1 Grundlæggende spørgsmål 1.Kan computere tænke? 2.Kan mennesker tænke? 3.Vil computere – i teorien – kunne bringes til at tænke?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Den nye rolle for design
Test First Development
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Medier og kommunikation IV Visioner fra Leibniz til H-LAM/T.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/
Tekno-logos 24/9-02 Informationsprocesser Kybernetik, informationsvidenskab og computerens fødsel.
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Kunstig Intelligens - Overordnede spørgsmål Kan computere tænke? Kan mennesker tænke? Vil computere – i teorien – kunne bringes til at tænke?
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
ØSTAFRIKA Fremtidens Vækstmarked 14. april 2011, Hotel Hvide Hus Køge.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tekno-logos 5/11-02 New AI, robotics og ALife Fra intelligens til liv.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
An IP Strategy comprises
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Design ”Machine Learning/AI” så det bliver lovligt fra start
Præsentationens transcript:

1 Grundlæggende spørgsmål 1.Kan computere tænke? 2.Kan mennesker tænke? 3.Vil computere – i teorien – kunne bringes til at tænke?

2 Eksempler "Hvad adskiller mennesker fra dyr? En højtudviklet evne til at blende mentale rum og opfinde nye begreber og betydninger, lyder det fra den førende kognitive lingvist Mark Turner" - Information, "'The fact that our thumbs operate differently from our fingers is one of the main things that defines us as humans..." - Sadie Plant, The Observer, "...the souls of the damned will be aware of themselves as never attaining this vision of God because they have shown by their lives on earth that they did not wish this vision but instead preferred their own will. In the light of this essential difference between human beings and animals, it would seem..." -

3 Hvorfor er AI interessant? Almindelig interesse – uventede muligheder kunne opstå (ingeniøren) ”Kunstig intelligens er forsøget på at få rigtige computere til at opføre sig som dem på film.” - Anonym

4 Hvorfor er AI interessant? Debatten kræver kritisk stillingtagen (humanisten) ” How soon could such an intelligent robot be built? The coming advances in computing power seem to make it possible by And once an intelligent robot exists, it is only a small step to a robot species - to an intelligent robot that can make evolved copies of itself..” - Bill Joy, ”Why The Future Doesn’t Need Us”

5 Hvorfor er AI interessant? Fordi det kulturelt opfattes som interessant (humanisten) Den jødiske Golem-myte Mary Shelley: ”Frankenstein” (1818) Fritz Lang: ”Metropolis” (1927) Stanley Kubrick: ”2001 – A Space Odyssey” (1968) Ridley Scott/Philip K. Dick: ”Blade Runner” (1982) James Cameron: ”Terminator” (1984) Kubrick/Spielberg: ”A.I.” (2001)

6 Hvorfor er AI interessant? Fordi besvarelse af de grundlæggende spørgsmål gør os i stand til at designe/planlægge realistisk (teknosoffen)

7 Teoretiske positioner Alan Turing ( ) Tekst: ’Computing Machinery and Intelligence’ (1950) Afviser ”Kan maskiner tænke?” som grundspørgsmål. Spørger i stedet: ”Hvad skal en maskine kunne før vi erklærer den for intelligent?”

8 Turingtesten Detaljer er uvæsentlige – testens ånd er interessant. Dog: Strategi er væsentlig (Janet Murray: Psychotic Girlfriend) Testen er ikke blevet bestået (hvorfor ikke?) Samtale er svært – talesproget er både over- og underforsynet med information Redundans: ”Selvom der stavefej kan vi forstå teksten” Kontekstafhængigt: ”Kan nogen sige mig hvad klokken er?” Filmeksempler hvis der er tid

9 Frame-problemet Oprindeligt: McCarthy og Hayes Mange definitioner – spørgsmålet om ”hvordan man afgør hvad der er relevant” DANIEL C. DENNETT: ” COGNITIVE WHEELS: THE FRAME PROBLEM OF AI”

10 Algoritmer Computere kan kun operere på baggrund af algoritmer En algoritme er en handlingsregel, som ikke kræver intelligens – Gør X medmindre Y indtil Z er opfyldt (regnestykker, naturlig selektion etc.) Mennesker synes ubesværet at vide hvornår regler er relevante og hvornår de skal brydes (ellers ville intet fungere) Terry Winograds SHRDLU

11 Teoretiske positioner John Searle (1932-) Tekst: ’Minds, Brains, And Programs’ (1980) Uenig med Turing: Selvom en computer skulle bestå Turingtesten ville den ikke være intelligent da den ikke ville forstå hvad den gjorde (Nej, vi kan ikke opgive det grundlæggende spørgsmål). Der er en forskel på intelligens og simuleret intelligens

12 Det kinesiske værelse Hvordan kan vi vide om vi forstår kinesisk? Kan det ikke bare være et spørgsmål om hastighed? (Evt. hastighed + ”Benign user illusion”). Simuleret sukker er ganske vist ikke sukker, men en simulation af processen 2+2 giver vel ikke en simulation af 4? Dualisme? Koglekirtel? Hvor sidder forståelsen – hvis ikke i organismen?

13 Teoretiske positioner Dreyfus & Dreyfus Tekster: ’Mind Over Machine’ (1986), ’What Computers Can’t do’ (1972), ’On the Internet’ (2001) Mennesker opfatter ”holistisk”, vores viden er kropslig, computere kan ikke forstå ”kontekst” Inspireret af fænomenologi og Heidegger

14 Dreyfusmodellen 1.Novice 2.Advanced beginner 3.Competence 4.Proficiency 5.Expertise 6.Mesteren 7.Praktisk visdom Computeren kan kun nå til niveau 3 Problem med dualisme? Sindet er noget ”helt andet”?

15 Teoretiske positioner Evolutionært orienterede teoretikere har typisk ikke meget til overs for Searle (Darwin og biologien har det svært med ”fundamentale” forskelle). Ofte hentes inspiration i sociobiologien (Wilson, Hamilton, Dawkins etc.) – forsøg på at koble evolutionær biologi og adfærd (adfærdstræk forklaret som darwinistiske adaptioner).

16 Teoretiske positioner Pinker og Dennett er i opposition til Steven Jay Gould, Richard Lewontin, John Searle og Hubert Dreyfus. Dennett: Hvis vi afskriver Gud, da er menneskelig intelligens opstået på baggrund af mindre komplekse processer. Og i så fald kan det ske igen. (Kan dette bestrides?)