”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fremtidens Videoforbruger
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Test First Development
Formularer (Access, del 3)
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Per O’s disciple Strategidag The Quality oriented segment don’t mind spending a little extra SOURCE: Telenor MAP SMART STEER CO. MEETING.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Kultur- og branchestudier
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?”
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
SEO PÅ AU.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
MICHAEL ANDREAS HANSEN COMMERCIAL DIRECTOR & PARTNER
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Muligheder for brug av mobil-telefonen som publiceringsredskap indenfor arkæologien.
Touch-teknologier i grundskolen Noel seminar: Digitale uddannelseseksperimenter 6. juni 2013.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Introduktion til Access (Access, del 1)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Værktøjsspand til stige
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Totally Tits the free way is the right way
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Windows Mobile Den kan alt, så hvorfor har den ikke det totale verdensherredømme? Ved Martin Bahn Hansen.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Historie Android Inc oprettet i 2003 Købt af Google i 2005 Første version af Android ude i 2007 Kan bruges til andet end mobiltelefoner.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Warhammer My own project is about Warhammer because that is one of my interest. Warhammer is a tabletop war game. Warhammer 40,000 was created by games.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Product Placement, Brand Integration eller Branded Entertainment?? Fredag d Nicklas Fjeldsted-Holm og Karen Harbo.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Anvendelse af Farvede Petri Net Modellering af NOKIA mobiltelefoner Louise Elgaard, Aarhus Universitet A-P Tuovinen, Nokia Research Centre Jianli Xu, Nokia.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Definition Kriterier Design og evaluering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Sværhedsgraden af aftastningen
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Præsentationens transcript:

”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know how to use my telephone.” - Bjarne Stroustrup, fader til programmeringssproget C++ (fast start på hvert slidesæt siden 2005)

 Intro  Om usability på mobiltelefoner (20-25 minutter)  Live design 1: Skjul teknologi (10 minutter)  Live design 2: MOOO (15 minutter)  Think aloud på mobiltelefoner (10 minutter)  Litteratur + Det Hemmelige Sted

Hvem designer vi til?

 En række tekniske og designmæssige aspekter  Brugerens forhold til mobiltelefonen

 Mobilitet ◦ Skiftende vs. stabile omgivelser  Type af forbindelse ◦ Svag/usikker vs. Stærk/sikker  Interaktionsform ◦ Sekventiel interaktion vs. direkte manipulation  Inputmuligheder ◦ knapper vs. tastatur & mus  Størrelse af skærm ◦ 176 x 220 pixels vs. 17”, 19”, 21”

 Størrelse af memory og hastighed ◦ Meget begrænset vs. masser af Gb  Antal applikationer på samme tid ◦ 1-2 stk. vs. Multitasking  Surf vs. Hunt ◦ Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning  Flat-rate vs. Pay Per Minute ◦ Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold

Fra ”Handheld Usability” af Scott Weiss

Og en enkelt ting mere… Former socialt netværk Skaber identitet Skaber grænser Skaber tryghed Nedbryder magtstrukturer Er et lager over ejerens historie Øger den sociale tilstedeværejse

 Mobil usability er at designe sin telefon + software så den i så høj grad som muligt understøtter og udbygger det tætte forhold til brugeren ◦ Fokus på Håndtering af fejl øger tilliden til telefonen ◦ Fokus på indlæring øger letheden i interaktionen  …og det er ofte den første personlige enhed ejeren har! ◦ Fokus på Tilfredshed øger fornøjelsen ved at bruge telefonen

 Være intuitive og smarte  Være gode til at håndtere fejl  Have en masse lir* tilpasset målgruppen  Være nemme at finde rundt i  Ikke have for meget teknologi i interfacet * I mangel af mere rammende udtryk. Ikke negativt ment.

Samsung Ultra Touch

HTC Magic

Timeout LG PradaSamsung Ultra TouchNokia 6126

HTC MagicApple iPhone

 Perfekte labels  Det helt rette sted at lægge funktionaliteten  Den korrekte organisering af forskelligt indhold Information Architecture is the structural design of an information space. Its purpose is to facilitate and aid the user’s access to information or to applications needed in order to complete a task, by shaping and aiding the mental model of the data.

MOOO (Mobile Out of Office)  Sætter brugeren i stand til at sende en sms med oplysninger om status i stedet for telefonsvarer ”Er tilbage p.gr.a frokost” ◦ Hvor skal funktionaliteten placeres? ◦ Hvilke oplysninger skal vises? ◦ Hvordan er UI flowet?  10 min til design, 5 min til fremlægning

 Jeg vil bede om tre frivillige ved tavlen, så hurtigt som muligt ◦ Testmoderator ◦ Test observer ◦ Test subject Test participant  Alternativt peger jeg bare på tre studerende  Opgave: Vis hvordan du ville tage et billede med testmoderatorens mobiltelefon

 Kend testscript og komplet interface udenad  Vær sikker på at brugeren fortæller om alt han gør i interaktionen  Stil mange spørgsmål – layouts og designs på mobiltelefoner kan ændre sig radikalt, og brugeren siger måske ikke noget om dét  Lav altid en pilottest – der kan gå meget galt

 Filmet direkte ovenfra ◦ Markér et område hvor mobiltelefonen skal være  Filmet over skulderen ◦ Brug Tilted Pad  Filmet på selve mobiltelefonen ◦ Tricky, lær testpersonen at holde telefonen med kamera før testen går i gang

Handheld Usability – Scott Weiss Mobile Interaction Design – Jones / Marsden Designing for Small Screens – Studio 7.5 Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm et.al. Designing the Mobile User Experience - Barbara Ballard – style guides, usability for games etc. Norman, Preece, Jordan – al generel usability Professional Mobile User Experience – Hiltunen et.al.

 Nørrebrogade, hver lørdag formiddag