behov i Kontext.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
GP9, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 11 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Definition Kriterier Design og evaluering
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Præsentationens transcript:

Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008

Usability ITU, forår 2008 Slide 2 Aftenens program Alt vel i grupperne? Trunk test og Krug 1. regel? Opsamling fra sidst (ADE) Designudfordringen

Usability ITU, forår 2008 Slide 3 Tilføjelse til Action Cycle The World Goal Sequence af actions Intention to act Evaluation of perceptions Interpreting the perception Execution of the action sequence Percieving the state of the world Evaluering Design

Usability ITU, forår 2008 Slide 4 Fra sidste gang Fra det pre-kognitive (fx gestalter) - til det bevidst besværlige Dynamiske størrelser i forståelse af bruger –Tænkning –Hukommelse –Læring –Deraf: Erfaring, niveau, forudsætninger Mental model –Afstand mellem system og bruger

Usability ITU, forår 2008 Slide 5 Mismatch mellem system og bruger Steve Krug: ”Don’t make me think” –Følg konventionerne og gør det simpelt Alan Cooper: Excise –GUI Excise –Visual excise –Navigation  Krug siger ”navigation er hjemmesiden” –Mappings og affordance Forholdsregler bliver til designguide Men kan vi designe os ud af problematik?

Usability ITU, forår 2008 Fra forståelse af en bruger(gruppe) til reelle designforslag…

Usability ITU, forår 2008 Slide 7 Om at lave fejl Slips & mistakes Forskellen er udgangspunktet –Ved et slip er målet rigtigt, men udførelsen forkert –Ved en mistake er målet forkert og resten derefter Vi kan lære af vores fejl og designe derefter Forhindre/modvirke fejl - Opfange fejl – let at opdage, let at rette Acceptere fejl – fx med fortryd Give god hjælp når de sker

Usability ITU, forår 2008 Slide 8 Fra individ til gruppe Brugsmønstre – vaner, rutiner, konventioner –Måder at handle på –Måder der passer til måden hjerne fungerer Et mønster løser en, en spænding (force) mellem bruger og system. Et handlingsbibliotek Brugsmønstre er nogenlunde statiske De er et konstruktivt udgangspunkt

Usability ITU, forår 2008 Slide 9

Usability ITU, forår 2008 Slide 10

Usability ITU, forår 2008 Slide 11 Jenifer Tidwell - eksempler 3: Satisficing 4: Changes in midstream 7: Habituation (copy/paste)

Usability ITU, forår 2008 Slide 12 Erfaringer i design It is a description or template for how to solve a problem that can be used in many different situations. Design mønstre Principper, guidelines, (gestalter)Principper Standarder Konventioner Disse er statiske overfor brugeren/situationen Nogle regler er tilpassede eller specialiserede

Usability ITU, forår 2008 Slide 13 Heuristikker Mest kendte er Jakob Nielsens 10Jakob Nielsens 10 Overordnede beskrivelser, skal tolkes Kræver man ved hvad man leder efter Er et ”system” at teste efter let og billigt

Usability ITU, forår 2008 Slide 14 Eksempel - Error prevention –Even better than good error messages is a careful design which prevents a problem from occurring in the first place. Either eliminate error-prone conditions or check for them and present users with a confirmation option before they commit to the action. –Fx felt til postnummer i formular –Igen, fungerer både til design og evaluering

Usability ITU, forår 2008 Slide 15 Designudfordringen Burde det ikke være nok med disse retningslinjer, guides, principper og konventioner? Spørgsmål fra eksamen: Skal vi stadig teste når guidelines og retningslinjer er blevet overholdt i designprocessen?

Usability ITU, forår 2008 Slide 16 Pensum til næste gang Se kursushjemmesiden

Usability ITU, forår 2008 Aftenens øvelse

Usability ITU, forår 2008 Tak for nu Vi ses til mere usability...