Kildekritik Historie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Advertisements

Journalistiske virkemidler
Opgaveskrivning Informationssøgning
Kasper Sørensen Oplæg ved Boostcamp for Historie, Syddansk Universitet
Sprogpakken Tosprogede.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Elevernes digitale dannelse
Om feedback og tilbagemeldinger
Kildekritik – kort fortalt
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kommunikation / it.
Engelbert H – og den sidste chance
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Bogstaver og tekst i design
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Kildekritik Niveau 1 for folkeskolens afgangsklasser.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Verdens værste bødler Sagprosa.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Historiske kilder Kildekritik
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Synopsis.
Romantikken Kunsteventyr.
Feature Dansk.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
SKABELON.
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
DANSK Intro Dagens program.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Powerpoint Jeopardy Argument Argument og appel Appelformer
Akademisk praksis God citationspraksis.
Kildekritik Website.
Introduktion til historie
Sso SKRIV!.
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Brikker til litteraturhistorien
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
Fake news, research og kildekritik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Novelleanalyse introduktion.
Fake news, research og kildekritik
Arbejd effektivt og præcist
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Karrierelæring i dansk på HF
En introduktion af Otto
- og hvordan du undgår dem…
Dansk-historieopgaven
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kildekritik Historie

Kilder Førstehåndskilder Andenhåndskilder Kilder der er skrevet af personer som selv har set begivenheden Andenhåndskilder Kilder der er skrevet af personer som ikke selv har oplevet begivenheden

Kildeanalyse Hvad handler kilden om? Hvilken slags kilde er det? Hvilken begivenhed handler kilden om? Hvilken slags kilde er det? Billede, genstand, tekst osv. Hvem har skrevet kilden? Er det en kendt forfatter eller en ukendt? Hvad ved du om forfatteren? Hvilke oplysninger kan du finde?

Kildeanalyse Hvorfor har forfatteren skrevet kilden? Hvilke interesser/motiver har forfatteren? Hvad vil forfatteren opnå? Prøver forfatteren at påvirke læseren? Hvem er modtageren? Hvem er kilden rettet mod? Hvornår er kilden skrevet? Samtidig med begivenheden eller senere?

Kildeanalyse Forfatterens kendskab til begivenheden Er forfatteren ekspert på området? Er kilden underlagt censur? Er kilden redigeret/censureret? Hvordan er kilden overleveret? Er den original eller en oversat version? Er kilden underlagt kontrol? Har nogen kontrolleret kilden?

Billedanalyse Billedbeskrivelse Billeddata Billedsprog Tolkning Hvad kan du se på billedet? Billeddata Hvornår og hvordan er billedet lavet? Hvem er afsender og modtager? Billedsprog Hvordan er billedet opbygget – komposition? Hvad er fokus, hvilke perspektiver er anvendt? Tolkning Hvilke værdier, samfundsopfattelser kommer til udtryk?