Simulation Simulation og computerspil 27.10.14 Bo Kampmann Walther.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Advertisements

Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Simili-simulacrum Simuleringer, cellulære automater og andet godt.
Steven D. Whitehead Long-Ji Lin. Markov Decision Processes (MDP’s) Reinforcement Learning Non-Markov Decision Processes (Non-MDP’s) Reinforcement Learning.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Representations for Path Finding in Planar Environments.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
- Et formidlingsbillede. PROGRAM Samarbejde er fundamentalt Eksempler på indsatsområder i BibZoom.dk: –Kvalitetsbetonet musikformidling –Brugerbaseret.
SIMULATIONER OG COMPUTERSPIL BO KAMPMANN WALTHER.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Indledende Programmering Uge 8 - Efterår 2006 Mere om abstraktioner Susanne Lindros.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Lektion 7 Læsestof: Kopier fra Caranno
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Dynamiske modeller for aktiekurser mhp prisfastsættelse af optioner
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Eksempel på realisering af domænemodel
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Design, verifikation og analyse
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
1 While Tæller-kontrolleret (eng.: counter-controlled) repetition For Steen Jensen, efterår 2013.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
Grundlæggende XML og XML- baserede teknologier til textmodellering DTD 2. kursusgang (7/ )
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Hvilke dominerende sociale elementer findes der i World of Warcraft, der gør det så populært og vanedannende eller ligefrem afhængigheds- skabende og.
It Eksamen Andreas Sode / Indledende tanker App Score Kunstig intelligens Mænd.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Økonometri 1 Avancerede Paneldata Metoder II. 2 Paneldata metoder Sidste gang: Paneldata med to eller flere perioder og ”fixed effects” estimation. Første-differens.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Økonometri 1 Avancerede Paneldata Metoder II Introduktion til Instrumentvariabler 27. november 2006.
Genre in computer games In general Historically As a means of creating new games.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
Aalborg d. 23. april 2007 Markedsføring via computerspil.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Microsoft Danmark Thomas Halse Partner Technology Strategist.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om uddannelsesplaner.
Projektuge 8.X – August, Kasper og Kristian
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Compositional Design Principles “SemiCiv”
2017.
Modellering med System Dynamics
Spiludvikling.
Intern tidsmæssig omkostning
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Climate Change, STX Fysik C
Præsentationens transcript:

Simulation Simulation og computerspil Bo Kampmann Walther

Dagsorden Basale grundelementer i ”simulation” Øvelser Opgaveskrivning, fortsat: form/elementer

”Simulation …”..?? GENRE eller MODELLERINGS-PRINCIP ?? Lokalt eller fundamentalt?

Game AI Term refers to the algorithms controlling: – The computer-controlled units/opponents – Gaming conditions (e.g., weather) – Path finding Attack Kung-Fu style is an example of game AI for the computer opponent Programming intentional mistakes is also part of controlling the computer opponent “ AI ”

Simulationens grundlove Simulationer simulerer EN MODEL af virkeligheden Simulationer forsøger at repræsentere (eller virkeliggøre) STRUKTURELLE operationaliteter ved virkeligheden Derfor er simulationer IKKE efterligninger af virkeligheden – men virtuelle repræsentationer baseret på modellerede lovmæssigheder

Struktur Ikke hvor lidt eller hvor langt hopper en figur, men SELVE STRUKTUREN ”at hoppe” – defineret ved diskrete steps ”Vejr”: ikke gradvis skiften, men algoritmer, der betinger diskrete states fra én til en anden

fortsat Det der simuleres er et SYSTEM Dermed må man foretage en række FØLGESLUTNINGER, dvs antagelser om systemet For at se hvordan systemet virker, må man lave en MODEL af det

Typer af systemer DISKRETE systemer (bank-overførsler) KONTINUERLIGE systemer (fly)

Typer af simulation-modeller – Static vs. dynamic – Deterministic vs. stochastic – Continuous vs. discrete

Øvelse Hvad karakteriserer AI’s som eksempler på simulerede systemer? Og er det ”ægte” intelligens, der simuleres?

øvelse Lav en differentieret liste over de simulationer, der forekommer i FIFA 2014 (eller 15 …)