1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos 170.000 kunder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Fra projekt til drift, ikke et ord om XXX
En fremtidssikret planlægningsløsning
DPS Data ApS Få bedre datakvalitet, spar tid og penge - med Adresse*Kontrol Henrik Skalbo DPS Data ApS Blokhusvej 3, DK-2920 Charlottenlund Tlf:
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
Tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier
Test af ISM i Hjørring Kommune
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Integration med eksterne Kilden Opdater nyt NVDB Applika- tion Eksporter Applika- tion Importer NVDB Administration Ekstern NVDB.
Kortdage oktober 2004 Elektroniske Ejendomme - data om DSB’s bygninger og arealer samlet digitalt.
Dataopsamling og GPS-styring
SMA Vores nye dagligdag ☺.
3. møde – Risikoanalyse og pre-cutover
Uddannelseskort Transportrabat i ungdomsuddannelser Nordisk konference 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte.
Forøg din værdi som konsulent
Fra klima og vand til … Rolf Johnsen
DigiTool Köpenhamn november 2004 Kristian Wallin.
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Netværksmøde Klimaplaner 29. april Dagens program 10.00: Introduktion til klimadagen, Søren Breddam 10.10: Kortforsyningen: Hvor finder du data.
Dannelse af data grundlag i Gentofte Kommune
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Desktop Deployment initiativ FY05. Operativsystemer i brug Support for Windows 95/98/NT4 er ophørt Windows XP SP2 bliver endnu et incitament til at.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Den anerkendende interviewform
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Anders Færch-Jensen, Den Nationale Geodatabank. – Partnerseminar 11 & 12 marts Partnerseminar – dag 2 Frederik d. II Idagårdsvej 3, Slagelse,
Medarbejder en vigtig resurse Concept Data A/S Flad organisation. Åben miljø. Selvstændighed under ansvar. Socialt sammenværd.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
Velkommen til workshop om EASY-P
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
CSC Proprietary 1/11/2015 3:39:14 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde vedr. e-TL test for eksterne interessenter. 11. januar 2007.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 4 - Forebyggelse af ulykker Hjemmeopgave, tæt-på ulykker Seminar.
En præsentation af Primavera Risk Analysis Vælg i menuen: Om West Soft Om Oracle – Primavera Alment om Risk Analysis Et eksempel Avancerede funktioner.
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
10. December Februar (Rejseaften) 24. Marts (første tur)
Integration mellem GIS og ESDH
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
ITB fra Produktsalg til løsningssalg Produktsalg til løsningssalg Indlæg på ITB møde Den 26. Oktober 2006 Henrik Fuchs.
Grunde til at jeg elsker dig
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Fundamentale datastrukturer
Koncernmål: medarbejdertrivsel
Geoforum – den 5. oktober Bent Hulegaard Jensen, Geopartner, landinspektørgården a/s Anvendelse af de ejendomsrelaterede datasamlinger - OIS-data.
12. december 2007 Brugergruppemøde STRUCTURA Vand Er datagrundlaget (nu) i orden?
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
SUF - gevinstrealisering
CPR i dag - Et lukket kredsløb
Præsentationens transcript:

1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos kunder

2 Anders E. Rasmussen Konsulent Geografisk Information & IT

3 Agenda Bygas2 projektet hos Københavns Energi –Projektets omfang og tidshorisont –Organisation –IT systemer Ruteplanlægning –Vigtige overvejelser –Rutiner ved planlægning –Servicemål over for kunder Bygas2 projektet hos Københavns Energi –Projektets omfang og tidshorisont –Organisation –IT systemer Ruteplanlægning –Vigtige overvejelser –Rutiner ved planlægning –Servicemål over for kunder

4 Projektomfang og tidshorisont KE skifter til i efteråret 2007 Gasapparater fra før 1972 kan ikke anvendes mere Kontrolbesøg hos alle gaskunder i København Projektstart i januar 2004 Kontrolbesøg starter i oktober 2004 Alle kunder skal være besøgt inden 1. juni juni 2007 er sidste frist for at søge tilskud Efterår 2007: Sundby gasværk lukker ned KE skifter til i efteråret 2007 Gasapparater fra før 1972 kan ikke anvendes mere Kontrolbesøg hos alle gaskunder i København Projektstart i januar 2004 Kontrolbesøg starter i oktober 2004 Alle kunder skal være besøgt inden 1. juni juni 2007 er sidste frist for at søge tilskud Efterår 2007: Sundby gasværk lukker ned

5 Organisation 50 personer skal besøge kunderne uden forudgående aftale Et mindre antal gasteknikere gennemgår de store installationer Projektet styres af en administrativ gruppe, der bl.a. står for ruteplanlægningen 50 personer skal besøge kunderne uden forudgående aftale Et mindre antal gasteknikere gennemgår de store installationer Projektet styres af en administrativ gruppe, der bl.a. står for ruteplanlægningen

6 IT systemer De adresser er trukket ud af KE’s SAP system Geokodet en gang for alle Lagt i en selvstændig Oracle database Oracle databasen er administrativ database for hele projektet De adresser er trukket ud af KE’s SAP system Geokodet en gang for alle Lagt i en selvstændig Oracle database Oracle databasen er administrativ database for hele projektet

7 IT systemer Oracle database med adresser Rute plan Adresser Ture Booking

8 Hvordan integreres systemer? –Integration: Oracle mod Ruteplanlægger –Integration: Oracle mod TabletPC –Integration: Oracle mod bookingsystem –Det er tilladt at bruge den lette løsning. Hos KE har vi anvendt tekstfiler Håndtering af store datamængder –Fornuftig database software anvendes –Der arbejdes kun på en delmængde af datagrundlaget i Ruteplanlæggeren Hvordan integreres systemer? –Integration: Oracle mod Ruteplanlægger –Integration: Oracle mod TabletPC –Integration: Oracle mod bookingsystem –Det er tilladt at bruge den lette løsning. Hos KE har vi anvendt tekstfiler Håndtering af store datamængder –Fornuftig database software anvendes –Der arbejdes kun på en delmængde af datagrundlaget i Ruteplanlæggeren IT systemer ;1;13; ;1;1;0;1; ;100; ;Susanne Nielsen;;Følager;21;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;21;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;2;0;1; ;100; ;Hermanda Langtoft;;Følager;20;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;20;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;3;0;1; ;100; ;Svend Aage Langto;;Følager;33;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;33;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;4;0;1; ;100; ;Dan Langtoft;;Følager;27;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;27;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;5;0;1; ;100; ;Jane Langtoft; ;Følager;29;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;29;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;6;0;1; ;100; ;Hasaan Raza;;Følager;25;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;25;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;7;0;1; ;100; ;Maybritt & Jan Bi;;Følager;30;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;30;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;8;0;1; ;100; ;S Hertzberg Og S;;Følager;28;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;28;;;;;2500;;1;0;0;;;;;; ;1;13; ;1;9;0;1; ;100; ;Randi Sønderholm;;Følager;35;;;2500;Valby;2051;FØLAGER;35;;;;;2500;;1;0;0;;;;;;

9 Ruteplanlægning Forudsætninger for fornuftig planlægning? –Besøgsadresser skal være kendt tidligst muligt –Tidsvinduer skal være så åbne som muligt –Fornuftigt datagrundlag (garbage in, garbage out) –Hvordan ligger adresserne (tæt eller spredt)? Planlægningsrutiner –Hvornår skal ruterne planlægges? –Er der specielle forhold, der skal tages hensyn til ved planlægning (tidsvinduer, adgangsbegrænsning)? Konflikt med kundeservice –Jo mere man lover kunden i telefonen, jo mindre kan man optimere Forudsætninger for fornuftig planlægning? –Besøgsadresser skal være kendt tidligst muligt –Tidsvinduer skal være så åbne som muligt –Fornuftigt datagrundlag (garbage in, garbage out) –Hvordan ligger adresserne (tæt eller spredt)? Planlægningsrutiner –Hvornår skal ruterne planlægges? –Er der specielle forhold, der skal tages hensyn til ved planlægning (tidsvinduer, adgangsbegrænsning)? Konflikt med kundeservice –Jo mere man lover kunden i telefonen, jo mindre kan man optimere

10 Ruteplanlægning hos KE Forudsætninger – adresser af god datakvalitet til geokodning –Adressegrundlaget er fast - der kommer ikke nye adresser –Ingen datakommunikation med medarbejdere i marken –Skal kunne betjene kunder, der ringer ind Rutiner –Ruter skal færdigplanlægges, inden de påbegyndes –Ruter skal planlægges så sent så muligt, så besøg ikke fastlåses over lang tid –I dag planlægges de ruter, der skal anvendes i morgen –Adressedata overføres fra Oracle til Ruteplanlægger –Ruter planlægges –Ruter overføres til tablet PC’er, og adresser markeres som rutelagt i Oracle –Adresser og ruter renses ud fra ruteplanlæggeren Forudsætninger – adresser af god datakvalitet til geokodning –Adressegrundlaget er fast - der kommer ikke nye adresser –Ingen datakommunikation med medarbejdere i marken –Skal kunne betjene kunder, der ringer ind Rutiner –Ruter skal færdigplanlægges, inden de påbegyndes –Ruter skal planlægges så sent så muligt, så besøg ikke fastlåses over lang tid –I dag planlægges de ruter, der skal anvendes i morgen –Adressedata overføres fra Oracle til Ruteplanlægger –Ruter planlægges –Ruter overføres til tablet PC’er, og adresser markeres som rutelagt i Oracle –Adresser og ruter renses ud fra ruteplanlæggeren

11 Ruteplanlægning hos KE –Når ruten er afsluttet, rapporteres registreret data tilbage fra tablet PC’en til Oracle –I Oracle kan en adresse have følgende status: 0 – Adressen er ikke besøgt 1 – Adressen er på rute 2 – Adressen er besøgt Konflikter –Hvornår kan en kunde booke/ændre eller annullere en besøgstid? –Hvornår skal ruterne planlægges? –Når ruten er afsluttet, rapporteres registreret data tilbage fra tablet PC’en til Oracle –I Oracle kan en adresse have følgende status: 0 – Adressen er ikke besøgt 1 – Adressen er på rute 2 – Adressen er besøgt Konflikter –Hvornår kan en kunde booke/ændre eller annullere en besøgstid? –Hvornår skal ruterne planlægges?

12 Ruteplanlægning hos KE MapInfo Ruteplan:

13 TAK for NU……