Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på www.itu.dk/people/klastrup/

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Hvem er jeg? Lisbeth Klastrup, ph.d.studerende IT-højskolen Cand.mag i Litteraturvidenskab, BA i Litteratur- og Medievidenskab MA i Image Studies Ph.d.projekt:
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Globalisering.
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Oh, store Gud, når jeg dit værk beskuer
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
mellem virtualitet og virkelighed
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Introduction of the Norwegian Language Made by Ole Kristian, Iselin, Martin and Adrian.
DDAK - 8.oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller Æstetisk interaktivitet?
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Digitale fællesskaber
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Buy Doxycycline Online Us
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Bordbøn Så skal da min Gud So, now shall my God
Præsentationens transcript:

Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på

Hvem er jeg? Cand. mag i Litteraturvidenskab m. tilvalg i Medievidenskab (KU) Ph.d.stipendiat, IT-højskolen, Projekttitel: ”The construction of story in virtual worlds: towards a theory of multi-user textuality”

Hvad vil jeg tale om? - Eksempel fra StoryMOO - Virtuel verden: en definition - Multibruger teksten - karakteristika - Multibruger fortællingen

MUD: Multi User Domaine aka Massive Undergraduate Destroyer MOO: MUD, Object Oriented Mest udbredte typer: SpilMUDs, sociale MOOs/MUDs, LæringsMOOs, kommercielle MUDs

House of Mystery map Cast Susan Nigel Ernest Julie John (Maggie) (Policeman)

Julie says, "But Susan!" Julie looks terrified at the corpse! Ernest removes Scrap of paper from Corpse. Julie says, "he is rather corpulent, your father" Julie says, "or he was." Susan says, "My father is dead - it is horrible!!" John says, "examine corpse" Julie says, "what does the scrap say, ernest?" Ernest says, "he's got a draft for a will on him!" Julie says, "a will!" John says, "what does the will say" Julie [to Ernest]: can you read it to us? Ernest says, ""but only half - the real text is missing"" Julie thanks ernest Ernest says, ""Julie, what do you mean?"" Susan says, "The man is just dead, show some respect" Susan says, "He is still warm and you are already dividing his belongings" Julie reads from the scrap of paper: "Scrap of paperA piece of paper, with a phonenumber on it. It's apparently torn from a draft of a kind: on the other side of it you can just discern the words: Will of.... Julie says, "But I can't see the phonenumber properly" Julie drops Scrap of paper. Ernest says, ""calm down everybody". Are we sure he didn't die a natural death?"" The scene in the MOO, the participants are looking at 1. performance

Nigel [to John]: so what does the will say? Susan leaves for Kitchen John says, "Something that looks like a name and phonenumber" Nigel [to Ernest]: how should I know? Ernest leaves for the kitchen to find something for Susan Ernest leaves for Kitchen Nigel [to John]: the name of whom? John says, "On the other side it says 14 november Will of.."" John says, "I cant read the name" Nigel [to John]: and...? John says, "And neither the phonenumber" Nigel [to John]: can't or WON'T? John says, "CAN - by the way I have no advantages from a will of his" Nigel [to John]: and you think, I had? I was deleted from the will, you remember? s 2. performance

Julie says, "Hey, have you all read this scrap of paper?" Ernest says, "Julie, what does it say?" Susan says, to nobody specifically: What's going to happen to us now?? Julie thinks out loud: "This looks strange..." Ernest Hmmmmmmm.... Julie says, "Ernest, just write 'look scrap of paper'" Susan turns herself away from the corpse and starts sobbing... John approaches Susan and pats her clumsily on the back. "It's alright..." Nigel says, "my lovely sister, you shouln't let it get to you" Nigel says, "he was old anyway" Nigel hugs Susan Susan hugs violently Nigel and starts screaming out loud Julie tries to touch ERnest Nigel chocked Ernest looks shocked Julie says "She is rather hysteric, don't you think?" to ERnest s 3. performance

Den virtuelle verden er en persistent repræsentation på nettet, der rummer mulighed for synkron kommunikation mellem flere brugere og interaktion mellem bruger og verden indenfor rammerne af en udvidet rumlig metafor i form af et navigerbart univers, hvor brugeren også selv er tilstede. En virtuel verden er ikke i sig selv en fortælling eller spil, men en metastruktur, der kan rumme mange mulige strukturer, mikrofortællinger eller spil. Den kan dog stadig ses som et “æstetisk udtryk”, for så vidt som den kan udtrykke en særlig æstetisk stil eller et særligt blik på virkeligheden eller i den forstand den benytter sig af æstetiske virkemidler fra f.eks. litteratur, film og teater. Teksten ”Virtuel Verden”, en definition

Persistent: eksisterer også når du ikke er der (ie dele af verden findes som selvstændig database på en server i verden) Synkron kommunikation: mulighed for at taste tekst ind samtidig fra mange forskellige lokaliteter Interaktion bruger-verden: det skal være muligt at gøre noget med ting i verden, ikke blot at se på den. Bruger repræsenteret i verden. Rumlig metafor: en virtuel verden er mere end bare et chatrum, men indeholder mange forskellige rum, der tilsammen gestalter en form for lokal geografi, man kan bevæge sig rundt i.

Multibruger teksten Interaktion i 2 dimensioner bruger-verden, bruger-bruger Sender, tekst, modtager bliver alle ”tegn” i teksten (jvf model) Flydende tekst-begreb: - der er ikke én tekst, men n antal tekst-sessioner & - tekst-session bliver til i samspil mlm. stabile og midlertidige tekst-elementer, hvis opførsel er mere eller mindre forudsigelig

4 grundlæggende former manipulation (”fysisk”), navigation, information retrieval, social interaktion Interaktion bruger-verden manipulation, navigation, information retrieval Interaktion bruger-bruger ”social interaktion” (incl. al det paralinguistiske), information retrieval

Multibruger teksten Interaktion i 2 dimensioner bruger-verden, bruger-bruger Sender, tekst, modtager bliver alle ”tegn” i teksten (jvf model) Flydende tekst-begreb - der er ikke én tekst, men n antal tekst-sessioner - tekst-session bliver til i samspil mlm. stabile og midlertidige tekst-elementer - hvornår ”er” teksten? undervejs eller efter?

Ekstra-diegetisk Niveau 1: grundlæggende kode (C++, etc) Niveau 2: grundprogram Intra-diegetisk Niveau 3: offentlige rum, ”generiske objekter” og deres basisadfærd, kommunikations-regler (hvad kan parseren forstå og hvordan skal du udtrykke dig for at den kan forstå dig) Stabile elementer

Ekstra-diegetisk Niveau 2: patches, extensions Intra-diegetisk Niveau 3: private rum, antal deltagere, specifikke objekter eller specifikke metoder (”reaktioner”) knyttet til disse Ustabile elementer

Multibruger teksten Interaktion i 2 dimensioner: bruger-verden, bruger-bruger Sender, tekst, modtager bliver alle ”tegn” i teksten (jvf model) Flydende tekst-begreb: - der er ikke én tekst, men n antal tekst-sessioner - tekst-session bliver til i samspil mlm. stabile og midlertidige tekst-elementer

Model af en tekst-tilblivelses-begivenhed i en virtuel verden (”kommunikationsmodel”) Designersoftware Designere Brugersoftware Bruger } Virtuel verden

Multibruger fortællingen skal tage højde for og inddrage den sociale interaktion som del af sin struktur (konflikt, nødvendighed af samarbejde for at komme videre etc) kan med fordel anvende forskellige interaktionsformer som middel til at distribuere information til de individuelle spillere (cuing) og styre deres handlinger kan aldrig være skrevet færdig på forhånd, men kan tilstræbe at skabe begivenhedsfølger, der er ”tellable” (og også dermed i sigselv bliver en del af spiller-samfundet)

Slides på: Kommentarer, spørgsmål til: